Pandemia wyhamowała Wielton

Spółka zanotowała po pierwszym kwartale stratę netto 6,7 mln zł.

Grupa Wielton zaraportowała w pierwszym kwartale br. 472,5 mln zł przychodów, co stanowi 26,2 proc. spadek w porównaniu do rekordowego pod względem sprzedaży pierwszego kwartału ubiegłego roku.

W raportowanym okresie skonsolidowana sprzedaż wyniosła 4161 szt. (spadek o 27,8 proc. rdr). Firma zaznacza, że utrzymała udziały rynkowe praktycznie na wszystkich kluczowych rynkach.W połowie marca, podobnie, jak wiele innych zakładów produkcyjnych we Francji, wstrzymaliśmy produkcję w spółce Fruehauf. Pod koniec tego samego miesiąca produkcję wstrzymaliśmy w brytyjskiej spółce Lawrence David, a niecałe dwa tygodnie później w Wieltonie. Obecnie wszystkie nasze zakłady wznowiły działalność i stopniowo zwiększają swoje moce produkcyjne – zaznacza prezes zarządu Wielton Mariusz Golec.

Czytaj więcej w: Ruch tirów wraca do poziomu sprzed pandemii

Pomimo panującej pandemii oraz związanymi z nią przymusowymi przestojami zakładów produkcyjnych, Grupa wypracowała 17,7 mln zł EBITDA (spadek o 58 proc. rdr). Głównym czynnikiem wpływającym na mniejszy zysk były niższe przychody ze sprzedaży. W konsekwencji, na koniec pierwszego kwartału Grupa Wielton zaraportowała stratę netto na poziomie 6,7 mln zł.

Należąca do Grupy Wielton spółka Fruehauf, będąca liderem francuskiego rynku, w pierwszym kwartale br. sprzedała 1077 szt. pojazdów, co przełożyło się na wypracowanie 135,5 mln zł przychodów (spadek o 31 proc. rdr). Tymczasowe wstrzymanie produkcji, trwające od 18 marca (wznowienie nastąpiło 27 kwietnia br.), istotnie wpłynęło na możliwości sprzedażowe spółki. Jednakże Fruehauf utrzymał pierwsze miejsce wśród producentów naczep z 18,7 proc. udziałem w rynku, a także wypracował pozycję lidera sprzedaży naczep kurtynowych (ponad. 31 proc. udział w rynku) oraz furgonów (prawie 49 proc. udział).

Czytaj więcej w: Długie pociągi odbiorą tirom ładunki

Lawrence David zanotował wzrost udziałów rynkowych do poziomu 10,1 proc. (8,6 proc. w analogicznym okresie 2019 r.) i awansował na trzecią pozycję na rynku nowych rejestracji. Brytyjska spółka odnotowała 10-procentowy spadek (rdr) przychodów do 78,7 mln zł. Na znaczeniu zyskują zabudowy typu Last mile delivery. Rosnący rynek dystrybucji paczek i przesyłek kurierskich skłania firmy do inwestycji w nowe pojazdy.

W zaraportowanym okresie polski rynek odnotował 45-procentowy spadek rdr. Głównym powodem tak silnego zmniejszenia popytu był trwający od połowy ubiegłego roku trend spadkowy. Dodatkowo na sprzedaż negatywnie wpłynął efekt ograniczeń związanych z pandemią. Spółka Wielton wypracowała na polskim rynku 72,3 mln zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 42,0 proc. rdr) oraz sprzedała 829 pojazdów. Dynamika spadku sprzedaży wolumenowej była mniejsza od spadku całego rynku i wyniosła 35,5 proc. rdr. Wieluński producent zwiększył udział rynkowy o 1,5 pp. do poziomu 16,1 proc., zachowując trzecią pozycję. Dodatkowo Wielton został wiceliderem sprzedaży platform i zabudów skrzyniowych (w tym kurtynowych) z 20 proc. udziałem w rynku.

Czytaj więcej w: Przed firmami transportu drogowego fatalna jesień

Nie możemy dokładnie oszacować jak kształtować się będą rynki i popyt. Wielton ma w swoim portfolio marki o ugruntowanej pozycji rynkowej z szeroką gamą produktów. Trendami pozytywnie wpływającymi na naszą sprzedaż będą rosnące rynki dystrybucji paczek i przesyłek kurierskich. To właśnie w e-handlu upatrujemy jednego z motorów napędzających popyt na nasze specjalistyczne produkty. Już teraz Lawrence David realizuje kontrakt dla jednego z największych sklepów internetowych na świecie – podkreśla prezes Wielton. W tych trudnych warunkach spółce udało się pozyskać duże zlecenia na ponad 260 szt. produktów.

W pierwszym kwartale Wielton Agro sprzedał 300 szt. produktów (wzrost o 21 proc. rdr), co pozwoliło wypracować 16,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 20 proc. rdr). Marka rozwija się na rodzimym rynku. W raportowanym okresie producent odnotował 68 proc. wzrost rdr rejestracji na polskim rynku. Przełożyło się to na 8,1 proc. udział w całym rynku Agro oraz umocnienie trzeciej pozycji. Niemal połowa produkcji była przeznaczona na eksport. Głównymi zagranicznymi odbiorcami produktów Wielton Agro były Niemcy (ponad 20 proc. udział w sprzedaży wolumenowej) oraz Czechy (ponad 10 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kurier GLS w Polsce pojedzie na rowerze

GLS uruchomił w Krakowie punkt Szybkiej Paczki, który jest jednak inny niż pozostałe w ...

Na drogach aut ubyło o połowę

W drugiej połowie marca natężenie ruchu na głównych drogach kraju zmalało o połowę. Z ...

Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Eurobiurokraci przewidują wyposażenie ciężarówek w tachografy kolejnej generacji. Pozycja polskich przewoźników może słabnąć w ...

Ładowarki na całą Europę z Rzeszowa

W 2021 roku w Rzeszowie Phoenix Contact E-Mobility rozpocznie produkcję samochodowych ładowarek. Docelowo 330 ...

PKP Cargo chce produkować wagony

PKP Cargo rozważa zawiązanie spółki z Greenbrier Wagony Świdnica i ARP, która będzie produkować ...

LNG w kontenerach

Tank-kontenery z ciekłym gazem ziemnym przeładowywane w Łodzi. Spedcont testował przewóz LNG tank-kontenerami. Spedcont ...