Już rosną stawki w kontraktach chwilowych do Włoch. – Zaczyna brakować samochodów i zleceniodawcy płacą do 3 euro za wozokilometr – ujawnia Łukasz Zawadzki z Sachs Trans. Jako powód wskazuje wejście w życie obowiązku posiadania przez kierowców green pass. Uważa, że przewoźnicy nie mają dostatecznej liczby zaszczepionych kierowców.
Ambasada Polska informuje, że władze Włoch przedłużyły stan wyjątkowy do 31 grudnia 2021 i wprowadziły od 15 października 2021 r. dla przyjeżdżających obostrzenia.
Dla kierowców ciężarówek najważniejszy jest wymóg posiadania certyfikatu unijnego (tzw. paszport covidowy, green pass) potwierdzający zaszczepienie co najmniej 1 dawką (co najmniej 14 dni wcześniej) lub ozdrowienie (maksymalnie 6 miesięcy wcześniej) lub negatywny wynik testu.
Obowiązek dotyczy miejsca świadczenia pracy w przypadku każdej osoby podejmującej jakąkolwiek aktywność zawodową w sektorze publicznym lub prywatnym na terytorium Włoch, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia.
W Polsce ponad 52 proc. populacji zaszczepionych jest przynajmniej jedną dawką. Ponieważ nie ma odrębnych badań dla grupy kierowców międzynarodowych, przyjmując, że podobny odsetek jest w tej grupie zawodowej, ubędzie połowę potencjału przewozowego.