Branża logistyczna spodziewa się udanego roku. – Liczba przesyłek rośnie wraz z rozwojem ewolucji łańcucha dostaw. Szczególnie odczuwamy to w ruchu międzynarodowym, gdzie nadal wysoki poziom produkcji w kraju utrzymuje potencjał eksportowy, ale i rozwija się handel internetowy, który wzmacnia potoki krajowe – ocenia dyrektor sprzedaży klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker Tomasz Pyka. – W tym pierwszym obszarze dostrzegamy ponadto zwiększony popyt na usługi premium, w których dokładny czas dostawy jest ważny, szczególnie w branżach elektronicznej, farmaceutycznej czy motoryzacyjnej – wylicza Pyka.
Podobnie jest w branży dóbr szybkozbywalnych. Prezes Vive Logistic Piotr Sukiennik zauważa, że popyt na przewozy utrzymuje się na ubiegłorocznym, wysokim poziomie. – Na tę chwilę rynek wygląda zdrowo, ale na przełomie pierwszego i drugiego kwartału nie ma jednak tak dużego wzrostu popytu jak w 2018 roku, gdy programy socjalne dwucyfrowo zwiększyły sprzedaż tych dóbr – porównuje Sukiennik.
Rekordowe inwestycje
Duży popyt na usługi zachęca do inwestycji. Cushman&Wakefield wylicza, że w I kw. 2019 roku na rynek dostarczono 506 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej w 22 projektach, dzięki czemu całkowite zasoby wzrosły do 16,3 miliona mkw. W budowie pozostaje kolejne 2,14 mln mkw., co jest najwyższym wynikiem zarejestrowanym na koniec pierwszego kwartału w historii. C&W ocenia, że czynsze na większości rynków regionalnych pozostały na stabilnym poziomie lub nieznacznie wzrosły.
Inwestowali także przewoźnicy. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA raportuje, że po czterech miesiącach rejestracje samochodów ciężarowych w Europie wzrosły o blisko 6 proc., a w kwietniu dynamika sięgnęła niemal 8 proc. W przypadku pojazdów najcięższych, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton rejestracje po czterech miesiącach wzrosły o niemal 5 proc. do ponad 111 tys. sztuk. W Polsce rejestracje samochodów ciężarowych powiększyły się o 4,2 proc. zaś ciągników siodłowych o 6,1 proc.
Dobre są także prognozy. Dyrektor zarządzający Scania Henrik Henriksson przyznaje, że w Europie popyt utrzymuje się na wysokim poziomie. Producenci samochodów notują rekordowe wpływy. – O ile nagle nie wydarzy się coś nieprzewidzianego, kolejne miesiące roku w wielu obszarach będą zdecydowanie bardziej intensywne, już druga połowa wakacji może wykazywać ożywienie. Jeśli tylko zasoby produkcyjne na to pozwolą, trend pozytywny powinien być utrzymany w 2019 roku – przypuszcza Pyka.