Zabytki podróżują na kołach

Ładunki z Muzeum Narodowego o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski będą podróżować po całej Europie nowymi samochodami.

Publikacja: 29.10.2019 15:59

Zabytki podróżują na kołach

Foto: logistyka.rp.pl

Do służby w Muzeum Narodowym Ford Polska przekazał Forda Transita oraz Tourneo Custom. Ponad 90 procent wszystkich przewozów dzieł sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie odbywa się samochodami, co oznacza od kilku do kilkunastu transportów w tygodniu. W zbiorach placówki znajduje się blisko milion obiektów. Obok obrazów są to rzeźby i instalacje, grafiki, rysunki czy fragmenty starożytnych budowli z różnych kręgów kulturowych oraz epok historycznych.

Dzieła sztuki podróżują między gmachem głównym a oddziałami muzeum do pracowni konserwatorskich oraz na wystawy w muzeach w Polsce i Europie, czasami również do krajów pozaeuropejskich.

Muzeum Narodowe w Warszawie co chwilę staje przed nowymi wyzwaniami transportowymi. Wystarczy wspomnieć przewóz egipskiej mumii czy niedawną operację sprowadzenia do Polski z klasztoru we francuskich Pirenejach ponad 90 rzeźb Augusta Zamoyskiego. Niektóre z tych obiektów ważyły ponad 600 kg, a wszystkie musiały dotrzeć do naszego kraju „na kołach”.

Bezpieczeństwu i wygodzie transportu sprzyjają zaawansowane systemy asystujące, rozbudowane funkcje łączności oraz możliwość zdalnego zarządzana samochodem z aplikacji mobilnej FordPass Pro.

Największy wariant Transita (L4) ma najmocniejszy, 185-konny silnik wysokoprężny. Nad zmniejszeniem zużycia paliwa czuwa system Ford EcoGuide. Wykorzystuje on pozycjonowanie GPS, aby wskazać kierowcy, kiedy należy zwolnić i zmienić bieg przed wzniesieniami, skrzyżowaniami czy ograniczeniami prędkości, jeszcze zanim pojawią się w zasięgu wzroku

Kierowcy przewożący dzieła sztuki to najczęściej przeszkoleni profesjonaliści, specjalizujący się w transporcie tego typu, ale tak samo jak wszyscy inni są narażeni na stres i zmęczenie za kierownicą. Z pomocą przychodzą tutaj zaawansowane systemy asystujące.

Oprócz dobrze znanych, jak ten monitorujący martwe pole, utrzymujący samochód na pasie ruchu czy aktywnie wspomagający hamowanie z funkcją wykrywania pieszych (również w ciemności), jest dostępnych kilka nowych. To m.in. inteligentny tempomat z funkcją dostosowywania prędkości do ograniczeń odczytanych ze znaków drogowych, system automatycznego parkowania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego czy ostrzeganie o ruchu poprzecznym przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego. W manewrach parkingowych nieocenioną pomocą będą dodatkowo kamery szerokokątne z przodu i z tyłu.

W Polsce w pierwszych trzech kwartałach roku zarejestrowano blisko 51,1 tys. aut dostawczych o dmc do 3,5 tony. Fiat ma udział 15,6 proc. Renault 14,2 proc. zaś Ford 12,3 proc. rynku.

Logistyka
Zielona energia w logistyce
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL
Logistyka
2600 ciężarówek stoi w 58-kilometrowej kolejce na granicy Ukrainy z Polską
Logistyka
Przed godziną 11 rozpoczęła się blokada przejścia drogowego w Dorohusku-Jagodzinie
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Logistyka
Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!