Sezon na wielkie magazyny

Deweloperzy biją rekordy wielkości wynajętych magazynów.

Publikacja: 30.11.2019 10:30

Sezon na wielkie magazyny

Foto: Magazyn dla Raben w Rudzie Śląskiej, wznoszony przez Prologis. Fot. Prologis

Rozwijający się e-handel i sprzedaż wielokanałowa wymuszają inwestycje w coraz większe magazyny. Rekord Panattoni to magazyn o powierzchni 210 tys. m kw. wzniesiony w Gliwicach dla Amazon. Obiekt ma 4 kondygnacje, 317 m długości, 182 m szerokości i 26,7 m wysokości. Wyposażenie obejmuje 3900 robotów Amazon Robotics, mających obsłużyć e-handel. W nowym obiekcie realizowane będą zamówienia o małej i średniej wielkości jak książki, elektronika lub rzeczy codziennego użytku. Zatrudnienie znajdzie w nim tysiąc osób.

Natomiast Prologis zbuduje w Jankach, 15 km od centrum Warszawy, dwa budynki o łącznej powierzchni niemal 125 tys. m kw. dla Euro-net, właściciela sieci detalicznej RTV Euro AGD. Deweloper zapewnia, że jest to największe centrum dystrybucji dla handlu tradycyjnego i e-handlu. Łącznie z przedłużeniem umowy na już istniejące powierzchnie, całość kontraktu obejmuje 160 tys. m kw.

""

Wybudowany w Jankach dla Euro-net magazyn o powierzchni 125 tys. m kw. Fot. Prologis

Foto: logistyka.rp.pl

Sieć Euro-net działa w modelu wielokanałowym, oferując produkty zarówno poprzez sklepy stacjonarne, jak i sklepy internetowe. Chcąc zapewnić jeszcze większą efektywność operacyjną, Euro-net zdecydował się na znaczne powiększenie powierzchni magazynowych, tworząc jedno z największych w Europie centrów dystrybucyjnych dla handlu tradycyjnego oraz e-commerce.

Raben z kolei wynajął 50 tys. m kw. w nowym magazynie w Rudzie Śląskiej, który zostanie oddany do użytku w połowie przyszłego roku. Zatrudnienie znajdzie w nim 450 osób, w tym 340 w magazynie. Park w Rudzie Śląskiej docelowo będzie miał powierzchnię 125 tys. m kw.

Czytaj więcej w: http://Magazyny rosną jak grzyby po deszczu

Choć rekordy padły niedawno, to konsultant w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych Cushman & Wakefield Adrian Semaan stwierdza, że w ostatnim czasie na rynku zmniejszyła się liczba zamówień na projekty logistyczne typu BTS o powierzchni przekraczającej 50 tys. i 100 tys. mkw., jako, że część dużych firm z branży sieci sklepów czy też gigantów e-commerce zrealizowała już swoje plany dotyczące ekspansji czy konsolidacji powierzchni magazynowej.

""

Panattoni zbudował w Gliwicach magazyn o powierzchni 210 tys. m kw dla Amazona. Fot. Panattoni

Foto: logistyka.rp.pl

Nie wyklucza, że popyt na duże powierzchnie może wrócić. – Może to być również zjawisko przejściowe i kolejne firmy będą realizować podobne procesy – zastanawia się przedstawiciel C&W. – Tak duże transakcje jak ta zawarta przez Euro-Net w Prologis Park Janki (160 tys. mkw.) nie zdarzają się często – w historii naszego rynku umów przekraczających 100 tys., mkw. było zaledwie dwanaście. Oczywiście mają one swój wymierny wpływ na poziom popytu, ale główny udział ma w nim szereg mniejszych i średniej wielkości transakcji. Świadczy o tym fakt, że prawie 73 proc. wolumenu transakcji najmu odnotowanych w okresie wrzesień-październik br. (2,77 mln mkw.) stanowiły umowy nieprzekraczające 20 tys. m kw., około 17-procentowy udział miały transakcje w zakresie 20-50 tys. mkw. a tylko 10 proc. – transakcje przekraczające 50 tys. mkw. – wylicza Semaan.

Rozwijający się e-handel i sprzedaż wielokanałowa wymuszają inwestycje w coraz większe magazyny. Rekord Panattoni to magazyn o powierzchni 210 tys. m kw. wzniesiony w Gliwicach dla Amazon. Obiekt ma 4 kondygnacje, 317 m długości, 182 m szerokości i 26,7 m wysokości. Wyposażenie obejmuje 3900 robotów Amazon Robotics, mających obsłużyć e-handel. W nowym obiekcie realizowane będą zamówienia o małej i średniej wielkości jak książki, elektronika lub rzeczy codziennego użytku. Zatrudnienie znajdzie w nim tysiąc osób.

Pozostało 83% artykułu
Logistyka
Atrakcyjny międzynarodowy biznes kurierów
Materiał partnera
Logistyka napędza rozwój biznesu
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Logistyka
Zielona energia w logistyce
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL