Zdaniem Fitch większość JST w Polsce w nadchodzących kilku latach będzie się starało utrzymać inwestycje na zaplanowanym poziomie, zwłaszcza te z dofinansowaniem unijnym, z zastrzeżeniem, że nie nastąpi ponowne zamrożenie gospodarki.
Skonsumować unijne dofinansowanie
Dyrektor International Public Finance Fitch Ratings Maurycy Michalski przyznaje, że w bieżącym, ale również i w przyszłym roku JST będą doświadczały niższych niż w poprzednich latach nadwyżek bieżących (różnica pomiędzy dochodami a wydatkami bieżącymi), co ograniczy ich zdolność do finansowania części wydatków majątkowych ze środków własnych. – Jest i będzie to skutkiem trwającej pandemii, ale również decyzji władz centralnych podjętych jeszcze w 2019 roku (tj. obniżka i zwolnienia z PIT, wyższa płaca minimalna czy podwyżki dla nauczycieli) – przypomina Michalski.
Województwo Zachodniopomorskie kupiło hybrydowy pociąg. Fot Newag
Przypuszcza, że ubytki te zostaną sfinansowane wyższym długiem – jeżeli indywidualny wskaźnik zadłużenia na to pozwoli – lub dodatkowymi dotacjami na inwestycje z budżetu państwa, np. otrzymanymi w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. – Cięcia inwestycji, jeżeli wystąpią, nie powinny być znaczące i dotyczyć będą najprawdopodobniej mniejszych projektów jednorocznych, finansowanych przede wszystkim ze środków własnych – uważa Michalski.
Czytaj więcej w: Toyota buduje wodorowy pociąg