Toyota poinformowała w piątek, że wspólnie z Hitachi oraz Japan Railway Company (JR East) przygotowuje prototyp hybrydowego pojazdu. Będzie on zasilany bateriami oraz ogniwami paliwowymi. Ma się nazywać Hybari (HYdrogen-HYBrid Advanced Rail vehicle for Innovation (wodorowo-hybrydowy zaawansowany pojazd szynowy dla innowacji).
Czytaj więcej w: Siemens Energy i Siemens Mobility pracują nad pociągiem wodorowym
Hybrydowy pociąg będzie się składał z dwóch wagonów, w których podwoziach umieszczone zostaną elementy układu napędowego. Źródłem energii będzie wodór magazynowany w wysokociśnieniowych zbiornikach (700 atmosfer) opracowanych przez Toyotę. Stamtąd trafi do zestawu czterech, 60-kilowatowych ogniw paliwowych produkcji Toyoty, gdzie wskutek reakcji z tlenem z powietrza wytworzy się prąd oraz para wodna. Energia elektryczna popłynie bezpośrednio do silników, ale również do baterii (dwie po 120 kWh), które będą magazynować także energię odzyskiwaną podczas hamowania. Hybrydowy system zaprojektuje i wykona Hitachi.
Czytaj więcej w: Europa testuje pociągi wodorowe
Pociąg (na razie w fazie prototypu) ma rozpędzać się do 100 km/h, a na jednym tankowaniu przejedzie 140 kilometrów. Testy rozpoczną się wiosną 2022 r. na lokalnych trasach wokół Jokohamy i Kawasaki. Hybari będzie kursował na tych liniach, gdzie obecnie nie ma trakcji i jeżdżą tam lokomotywy z napędem spalinowym.