Ceny spadają szybciej niż przewozy

Z danych Kuehne i Nagel wynika, że liczba i masa przesyłek w pierwszym kwartale zmalała, ale jeszcze szybciej spadły ceny usług.

Publikacja: 25.04.2023 09:52

Ceny spadają szybciej niż przewozy

Foto: PKP Cargo

Kuehne i Nagel raportuje w pierwszym kwartale 37-procentowy spadek przychodów do 6,75 mld franków szwajcarskich. W przewozach morskich spadek przychodów sięgnął 45 proc. do 2,67 mld franków, przy przewozie 987 tys. TEU kontenerów. Rok wcześniej w trzech pierwszych miesiącach spółka przetransportowała 1 mln TEU kontenerów. EBIT działu zmalał o 45 proc. do 344 mln franków. 

Przychody działu transportu lotniczego zmalały o 41 proc. do 1,86 mld franków, przy przewozie 475 tys. ton (spadek o 17,2 proc.). EBIT zmniejszył się o 64 proc. do 154 mln franków. 

Dział transportu drogowego zanotował 3-procentowy spadek do 0,96 mld franków, przy realizacji 6 mln zleceń. Dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru EBIT wzrósł o 73 proc. do 52 mln franków. 

Czytaj więcej

W Niepołomicach powstaje jedna z największych w Europie fabryk ciężarówek

Dział logistyki kontraktowej zwiększył przychody o 8 proc. do 1,26 mld franków, a EBIT wzrósł o 41 proc. do 62 mln franków. 

O słabszym kwartale informują także polskie firmy. – W styczniu i lutym odczuliśmy spadek sprzedaży względem planowanego budżetu. Temat dotyczył zarówno usług logistycznych jak i transportowych. Dało się odczuć pewne wyhamowanie np. w branży meblowej i branży fashion. W marcu widać było pozytywną zmianę, jednakże reasumując - nie do końca jesteśmy zadowoleni z pierwszego kwartału – przyznaje szef sprzedaży No Limit Maciej Rybak. 

O stagnacji na rynku przewozów drogowych w pierwszym kwartale mówi także Omega Pilzno ora dane giełdy TimoCom. – Przynajmniej do końca pierwszego kwartału 2023 popyt na wolne powierzchnie ładunkowe będzie nadal malał, co doprowadzi do spadku cen transportu. W perspektywie długoterminowej stawki w drogowym transporcie towarów ustabilizują się jednak na poziomie wyższym poziomie niż w 2021 r. ze względu na opłaty drogowe, ceny paliw i zwiększone koszty personalne – przekonuje Head of Business Affairs w TimoCom Gunnar Gburek. 

Kuehne i Nagel raportuje w pierwszym kwartale 37-procentowy spadek przychodów do 6,75 mld franków szwajcarskich. W przewozach morskich spadek przychodów sięgnął 45 proc. do 2,67 mld franków, przy przewozie 987 tys. TEU kontenerów. Rok wcześniej w trzech pierwszych miesiącach spółka przetransportowała 1 mln TEU kontenerów. EBIT działu zmalał o 45 proc. do 344 mln franków. 

Przychody działu transportu lotniczego zmalały o 41 proc. do 1,86 mld franków, przy przewozie 475 tys. ton (spadek o 17,2 proc.). EBIT zmniejszył się o 64 proc. do 154 mln franków. 

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu