W Niepołomicach powstaje jedna z największych w Europie fabryk ciężarówek

Kończy się warta 130 mln euro rozbudowa fabryki w Niepołomicach, która docelowo, na 3 zmiany będzie w stanie produkować do 300 ciężarówek dziennie.

Publikacja: 21.04.2023 17:13

W Niepołomicach powstaje jedna z największych w Europie fabryk ciężarówek

Foto: MAN Trucks

Będzie to jedna z większych w Europie fabryk samochodów ciężarowych i główny zakład montażowy MAN. Największa w Europie fabryka, należąca do Daimler Trucks w Woerth wypuszcza codziennie do 470 ciężarówek. Rocznie jest to 90 tys. pojazdów. O połowę mniejsza jest fabryka Volvo w Gandawie, z której wyjeżdża przeszło 40 tys. ciężarówek. 

Natomiast typowy zakład montażowy wypuszcza ok. 100 ciężarówek dziennie. Przykładem jest fabryka Scanii w Angers lub Volvo (pierwotnie Renault) w Blainville. Do tej pory w tej lidze mieścił się niepołomicki zakład, który w 2022 roku wyprodukował 28 611 ciężarówek, a rok wcześniej 25 074szt. Największe ubiegłoroczne rynki to: Niemcy, 5943 samochody, Francja, 3309 i Polska, 3290. 

Czytaj więcej

W Łodzi powstają cyfrowe mapy w czasie rzeczywistym

Światowa produkcja samochodów użytkowych wynosi blisko 8 mln sztuk rocznie, z czego na Europę przypada 17 proc. Na ponad 470 tys. ciężarówek wyprodukowanych w krajach EU, 144 tys. przypadło na Niemcy, 63 tys. na Hiszpanię, 60 tys. na Holandię, przeszło 54 tys. na Francję, 37 tys. na Włochy oraz na Polskę i Belgię po 31 tys. Ciężarówki stanowią 3,9 proc. pojazdów wyprodukowanych w UE. 

W Europie rejestrowanych jest 350-400 tys. ciężarówek rocznie, więc Europejscy producenci mają znaczący eksport. Są także wiodącymi globalnymi graczami. Traton (część Grupy Volkswagena z markami MAN i Scania) kontroluje także amerykańskiego Internationala i ma mocną pozycję również w Ameryce Południowej. Scania jako jedyny europejski producent ma w Chinach fabrykę, którą w całości kontroluje i nie ma chińskiego udziałowca. 

Daimler Trucks ma wiodącą pozycję w Ameryce Północnej (marka Freightliner) oraz mocną w Ameryce Południowej i Azji. Volvo także jest silnym graczem na tych rynkach. Ich konkurentem jest amerykańska grupa Paccar (należy do niej m.in. holenderski DAF). 

Będzie to jedna z większych w Europie fabryk samochodów ciężarowych i główny zakład montażowy MAN. Największa w Europie fabryka, należąca do Daimler Trucks w Woerth wypuszcza codziennie do 470 ciężarówek. Rocznie jest to 90 tys. pojazdów. O połowę mniejsza jest fabryka Volvo w Gandawie, z której wyjeżdża przeszło 40 tys. ciężarówek. 

Natomiast typowy zakład montażowy wypuszcza ok. 100 ciężarówek dziennie. Przykładem jest fabryka Scanii w Angers lub Volvo (pierwotnie Renault) w Blainville. Do tej pory w tej lidze mieścił się niepołomicki zakład, który w 2022 roku wyprodukował 28 611 ciężarówek, a rok wcześniej 25 074szt. Największe ubiegłoroczne rynki to: Niemcy, 5943 samochody, Francja, 3309 i Polska, 3290. 

Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią
Drogowy
Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników