Materiał powstał we współpracy z Amazon
Ponad 90 proc. emisji gazów cieplarnianych i większość kosztów operacyjnych firm można przypisać łańcuchom dostaw. Amazon jest tego świadomy, dlatego działa zgodnie ze strategią ograniczania emisyjności na każdym etapie drogi zamówienia – od organizacji swoich centrów dystrybucyjnych, przez sposób pakowania produktów, po wprowadzanie ekologicznych form transportu. Jak ważne dla firmy są działania prośrodowiskowe, może świadczyć to, że była jednym z pierwszych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej (The Climate Pledge), zobowiązując się tym samym do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem określonym przez Porozumienie Paryskie. Idą za tym konkretne rozwiązania.
Zielona energia
Jednym z elementów strategii osiągnięcia zeroemisyjności Amazon jest korzystanie z energii odnawialnej. Od 2020 r. firma jest największym korporacyjnym nabywcą czystej energii na świecie, a do 2025 r. planuje zasilać nią całą swoją działalność. Inicjatywy, które prowadzą do tego celu, toczą się także w Polsce. Jednym z przykładów jest projekt solarny w centrum robotycznym w Świebodzinie. Na jego dachu znajduje się 3900 paneli słonecznych o łącznej powierzchni 8600 m kw., których łączna moc wynosi 1,8 MW, co pozwala na częściowe zasilanie tego obiektu energią odnawialną. Częściowe, bo budynek jest ogromny – jego powierzchnia wynosi 193 000 m kw.
Inną inwestycją w energię odnawialną nad Wisłą jest umowa na zakup energii, którą Amazon podpisał w 2022 r. z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach w powiecie legnickim. To jedna z największych umów zakupu energii słonecznej w Polsce. Jest to nie tylko krok Amazon w stronę zeroemisyjności, ale również bezpośredni wkład firmy w realizację celu przyjętego przez polski rząd, jakim jest zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w polskiej energetyce do co najmniej 23% do 2030 r. Inwestycja jest też częścią globalnych działań Amazon w celu rozszerzenia portfolio energii odnawialnej o dodatkowe 2,7 GW czystej energii w 71 nowych projektach.
Alternatywny transport
Amazon inwestuje w ekologiczny transport i ma plan przyspieszenia elektryfikacji europejskiej floty ciężkich, średnich i lekkich pojazdów dostawczych. W 2022 r. wykorzystywał w globalnej flocie ponad 9000 elektrycznych pojazdów dostawczych. Firma dąży do tego, aby do 2030 r. po drogach na całym świecie jeździło ich 100 tys., co pomoże zredukować roczną emisję dwutlenku węgla o miliony ton. Jeśli chodzi o transport ciężki, jeszcze w 2022 r. Amazon rozpoczął wdrażanie w pełni elektrycznych 40-tonowych ciężarówek DAF w Wielkiej Brytanii, a wiosną 2023 r. w barwach Amazon w Niemczech zadebiutowało dwadzieścia ciężarówek Volvo.