Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw

Coraz więcej konsumentów i firm jest świadomych znaczenia zrównoważonego rozwoju. W gronie organizacji, które działają zgodnie ze standardami odpowiedzialności za środowisko jest także Amazon.

Publikacja: 08.09.2023 09:00

Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Ponad 90 proc. emisji gazów cieplarnianych i większość kosztów operacyjnych firm można przypisać łańcuchom dostaw. Amazon jest tego świadomy, dlatego działa zgodnie ze strategią ograniczania emisyjności na każdym etapie drogi zamówienia – od organizacji swoich centrów dystrybucyjnych, przez sposób pakowania produktów, po wprowadzanie ekologicznych form transportu. Jak ważne dla firmy są działania prośrodowiskowe, może świadczyć to, że była jednym z pierwszych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej (The Climate Pledge), zobowiązując się tym samym do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem określonym przez Porozumienie Paryskie. Idą za tym konkretne rozwiązania.

Zielona energia

Jednym z elementów strategii osiągnięcia zeroemisyjności Amazon jest korzystanie z energii odnawialnej. Od 2020 r. firma jest największym korporacyjnym nabywcą czystej energii na świecie, a do 2025 r. planuje zasilać nią całą swoją działalność. Inicjatywy, które prowadzą do tego celu, toczą się także w Polsce. Jednym z przykładów jest projekt solarny w centrum robotycznym w Świebodzinie. Na jego dachu znajduje się 3900 paneli słonecznych o łącznej powierzchni 8600 m kw., których łączna moc wynosi 1,8 MW, co pozwala na częściowe zasilanie tego obiektu energią odnawialną. Częściowe, bo budynek jest ogromny – jego powierzchnia wynosi 193 000 m kw.

Inną inwestycją w energię odnawialną nad Wisłą jest umowa na zakup energii, którą Amazon podpisał w 2022 r. z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach w powiecie legnickim. To jedna z największych umów zakupu energii słonecznej w Polsce. Jest to nie tylko krok Amazon w stronę zeroemisyjności, ale również bezpośredni wkład firmy w realizację celu przyjętego przez polski rząd, jakim jest zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w polskiej energetyce do co najmniej 23% do 2030 r. Inwestycja jest też częścią globalnych działań Amazon w celu rozszerzenia portfolio energii odnawialnej o dodatkowe 2,7 GW czystej energii w 71 nowych projektach.

Alternatywny transport

Amazon inwestuje w ekologiczny transport i ma plan przyspieszenia elektryfikacji europejskiej floty ciężkich, średnich i lekkich pojazdów dostawczych. W 2022 r. wykorzystywał w globalnej flocie ponad 9000 elektrycznych pojazdów dostawczych. Firma dąży do tego, aby do 2030 r. po drogach na całym świecie jeździło ich 100 tys., co pomoże zredukować roczną emisję dwutlenku węgla o miliony ton. Jeśli chodzi o transport ciężki, jeszcze w 2022 r. Amazon rozpoczął wdrażanie w pełni elektrycznych 40-tonowych ciężarówek DAF w Wielkiej Brytanii, a wiosną 2023 r. w barwach Amazon w Niemczech zadebiutowało dwadzieścia ciężarówek Volvo.

To nie koniec, bowiem w 2022 r. Amazon ogłosił także plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w najbliższych pięciu latach w dalszą elektryfikację i dekarbonizację sieci transportowej w całej Europie. Na Starym Kontynencie Amazon korzysta także z alternatywnych metod transportu, w tym hulajnóg i rowerów elektrycznych. Firma dostrzega także konieczność dekarbonizacji morskiego łańcucha dostaw. Jest współzałożycielem koalicji First Movers. Przystępując do niej, Amazon ogłosił zobowiązanie do korzystania ze statków napędzanych paliwami bezemisyjnymi dla co najmniej 10% ilości towarów wysyłanych na skalę międzynarodową do 2030 r. i 100% do 2040 r.

Obieg zamknięty

Zrównoważone środowiskowo rozwiązania Amazon wprowadził także w procesie pakowania zamówień dla swoich klientów. W Europie firma zrezygnowała z plastikowych opakowań i wypełnień. W centrach dystrybucyjnych Amazon korzysta się z papierowych i kartonowych toreb, kopert i pudełek nadających się do recyklingu, a plastikowe poduszki powietrzne, służące za wypełnienie, zostały zastąpione papierem pakowym w 100% pochodzącym z recyklingu. Zmniejszono także wagę opakowań. Od 2015 r. Amazon zredukował ich masę o 38%, eliminując tym samym ponad 1,5 miliona ton materiałów opakowaniowych. Pozwala to zaoszczędzić do 60 000 ton kartonu rocznie.

Firma minimalizuje także ilość odpadów, zwiększa recykling i zapewnia klientom opcje ponownego wykorzystania i recyklingu ich produktów, tym samym wysyłając mniej materiałów na wysypisko. Od 2017 r. współpracuje ze Stena Recycling w celu wprowadzenia najlepszych praktyk recyklingu w swoich centrach dystrybucyjnych. Obecnie 9 z 10 obiektów Amazon w Polsce korzysta z tej technologii.

Amazon recyklinguje również odpady tekstylne. We współpracy z Vive Textile Recycling firma poddała powtórnemu przerobowi 240 ton materiałów. Większość z tych tekstyliów była uszkodzona fabrycznie. Są one przetwarzane m.in. na dywany, kompozytowe akcesoria tarasowe, a nawet meble. Firma jest także członkiem Sustainable Apparel Coalition, ogólnobranżowej grupy wiodących marek odzieżowych i obuwniczych, sprzedawców detalicznych, producentów, organizacji pozarządowych, ekspertów akademickich i organizacji rządowych pracujących nad zmniejszeniem wpływu środowiskowego i społecznego produktów odzieżowych na całym świecie.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Ponad 90 proc. emisji gazów cieplarnianych i większość kosztów operacyjnych firm można przypisać łańcuchom dostaw. Amazon jest tego świadomy, dlatego działa zgodnie ze strategią ograniczania emisyjności na każdym etapie drogi zamówienia – od organizacji swoich centrów dystrybucyjnych, przez sposób pakowania produktów, po wprowadzanie ekologicznych form transportu. Jak ważne dla firmy są działania prośrodowiskowe, może świadczyć to, że była jednym z pierwszych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej (The Climate Pledge), zobowiązując się tym samym do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 r., czyli 10 lat przed terminem określonym przez Porozumienie Paryskie. Idą za tym konkretne rozwiązania.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu