Reklama
Rozwiń

Od małych magazynów do podziemnych rur

Małe magazyny miejskie mają wiele zastosowań. Dla potrzeb obsługi ostatniej mili powstają mikrohuby, z których przesyłki trafią do odbiorców nie tylko dronami oraz rowerami, ale i podziemnymi rurami.

Publikacja: 17.02.2025 13:33

Od małych magazynów do podziemnych rur

Ideał Idea

Foto: Ideał Idea

Spółka Ideal Idea finalizuje rozbudowę kompleksu City Park Wrocław, który będzie pierwszym zeroemisyjnym parkiem biznesowym typu Small Business Units (SBU) w regionie i we Wrocławiu. Nowy budynek zaoferuje 16 modułów magazynowych, każdy o powierzchni około 640 m kw. oraz biura od 120 m kw. Łączna powierzchnia nowego parku wyniesie 22 tys. m kw., co zwiększy całkowitą ofertę Ideal Idea we Wrocławiu do 44 tys. m kw.

To kolejna inwestycja w segmencie SBU. – Wszyscy najwięksi gracze wykazują aktywność w tym sektorze, w tym: Panattoni, Segro, 7R, Prologis, Lemon Tree czy Peakside, który właśnie buduje magazyn SBU na warszawskim Targówku (najmniejsze moduły do wynajęcia będą mieć metraż ok. 500 mkw.). Obiekty z podobnymi modułami dostarczyła na rynek firma LCP - w Bydgoszczy i Zabrzu. Dodatkowo realizuje ona kolejne projekty w Gdańsku i Sosnowcu. Kolejnym deweloperem z segmentu SBU z potencjałem do rozwoju jest Frontier Estates, który wybudował w 2023 r. park we Wrocławiu – wymienia associate director, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych, Colliers Maciej Cieliczko. 

Czytaj więcej

Wśród malejących stawek nadchodzi rewolucja w przewozach morskich

Małe magazyny pod miastami będą coraz popularniejsze. – Potwierdzają to nasze obserwacje sektora miejskich i podmiejskich parków magazynowych. Do tej pory deweloperzy dostarczyli na polski rynek już ok. 2,4 mln mkw. tego typu magazynów, co plasuje nas na pierwszym miejscu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a zabezpieczone tereny, w krótkim czasie pozwalają na budowę kolejnego 1 mln mkw. Widać więc, że mamy duży potencjał do rozwoju w tym segmencie – zaznacza Cieliczko.

Klienci czekają na takie magazyny

Cieliczko dodaje, że obserwuje coraz większe zainteresowanie nowych, zagranicznych deweloperów rozpoczęciem inwestycji w tym segmencie rynku. – Małe magazyny miejskie, znane jako small business units (SBU), stają się coraz bardziej popularne, a zapotrzebowanie na tego typu powierzchnie rośnie z roku na rok – ocenia senior associate, Newmark Polska Janusz Dudek. 

Przyznaje, że pomimo rosnącego popytu, dla deweloperów budowa, wynajem i utrzymanie SBU są o wiele bardziej skomplikowane niż w przypadku tradycyjnych dużych magazynów. – To sprawia, że takich magazynów wciąż brakuje na rynku. W Warszawie klienci zainteresowani wynajmem mniejszych modułów magazynowych często nie są w stanie znaleźć odpowiadającej ich potrzebom jednostki dostępnej od zaraz. Z uwagi na taką sytuację firmy są skłonne czekać na oddanie nowych inwestycji, co świadczy o dużym zainteresowaniu tego typu powierzchniami – podkreśla Dudek.

Pierwszym deweloperem, który zauważył i wyspecjalizował się tylko w tej niszy, jest bez wątpienia firma Ideal Idea. – Jej projekty zlokalizowane w okolicach Okęcia szybko zostały skomercjalizowane i sprzedane do portfeli międzynarodowych funduszy inwestycyjnych – przypomina Cieliczko. 

Zauważa, że nawet duże fundusze chętnie kupują stosunkowo niewielkie aktywa tego typu, z wielu powodów. – Zwykle najemcy lokują tu siedziby firm, zawierając długoterminowe umowy najmu. Jako że parki typu SBU oferują na ogół wyższy standard niż duże parki logistyczne, ma to przełożenie na wysokość stawek czynszu i zarazem zwrot dla właścicieli – tłumaczy przedstawiciel Colliers. 

Czytaj więcej

Nie będzie elektrycznych samolotów

Małe magazyny podmiejskie to jednostkowe obiekty, nowoczesne, w klasie A. Są stosunkowo drogie i konkurują z obiektami klasy B dla firm potrzebujących 500-1000 m. – Nie jest to tak rozbudowany rynek jak w innych krajach. Skalę w tym segmencie nieruchomości mogą osiągnąć Warszawa, Wrocław, Poznań. Dla nas obiekty w Warszawie są bardzo ważne pod względem przychodowym, zlokalizowane w strategicznych lokalizacjach w mieście i dla nas długoterminowe – zapewnia szef regionu Europy Środkowej Prologis Paweł Sapek. 

Magazyny miejskie i mikrohuby

Cieliczko zaznacza, że na małe magazyny składają się dwa rodzaje parków magazynów: SBU (small business unit) z modułami o powierzchni do ok. 1000 m kw. oraz LML (Last Mile Logistics) z powierzchniami do 3000 m kw. 

Magazyny miejskie powstają w największych aglomeracjach (Warszawa, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Szczecin) i w takich lokalizacjach jak: Białystok, Częstochowa, Bydgoszcz, Rzeszów czy Toruń. – Są dobrą odpowiedzią nie tylko na presję organizacji logistyki bliżej klienta końcowego, ale także na rozwój różnego rodzaju nowych przedsiębiorstw i start-up’ów – wskazuje Head of Industrial & Logistics Agency Cushman & Wakefield Polska Damian Kołata. – Opcja dogodnego dojazdu komunikacją miejską ułatwi rekrutację, zapewni dostęp do zasobów ludzkich i poprawi retencję pracowników, co jest szczególnie ważne właśnie w przypadku małych i średnich firm – podkreśla Kołata.

Z kolei pierwsze w Polsce mikrohuby powstały w Poznaniu i Wrocławiu. – W stolicy Wielkopolski ten pilotażowy projekt realizowany jest przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Urząd Miasta Poznania oraz GLS Poland, natomiast na Dolnym Śląsku lokalny samorząd stworzył taką przestrzeń na parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki – wymienia Kołata. 

Przypuszcza, że pełnić będą kluczową rolę w logistyce inteligentnego miasta. – Będą mogły być miejscem zamówień wydruków 3D, pełnić rolę miejsca konsolidacji zwrotów, czy też stanowić dark store, a nawet bazę do podziemnych dostaw – zaznacza Kołata. 

Czytaj więcej

Mniejsze saldo usług transportu drogowego

Te ostatnie są poddawane próbom w projekcie Magway, który ma testowy odcinek rur do podziemnego transportu o długości 30 km. Kołata nie wyklucza, że będą mogły obsługiwać również dostawcze drony, choć dostawy z ich użyciem ograniczą się raczej do współpracy laboratoriów i szpitali. – Gdybyśmy chcieli dostarczać paczki dronami, w dużych miastach już teraz musiałoby latać po niebie kilkanaście tysięcy takich urządzeń – wyjaśnia przedstawiciel Cushman & Wakefield Polska. 

Spółka Ideal Idea finalizuje rozbudowę kompleksu City Park Wrocław, który będzie pierwszym zeroemisyjnym parkiem biznesowym typu Small Business Units (SBU) w regionie i we Wrocławiu. Nowy budynek zaoferuje 16 modułów magazynowych, każdy o powierzchni około 640 m kw. oraz biura od 120 m kw. Łączna powierzchnia nowego parku wyniesie 22 tys. m kw., co zwiększy całkowitą ofertę Ideal Idea we Wrocławiu do 44 tys. m kw.

To kolejna inwestycja w segmencie SBU. – Wszyscy najwięksi gracze wykazują aktywność w tym sektorze, w tym: Panattoni, Segro, 7R, Prologis, Lemon Tree czy Peakside, który właśnie buduje magazyn SBU na warszawskim Targówku (najmniejsze moduły do wynajęcia będą mieć metraż ok. 500 mkw.). Obiekty z podobnymi modułami dostarczyła na rynek firma LCP - w Bydgoszczy i Zabrzu. Dodatkowo realizuje ona kolejne projekty w Gdańsku i Sosnowcu. Kolejnym deweloperem z segmentu SBU z potencjałem do rozwoju jest Frontier Estates, który wybudował w 2023 r. park we Wrocławiu – wymienia associate director, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych, Colliers Maciej Cieliczko. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek
Magazyny pozostaną „zielone”, bo to się opłaca
Rynek
Oczekiwane ożywienie na rynku magazynowym
Rynek
Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym