Kluczowe dla operacyjnego funkcjonowania przedsiębiorstwa oprogramowanie stworzy spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe, funkcjonująca na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo. Nowy system przyspieszy doręczenia przesyłek oraz zapewni oszczędności wykorzystywanych aktywów. 

PPUC zaprojektuje, dostarczy i wdroży system wspierający wszystkie procesy logistyczne w firmie ‒ w zakresie zarządzania, przewozu, doręczania, monitorowania i rozliczania strumieni przesyłek w czasie rzeczywistym (TMS). PPUC będzie odpowiedzialna również za utrzymanie systemu i świadczenie usług gwarancyjnych. Poczta Polska stanie się właścicielem oprogramowania. 

W najbliższych 3 latach Poczta Polska zamierza przeznaczyć ok. 1,2 mld zł na inwestycje. Lwia część tej kwoty trafi na automatyzację i informatyzację logistyki przesyłek. Jeszcze w tym roku spółka przeznaczy 400 mln zł na inwestycje w automaty paczkowe, cyfryzację, logistykę i automatyzację procesów.  W ostatnich kilkunastu miesiącach wdrożyliśmy do realizacji wszystkie projekty strategiczne Poczty Polskiej. Wśród nich takie, które były dotąd, często od bardzo wielu lat, wyłącznie przedmiotem prac koncepcyjnych. Jednym z nich jest właśnie projekt stworzenia nowego systemu informatycznego do zarządzania procesami logistycznymi. Kontrakt na dostarczenie systemu TMS zawarty ze spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe, a więc ze spółką zależną Poczty, to też kolejny duży krok na drodze do budowy software house pocztowej grupy kapitałowej, co stanowi ważny element naszej strategii  podkreśla prezes zarządu Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot.

Nowy system umożliwi dynamiczne planowanie transportu, co zwiększy konkurencyjność pocztowego operatora na rynkach KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) oraz usług TSL (transport, spedycja, logistyka), takich jak Krajowa Przesyła Paletowa oraz Międzynarodowa Przesyłka Paletowa. 

 Nasza strategia zakłada znaczące wzrosty przychodów z przesyłek kurierskich oraz rozwój usług logistycznych. To szansa dla Poczty Polskiej, której potencjał jako największej w kraju spółki logistycznej, jest naprawdę ogromny. Do 2024 roku planujemy podwoić przychody z tego segmentu. W tym celu inwestujemy w automatyczne sortery oraz systemy informatyczne, a także pozyskujemy nowe hale do sprawnej obsługi różnego rodzaju przesyłek – opisuje wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Andrzej Bodziony.

W ubiegłym roku liczba klientów korzystających z Krajowej Przesyłki Paletowej wzrosła o 16 proc. Poczta Polska zarządza flotą ok. 5 tys. samochodów dostawczych oraz 7600 placówek pocztowych.

W ubiegłym roku zarząd Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej podjął decyzję o restrukturyzacji i zmianie formuły działania spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Jej celem jest osiągnięcie zdolności do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla grupy systemów informatycznych. Jednym z pierwszych rezultatów nowego modelu działania jest stworzenie przez PPUC systemu ZCPP, wspomagającego pocztowców w obsłudze przesyłek przychodzących do naszego kraju spoza Unii Europejskiej (w związku z wdrożeniem od 1 lipca br. tzw. pakietu VAT dla e-commerce).