Ciężarowe trolejbusy na zakręcie

Niemcy rozpoczęli testy ciężarówek zasilanych z napowietrznych sieci, tym razem na krętych drogach.

Publikacja: 01.07.2021 07:59

Ciężarowe trolejbusy na zakręcie

Foto: Fot. Siemens

Drugi etap prób zasilanych napowietrznie ciężarówek rozpoczął się na trasie B 462 między Kuppenheim i Gaggenau, o długości 3,4 km. Zelektryfikowana autostrada w dolinie Murg, znana jako „eWayBW”, umożliwia po raz pierwszy przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na autostradzie federalnej z ciasnymi krzywiznami i mostkami. W regularnych testach w obu kierunkach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Projekt realizowany jest przez Siemens Mobility i SPL Powerlines, przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego.

""

Montaż napowietrznej linii do zasilania elektrycznych ciężarówek. Fot. Siemens

logistyka.rp.pl

Technologia eHighway firmy Siemens Mobility jest testowana w trzech publicznych próbach terenowych w Niemczech.

Czytaj więcej w: Koncerny inwestują w ciemno w wodór

Oprócz trasy B462, elektryczna autostrada działa także na odcinku A5 między Zeppelinheim/Cargo City South na lotnisku we Frankfurcie a węzłem Darmstadt/Weiterstadt i na autostradzie federalnej A1 między Reinfeld a węzłem Lubeka.

– Technologia eHighway to projekt przewidujący budowę infrastruktury przewodów elektrycznych ponad istniejącymi obecnie autostradami. Specjalnie przystosowane ciężarówki z napędem hybrydowym wykorzystują na bieżąco zasilanie elektryczne w trakcie jazdy po tak zmodyfikowanych drogach – tłumaczy szef eHighway w Siemens Mobility Hasso Grünjes.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Testy terenowe eWayBW, podobnie jak dwa pozostałe programy pilotażowe w Niemczech, są finansowane przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego. Krajowa Platforma na rzecz Przyszłości Mobilności (NPM) zaleca wyposażenie 300 km niemieckich autostrad w napowietrzne linie jezdne do 2023 r. i zelektryfikowanie łącznie 4000 km do 2030 r., aby pomóc krajowi osiągnąć cel klimatyczny polegający na redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie sektora o 40 proc.

W próbach uczestniczą ciężarówki Scania. Marka należy do grupy Volkswagena, która stawia na elektromobilność także w transporcie dalekodystansowym. Musi przy tym rozwiązać problem ładowania dużych akumulatorów ciężarówek. Wymagają one ładowarek wielkich mocy (1 MW), których instalacja jest kosztowna. Tak pojawił się pomysł napowietrznych linii.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Grupa VW tłumaczy, że w napędach wodorowych dwie trzecie energii pierwotnej jest marnowane. Jednak na wodór stawiają m.in. Volvo i Mercedes-Benz, wskazując na problemy ładowania elektrycznych ciężarówek.

Drugi etap prób zasilanych napowietrznie ciężarówek rozpoczął się na trasie B 462 między Kuppenheim i Gaggenau, o długości 3,4 km. Zelektryfikowana autostrada w dolinie Murg, znana jako „eWayBW”, umożliwia po raz pierwszy przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na autostradzie federalnej z ciasnymi krzywiznami i mostkami. W regularnych testach w obu kierunkach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Pozostało 82% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach