Norwedzy wybierają nowe paliwo do napędu promów

W 2024 roku Norwegowie zamierzają wybudować pełnowymiarowy prom z napędem wodorowym.

Publikacja: 03.11.2020 14:02

Norwedzy wybierają nowe paliwo do napędu promów

Foto: logistyka.rp.pl

W budżecie na 2021 rok Norwegia przewidziała wsparcie dla projektów wodorowych w wysokości 9 mln euro. Szczególny nacisk zostanie położony na wspieranie rozwoju infrastruktury skupiającej się na hubach i łańcuchach dostaw ułatwiających komercyjne wykorzystanie wodoru.

Czytaj więcej w: Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek

Norwegia rozwija jednocześnie możliwości współpracy międzynarodowej w dziedzinie technologii wodorowej. O tymświadczy projekt Hyship. Ten badawczy, współfinansowany przez Unię Europejską projekt wspiera Hyship kwotą 8 mln euro. W konsorcjum biorą udział głównie norweskie ośrodki badawcze oraz firmy jak Equinor, francuski Air Liquide, holenderskie i greckie firmy oraz szwajcarskie i brytyjskie uczelnie. Zaskakujący jest całkowity brak prezencji niemieckich firm i ośrodków badawczych, jak i krajów regionu Europy środkowej.

Czytaj więcej w: Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie

Hyship ma na celu budowę pierwszego dużego promu na wodór skroplony do 2024 roku. Jednostka o nazwie Topeka ma zostać wyposażona w ogniwa paliwowe o mocy 3 MW wspierane przez baterie litowo-jonowe o pojemności 1000 kWh. –Wodór jako paliwo oferuje możliwości dla niskoemisyjnej lub bezemisyjnej żeglugi. Topeka będzie naszym pierwszym krokiem w kierunku skalowalnych operacji morskich LH2. Stworzymy pełną infrastrukturę LH2 i system komercyjny, a jednocześnie wyeliminujemy około 25 tys. samochodów ciężarowych z norweskich dróg – powiedział koordynator projektu Per Brinchmann.

Czytaj więcej w: Hesja wybrała wodorowe pociągi

Pierwszy projekt badawczy stworzenia wodorowych promów, nazwany Flagship, zakończy się w przyszłym roku latem, dostawą małego wodorowego promu do norweskiej firmy Norled. Ta pierwsza wodorowa jednostka będzie potrzebowała 150 kg wodoru dziennie. Projektowane promy jak Topeka będą większe, a ich zużycie sięgnie 10 ton wodoru dziennie.

Ambitni w celach klimatycznych Norwegowie pracują intensywnie pod redukcją emisji CO2. Docelowo w 2030 roku promy mają funkcjonować całkowicie bezemisyjnie. Norweskie media podają, że w Norwegii kursuje 57 promów elektrycznych.

W budżecie na 2021 rok Norwegia przewidziała wsparcie dla projektów wodorowych w wysokości 9 mln euro. Szczególny nacisk zostanie położony na wspieranie rozwoju infrastruktury skupiającej się na hubach i łańcuchach dostaw ułatwiających komercyjne wykorzystanie wodoru.

Czytaj więcej w: Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek

Pozostało 82% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach