Odbywające się od 19 do 22 września w AMBEREXPO w Gdańsku MTK TRAKO 2023 przyciągnęły 617 wystawców z 30 krajów i ponad 23,2 tys. zwiedzających z ponad 54 krajów (w tym z Polski). Magnesem była nie tylko ciekawa ekspozycja zewnętrzna oraz liczne nowinki technologiczne i organizacyjne pokazywane na stoiskach w sześciu halach, ale również ponad 100 imprez towarzyszących, na których zabierali głos najlepsi specjaliści branży w kraju i Europie.
Tabor przyszłości
W promieniach słońca zwiedzający oglądali wodorową lokomotywę Pesy, która wykonywała krótkie przewozy na terenie targów oraz dokonała przejazdu z targów na Hel i z powrotem. Drugą nowością krajowej produkcji była 4-osiowa lokomotywa Newagu Griffin, dopuszczona do ruchu w Polsce i Czechach, mogąca rozpędzić się do 200 km/h.
Takie lokomotywy będzie użytkowało PKP Intercity. Dłużej przyjdzie poczekać na pociągi na poduszce magnetycznej. Spółka Nevomo prowadzi próby automatycznego przetaczania wagonów przy pomocy pola elektromagnetycznego. W pierwszym etapie ten rodzaj napędu ma szansę być użytkowany na zakładowych bocznicach.
Wśród nowości krajowych producentów wymienić trzeba napęd do rozjazdów opracowany i produkowany przez Kombud. Urządzenie może współpracować m.in. z rozjazdami dla kolei dużych prędkości produkowanymi m.in. przez Track Tec i KZN Bieżanów.