TRAKO: rzut oka w przyszłość

15. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023 przeszły do historii jako rekordowe zarówno pod względem liczby wystawców jak i zwiedzających.

Publikacja: 28.09.2023 15:14

TRAKO: rzut oka w przyszłość

Emil Górski, Rzeczpospolita

Foto: Emil Górski, Rzeczpospolita

Odbywające się od 19 do 22 września w AMBEREXPO w Gdańsku MTK TRAKO 2023 przyciągnęły 617 wystawców z 30 krajów i ponad 23,2 tys. zwiedzających z ponad 54 krajów (w tym z Polski). Magnesem była nie tylko ciekawa ekspozycja zewnętrzna oraz liczne nowinki technologiczne i organizacyjne pokazywane na stoiskach w sześciu halach, ale również ponad 100 imprez towarzyszących, na których zabierali głos najlepsi specjaliści branży w kraju i Europie. 

Tabor przyszłości

W promieniach słońca zwiedzający oglądali wodorową lokomotywę Pesy, która wykonywała krótkie przewozy na terenie targów oraz dokonała przejazdu z targów na Hel i z powrotem. Drugą nowością krajowej produkcji była 4-osiowa lokomotywa Newagu Griffin, dopuszczona do ruchu w Polsce i Czechach, mogąca rozpędzić się do 200 km/h. 

Takie lokomotywy będzie użytkowało PKP Intercity. Dłużej przyjdzie poczekać na pociągi na poduszce magnetycznej. Spółka Nevomo prowadzi próby automatycznego przetaczania wagonów przy pomocy pola elektromagnetycznego. W pierwszym etapie ten rodzaj napędu ma szansę być użytkowany na zakładowych bocznicach. 

Wśród nowości krajowych producentów wymienić trzeba napęd do rozjazdów opracowany i produkowany przez Kombud. Urządzenie może współpracować m.in. z rozjazdami dla kolei dużych prędkości produkowanymi m.in. przez Track Tec i KZN Bieżanów. 

Dwaj przewoźnicy: Polregio i Grupa PKP zaprezentowali nowe automaty biletowe (dwa niezależne rozwiązania), w przypadku Polregio wzbogacone o możliwość zdalnej rozmowy z kasjerem. Polregio nazwało takie urządzenie videomat.

PGE Energetyka Kolejowa podpisała z PKP Intercity list intencyjny mówiący o przystąpieniu przewoźnika do programu Zielona Kolej. Celem jest zastąpienie czarnej energii zużywanej przez kolej, energią odnawialną. 

Emil Górski, Rzeczpospolita

Foto: Emil Górski, Rzeczpospolita

Siemens Mobility pokazał pociąg Mireo, który może obniżyć koszty zużycia energii nawet o 30-40 proc. Stadler zaprezentował wyprodukowany w Siedlcach elektryczny zespół trakcyjny Flirt. Największy producent kolejowy w Polsce, Grupa Alstom, demonstrowała nowoczesne rozwiązania ruchem kolejowym. 

Kierunek: eksport

Na targach kilku producentów ogłosiło eksportowe umowy. Pesa zdobyła wart 400 mln euro kontrakt na dostawę tramwajów do Izraela. Wcześniej ten sam producent otrzymał podobnej wartości zamówienie na pociągi międzyregionalne do Rumunii, choć umowa jeszcze nie uprawomocniła się. 

Specjalizujący się w napędach elektrycznych dla taboru szynowego i autobusowego Medcom podpisał list intencyjny, w myśl którego w najbliższych pięciu latach półka dostarczy dla Stadlera przetwornice wagonowe dla operatora w Kazachstanie. W tym roku warszawska spółka zdobyła kontrakt na dostawy podobnych urządzeń dla amerykańskiego przewoźnika Amtrak. 

Grupa Track Tec prezentowała się na targach jako znaczący producent wyrobów dla infrastruktury kolejowej, uzyskujący ponad połowę przychodów z dostaw podkładów i rozjazdów na rynki międzynarodowe, co jest ponad 2,5-krotnym przyrostem w stosunku do poprzedniego roku. Spółka jest obecna na ponad 40 rynkach w Europie, Azji i Ameryce Północnej. 

Emil Górski, Rzeczpospolita

Foto: Emil Górski, Rzeczpospolita

Na eksportowe rynki wychodzi także Kombud. Producenci zmuszeni są szukać nowych odbiorców, ponieważ na rynku krajowym zamówień jest mało i chociaż PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetargi na ponad 20 mld zł, to jednak nie podpisały jeszcze umów, ponieważ nie mają pieniędzy. 

O eksporcie usług mówił zarząd PKP Cargo. Polski przewoźnik planuje rozwój intermodalnych przewozów nie tylko w korytarzach wschód-zachód, ale i północ-południe. 

Na tym kierunku obecni są klienci spółki Cargounit, wynajmującej lokomotywy. Cargounit odebrał od Simensa siedemnastą wielosystemową lokomotywę Vectron z 36 zamówionych. Cargounit zachęca Newag do homologowania lokomotywy Dragon na Rumunię, Bułgarię i Węgry. 

Komunikacja szynowa dla miast

Ważną częścią szynowego rynku są tramwaje, także dobrze reprezentowane na tegorocznym TRAKO. Modertrans Poznań wystawił setny tramwaj Gamma, który trafi do Łodzi. Miasto obchodzi 600-lecie, natomiast gdańska komunikacja publiczna 150-lecie. Z tej okazji przewoźnik wystawił 3 tramwaje: zabytkowy konny, zabytkowy elektryczny oraz najnowszy nabytek, Pesę Jazz. Stadler zaprezentował tramwaj Tango, który będzie jeździł po ulicach Sarajewa. Tramwajową infrastrukturę torową prezentowały m.in. Track Tec i KZN Bieżanów. 

Emil Górski, Rzeczpospolita

Foto: Emil Górski, Rzeczpospolita

Materiał powstały we współpracy z MTG

Odbywające się od 19 do 22 września w AMBEREXPO w Gdańsku MTK TRAKO 2023 przyciągnęły 617 wystawców z 30 krajów i ponad 23,2 tys. zwiedzających z ponad 54 krajów (w tym z Polski). Magnesem była nie tylko ciekawa ekspozycja zewnętrzna oraz liczne nowinki technologiczne i organizacyjne pokazywane na stoiskach w sześciu halach, ale również ponad 100 imprez towarzyszących, na których zabierali głos najlepsi specjaliści branży w kraju i Europie. 

Pozostało 90% artykułu
Trako
Koleje jeszcze bardziej zielone
Trako
Rozwiązania prawno-organizacyjne mogłyby ułatwić wdrożenie nowych technologii
Trako
Udana, kryształowa edycja TRAKO
Trako
Rynek kolejowy będzie rósł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Trako
Pasażerowie kolei mogą czuć się bezpiecznie