Słabe prognozy dla przewoźników

Branża leasingowa spodziewa się słabego roku w segmencie leasingu samochodów ciężarowych.

Publikacja: 04.02.2020 22:15

Słabe prognozy dla przewoźników

Foto: logistyka.rp.pl

Badanie koniunktury na pierwszy kwartał tego roku pokazuje, że osoby odpowiedzialne za sprzedaż w firmach leasingowych prognozują na ten rok pogorszenie wyników leasingowania transportu ciężkiego.

Będzie to kontynuacja spadkowego trendu z 2019 roku, w którym finansowanie sektora pojazdów ciężkich zmalało w porównaniu do 2018 roku o 4,6 proc. do 18,6 mld zł.

Ostrożność tylko w jednym segmencie

Jako powody mniejszych zakupów taboru finansiści wymieniają zachwianie produkcji przemysłowej w Niemczech, niepewność związaną z Pakietem Mobilności oraz zawirowania wokół brexitu. Polski transport dwie trzecie przychodów czerpie z wykonywania usług w Europie i przez to jest podatny na zawirowania na unijnych rynkach.

Związek Polskiego Leasingu prognozuje przyspieszenie finansowania w b.r. w pozostałych segmentach rynku. – W 2020 roku powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów – uważa przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL Andrzej Krzemiński.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie inwestują

Krzemiński optymistyczne prognozy tłumaczy pomyślnymi perspektywami makroekonomicznymi. Wskazuje na badania Komisji Europejskiej, z których wynika, że leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w Polsce. – Co równie ważne w ciągu ostatnich sześciu lat odsetek tak deklarujących firm zwiększył się o 9 punktów procentowych. Dla porównania w ocenie małych i średnich firm, w tym samym czasie, istotność kredytu bankowego zmalała o 14 pp. – porównuje Krzemiński.

Oczekiwane odbicie

Jest jednak i druga strona medalu. Styczniowe nastroje przemysłu w Niemczech poprawiają się, podobne dane z Polski opublikował GUS. – Jesteśmy blisko odbicia – uważa dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Marcin Nieplowicz. Powodem optymizmu rynków jest zażegnanie wojny handlowej USA z Chinami, uporządkowane wyjście Wielkiej Brytanii z UE i niskie ryzyko konfliktu USA z Iranem.

Do zakupu taboru zachęcą także pozostające na wysokim poziomie inwestycje. – W 2019 roku minęliśmy „górkę” w finansowaniu inwestycji środkami unijnymi – wskazuje Nieplowicz.

W 2019 roku wykorzystanie funduszy unijnych wyniosło 52,4 mld zł vs 48,6 mld zł za 2018. – Jednak wolniej niż w poprzedniej perspektywie finansowej przygotowujemy projekty unijne. Na koniec 2019 roku mieliśmy zaakceptowane projekty stanowiące 78,5 proc. łącznej puli spójności. Na tym etapie (6. rok trwania perspektywy) jesteśmy poniżej tempa z perspektywy finansowej z lat 2007-2013. Do końca 2019 wypłacono środki stanowiące 42,5 proc. całości perspektywy finansowej 2014-2020. Mamy więc przed sobą jeszcze trzy lata z wysokimi poziomami wypłat unijnych – zapewnia dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku.

Lepiej od pojazdów ciężkich wypadło podsumowanie finansowania pojazdów dostawczych o dmc do 3,5 tony, które wzrosło w 2019 roku o 5,1 proc.

Badanie koniunktury na pierwszy kwartał tego roku pokazuje, że osoby odpowiedzialne za sprzedaż w firmach leasingowych prognozują na ten rok pogorszenie wyników leasingowania transportu ciężkiego.

Będzie to kontynuacja spadkowego trendu z 2019 roku, w którym finansowanie sektora pojazdów ciężkich zmalało w porównaniu do 2018 roku o 4,6 proc. do 18,6 mld zł.

Pozostało 88% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności