Zabytki podróżują na kołach

Ładunki z Muzeum Narodowego o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski będą podróżować po całej Europie nowymi samochodami.

Do służby w Muzeum Narodowym Ford Polska przekazał Forda Transita oraz Tourneo Custom. Ponad 90 procent wszystkich przewozów dzieł sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie odbywa się samochodami, co oznacza od kilku do kilkunastu transportów w tygodniu. W zbiorach placówki znajduje się blisko milion obiektów. Obok obrazów są to rzeźby i instalacje, grafiki, rysunki czy fragmenty starożytnych budowli z różnych kręgów kulturowych oraz epok historycznych.

Dzieła sztuki podróżują między gmachem głównym a oddziałami muzeum do pracowni konserwatorskich oraz na wystawy w muzeach w Polsce i Europie, czasami również do krajów pozaeuropejskich.

Muzeum Narodowe w Warszawie co chwilę staje przed nowymi wyzwaniami transportowymi. Wystarczy wspomnieć przewóz egipskiej mumii czy niedawną operację sprowadzenia do Polski z klasztoru we francuskich Pirenejach ponad 90 rzeźb Augusta Zamoyskiego. Niektóre z tych obiektów ważyły ponad 600 kg, a wszystkie musiały dotrzeć do naszego kraju „na kołach”.

Bezpieczeństwu i wygodzie transportu sprzyjają zaawansowane systemy asystujące, rozbudowane funkcje łączności oraz możliwość zdalnego zarządzana samochodem z aplikacji mobilnej FordPass Pro.

Największy wariant Transita (L4) ma najmocniejszy, 185-konny silnik wysokoprężny. Nad zmniejszeniem zużycia paliwa czuwa system Ford EcoGuide. Wykorzystuje on pozycjonowanie GPS, aby wskazać kierowcy, kiedy należy zwolnić i zmienić bieg przed wzniesieniami, skrzyżowaniami czy ograniczeniami prędkości, jeszcze zanim pojawią się w zasięgu wzroku

Kierowcy przewożący dzieła sztuki to najczęściej przeszkoleni profesjonaliści, specjalizujący się w transporcie tego typu, ale tak samo jak wszyscy inni są narażeni na stres i zmęczenie za kierownicą. Z pomocą przychodzą tutaj zaawansowane systemy asystujące.

Oprócz dobrze znanych, jak ten monitorujący martwe pole, utrzymujący samochód na pasie ruchu czy aktywnie wspomagający hamowanie z funkcją wykrywania pieszych (również w ciemności), jest dostępnych kilka nowych. To m.in. inteligentny tempomat z funkcją dostosowywania prędkości do ograniczeń odczytanych ze znaków drogowych, system automatycznego parkowania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego czy ostrzeganie o ruchu poprzecznym przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego. W manewrach parkingowych nieocenioną pomocą będą dodatkowo kamery szerokokątne z przodu i z tyłu.

W Polsce w pierwszych trzech kwartałach roku zarejestrowano blisko 51,1 tys. aut dostawczych o dmc do 3,5 tony. Fiat ma udział 15,6 proc. Renault 14,2 proc. zaś Ford 12,3 proc. rynku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

InPost z Empikiem ruszają z darmową dostawą

InPost – operator logistyczny, w którego zainwestował jeden z największych amerykańskich funduszy inwestycyjnych, Advent ...

Kolejowe korytarze żeglugi

Porty Morza Północnego planują wspólnie z kolejarzami dostarczać azjatyckie towary do Europy Wschodniej. Według ...

Obwodnica Suwałk już otwarta. Łatwiej dojechać na Litwę

13 nie zawsze musi przynosić pecha. W sobotę mieszkańcy Suwałk wreszcie odetchnęli, bo drogowcy ...

Megafuzja na rynku TSL: DSV przejęło Panalpinę

DSV otrzymało zgodę urzędów antymonopolowych oraz udziałowców Panalpiny na przejęcie tej spółki. Duńskie DSV ...

Lekki wzrost sprzedaży ciągników

Przewoźnicy wrócili do zakupów, ale nadal na rynku panuje niepewność. We wrześniu rejestracje samochodów ...