Dostawy morzem ładunków z Chin do Niemiec trwają do 6 tygodni, więc największy w Niemczech port przeładunkowy w Hamburgu i mniejsze na terenie kraju dopiero zaczynają odczuwać skutki epidemii COVID-19, który zakłócił żeglugę kontenerową i łańcuchy dostaw na całym świecie. — Dopiero szykujemy się do tego. Pełne skutki zaczniemy odczuwać od połowy marca — powiedział Reuterowi Axel Mattern, prezes Port of Hamburg Marketing, zrzeszenia firm sektora publicznego i prywatnego w porcie. — Łańcuchy dostaw zostały całkowicie zakłócone. Spodziewamy się w ciągu roku znacznego spadku liczby kontenerów z powodu wirusa.
Chiny są największym partnerem handlowym Niemiec, niemieckie firmy zależą zarówno od chińskiego popyty jak i łańcucha dostaw. W Hamburgu ponad jedna czwarta z 9,3 mln kontenerów TEU przeładowanych w 2019 r. pochodziła z Chin albo została odprawiona do tego kraju. To oznacza, że Chiny stały się piętą Achillesową niemieckiej gospodarki, a port w Hamburgu jest szczególne narażony. Wielkość ładunków odprawianych w porcie zmalała już o 40 proc. z powodu obchodów księżycowego nowego roku i na skutek kilku niezwykle gwałtownych sztormów w lutym — wyjaśnił Mattern.
Czytaj więcej w: Kraje OPEC pompują ile chcą, kosmicznie zdrożał jej transport
– A ten gorszy okres przedłuży się teraz z powodu wirusa i nie widać końca tego. Nikt nie potrafi dziś powiedzieć, jak długo to potrwa — dodał. Są jednak pewne oznaki budzące nadzieję, fabryki w Chinach zaczęły wznawiać pracę. — Dochodzą do nas wiadomości z Szanghaju, że pojawiły się pierwsze oznaki normalizacji: ponad 50 proc. zatrudnionych chodzi już do pracy, ale w dalszym ciągu to świadczy, że nadal mamy przed sobą długą drogę do normalności i do „biznesu jak zwykle” — powiedział Mattern.
Problemy handlu i łańcucha dostaw mogą wpędzić gospodarkę Niemiec w recesję w I półroczu, co zwiększy presję na rząd, by zaproponował duże bodźce fiskalne. Minister gospodarki Peter Altmaier spodziewa się, że najbardziej odczują to łańcuchy dostaw sektora przemysłu, a pełne rozmiary zakłóceń staną się bardziej widoczne w najbliższych tygodniach.