Ceny transportu ropy naftowej superzbiornikowcami (VLCC) wzrosły gwałtownie po rezygnacji krajów OPEC z ograniczania jej wydobycia. Doszło do dziwnej wojny cen z Rosją: ropa tanieje, jej transport drożeje.
Cena wynajęcia super-zbiornikowca VLCC o nośności 200-320 tys. DWT na popularnym szlaku z Zatoki Arabskiej do Chin skoczyła do 160-180 tys. dolarów dziennie z ok. 70-100 tys. dolarów dziennie sprzed przełomowej konferencji OPEC+ w Wiedniu. Miesiąc wcześniej wynosiła zaledwie 20-30 tys. dolarów dziennie — poinformowało kilku brokerów, zaskoczonych skalą wzrostu.
W lutym ceny transportu zmalały niemal o połowę, bo szerząca się w Chinach epidemia wirusa wywołała spadek popytu na ropę, a ten kraj jest jej największym importerem na świecie. Częściowe zniesienie amerykańskich sankcji wobec chińskiego armatora COSCO też miało swój wpływ.
Czytaj więcej w: Morskie terminale jeszcze nie oceniły spadków przeładunków
W przededniu spotkania w Wiedniu brokerzy zarezerwowali wstępnie 13 takich jednostek do przewozu ropy z Bliskiego Wschodu do Azji, mniej od 19 superzbiornikowców z poprzedniego dnia. W lutym rezerwowano 4-5 statków dziennie.
Po konferencji pojawił się taki popyt na transport ropy, że saudyjski gigant Aramco odrzucił co najmniej trzy zamówienia firm rafinacji ropy z Azji o dodatkowe dostawy w kwietniu mimo, że zapowiedział zwiększenie jej wydobycia. Ceny ropy zmalały z kolei o ponad 50 proc. od stycznia, zaczęto więc przypuszczać, że jej część może być przetrzymywana w takich statkach do czasu, gdy sytuacja poprawi się. Gwałtowny wzrost kosztów transportu i jednoczesny spadek popytu na paliwa w światowej gospodarcze pod wpływem koronowirusa sprawiły, że magazynowanie coraz większych rezerw wydobyte ropy stało się nieekonomiczne. — Przy małym popycie zbliżyliśmy się do poziomu, w którym stawki frachtu stają się nie do zaakceptowania, jeśli już nie są takie — stwierdził jeden z brokerów.
Czytaj więcej w: Ulgi dla marynarzy zatwierdzone
Saudyjski armator Bahri wyczarterował wstępnie w drugim tygodniu marca 14 super-zbiornikowców do rozwiezienia ropy klientom na świecie, bo władze królestwa obiecały zwiększyć wydobycie. Armator sam ma flotę 42 VLCC. Zjednoczone Emiraty Arabskie poszły za przykładem Rijadu i również zapowiedziały dojście w kwietniu do rekordowego wydobycia. Wojna z Rosją o ceny ropy trwa w najlepsze, kraje OPEC tracą na tym ponad 500 mln dolarów dziennie — według wyliczeń Reutera. Ale to już inna historia…