Reklama

Motoryzacja ciągnie w dół przewoźników drogowych

Upadek europejskiego przemysłu samochodowego pociąga za sobą bankructwa w transporcie samochodowym.

Publikacja: 31.10.2025 11:26

Motoryzacja ciągnie w dół przewoźników drogowych

Foto: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Łukasz Zawadzki z zajmującej się całosamochodowymi przewozami firmy Sachs Trans zaznacza, że mała jest podaż ładunków eksportowych z Włoch. – Pozostały na wakacyjnym poziomie i są 30 proc. mniejsze niż rok temu – niepokoi się Zawadzki. 

Na niski poziom przewozów narzeka także zajmując się dostawami drobnicowymi firma TVM Transport & Logistics. – Import z Włoch to dramat, wozimy 70 proc. tego co dawniej. Poziom zamówień jest jak w wakacje – ocenia prezes TVM Paweł Kowalski. 

Czytaj więcej

Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku

Europejska motoryzacja szwankuje

Prof. Wojciech Paprocki z SGH tłumaczy spadki złą sytuacją w fabrykach Stellatntis (dawniej Fiat). Tylko zakład w Melfi odnotował w trzech kwartałach tego roku spadek produkcji sięgający 50,5 proc. mniej rok do roku. Wyniosła ona zaledwie 26,9 tys. aut. W pierwszej połowie 2025 roku produkcja Stellantis (w tym Fiat) w zakładach włoskich była niższa o jedną trzecią w porównaniu do wcześniejszego roku. W trzecim kwartale spadek był podobny. 

Prognozy na cały 2025 rok mówią, że produkcja zamknie się liczbą ok. 310 tys. pojazdów, o jedną trzecią mniej niż w już bardzo słabym 2024 roku. W 2023 roku z włoskich fabryk koncernu wyjechało ponad 750 tys. aut.

Reklama
Reklama

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA szacuje, że motoryzacja zapewnia europejskim przewoźnikom jedną piątą ładunków. Liczne zamknięcia fabryk w Niemczech i bankructwa dostawców motoryzacyjnych koncernów również zważyły na zapotrzebowaniu na transport. – Popyt w Niemczech także się nie odbudował po wakacjach – zaznacza Kowalski. 

Gospodarcza stagnacja

PKB Włoch nie zmieniło się w trzecim kwartale roku, w drugim spadło o 0,1 proc. Wskaźnik PMI dla przemysłu zmalał do 49 punktów z 50,4 przy wcześniejszym odczycie. Dla usług wzrósł z 51,5 do 52,5 punktu. 

Co prawda niemiecka gospodarka niby zanotowała 0,2 proc. wzrostu w tym roku, ale brak układów scalonych odczuwa co dziesiąta niemiecka firma z branży elektronicznej i optycznej, co może przekreślić nadzieję na tegoroczny wzrost PKB. 

Paweł Trębicki z Rhenus niepokoi się sytuacją gospodarczą w Europie. Wskazuje, że rośnie liczba bankructw i restrukturyzacji i to nie tylko wśród przewoźników, ale także ich klientów. W Niemczech współczynnik sięgnął 12,7 upadłości na 10 000 przedsiębiorstw we wrześniu 2025 roku. Jest on 3 razy wyższy od notowanego w 2019 roku. W całym roku spodziewanych jest 22 000 bankructw. Są także prognozy mówiące o 26 tys. bankructw. 

Czytaj więcej

Mleczna droga krajów nadbałtyckich

W Wielkiej Brytanii w 2025 roku wiele firm transportowych zostało objętych zarządem komisarycznym lub likwidacją: 2 048 niewypłacalności firm w sierpniu i 2 068 we wrześniu (wszystkie sektory), przy czym wiele małych firm zostało po cichu zamkniętych. 

Reklama
Reklama

W rezultacie rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE spadły o 15,4 proc., jak wylicza ACEA, przy czym dwucyfrowe spadki odnotowano w Niemczech (-27,5 proc.), Francji (-18,8 proc.), Hiszpanii (-13,6 proc.) i Włoszech (-13,3 proc.). 

Trębicki apeluje do branży i polityków o działanie. – Decydenci, spedytorzy i liderzy branży muszą współpracować, aby podzielić się ciężarem rosnących kosztów i zmian regulacyjnych. Tylko dzięki skoordynowanym działaniom możemy zachować zdolność i niezawodność europejskiego sektora transportu drogowego – podkreśla Trębicki. 

 

Łukasz Zawadzki z zajmującej się całosamochodowymi przewozami firmy Sachs Trans zaznacza, że mała jest podaż ładunków eksportowych z Włoch. – Pozostały na wakacyjnym poziomie i są 30 proc. mniejsze niż rok temu – niepokoi się Zawadzki. 

Na niski poziom przewozów narzeka także zajmując się dostawami drobnicowymi firma TVM Transport & Logistics. – Import z Włoch to dramat, wozimy 70 proc. tego co dawniej. Poziom zamówień jest jak w wakacje – ocenia prezes TVM Paweł Kowalski. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Drogowy
W transporcie drogowym wdrażany jest 4-dniowy tydzień pracy
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Drogowy
Szybsze odprawy w Kukurykach
Drogowy
Scania weszła do Chin, a one planują podbić świat
Drogowy
Przewoźnicy otrzymali dofinansowanie do wymiany tachografów
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Drogowy
Odbicie nastrojów w branży transportowej
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama