Powstanie południkowych tras Via Baltica i Via Carpatia jest szansą rozwojową dla polskich firm. – Bardzo się cieszę, że powstanie Via Baltica i via Carpatia bo jest to zbieżne z naszym pomysłem na rozwój Fresh Logistics Polska. Lepsze drogi to niższe koszty dla logistyki – transport odbywa się szybciej i efektywniej – zaznacza dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Antoni Zbytniewski.
Nowe korytarze ułatwią dotarcie na nowe rynki. – Eksport polskich towarów do krajów bałtyckich i Finlandii rósł nieco szybciej niż ogólna stopa wzrostu eksportu – porównuje starszy specjalista ds. analiz geoekonomicznych Banku Gospodarstwa Krajowego Bartłomiej Gieszczyk.
Czytaj więcej
Przyszłością są współdzielone sieci automatów paczkowych. Zbliża się kolejny etap rozwoju rynku i...
Zbytniewski podkreśla, że wojna na Ukrainie nie wystraszyła Grupy Raben, która cały czas rozwija się na tamtych rynkach. – W Kownie przy głównych ulicach widać dobrze oznaczone schrony i drogi do nich, ale nie czuć gospodarczego spowolnienia. Wspólne zagrożenie ze strony Rosji raczej łączy niż dzieli, cieplej na siebie patrzymy jako na potencjalnych sojuszników i to pomaga w interesach – przyznaje Zbytniewski.
Handlowy potencjał
Gieszczyk wskazuje, że skumulowana roczna stopa wzrostu eksportu towarów do grupy krajów bałtyckich i Finlandii w okresie 2018-2023 wyniosła 10,3 proc. w porównaniu do ogólnej stopy wzrostu polskiego eksportu na poziomie 9,1 proc. Dla porównania ten sam wskaźnik dla południowych sąsiadów Polski: Czech i Słowacji, wyniósł 8,4 proc. – To może sugerować, że polskie firmy coraz chętniej wysyłały swoje towary naszym północno-wschodnim sąsiadom, tym samym dając szansę na relatywny wzrost obecności polskich eksporterów w tym regionie – podkreśla Gieszczyk.