Reklama

Mleczna droga krajów nadbałtyckich

Kraje nadbałtyckie są stabilnym rynkiem dla polskich eksporterów, mogą stać się także bramą dla ekspansji na rynek fiński.

Publikacja: 30.10.2025 09:09

Mleczna droga krajów nadbałtyckich

Foto: Raben

Powstanie południkowych tras Via Baltica i Via Carpatia jest szansą rozwojową dla polskich firm. – Bardzo się cieszę, że powstanie Via Baltica i via Carpatia bo jest to zbieżne z naszym pomysłem na rozwój Fresh Logistics Polska. Lepsze drogi to niższe koszty dla logistyki – transport odbywa się szybciej i efektywniej – zaznacza dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Antoni Zbytniewski. 

Nowe korytarze ułatwią dotarcie na nowe rynki. – Eksport polskich towarów do krajów bałtyckich i Finlandii rósł nieco szybciej niż ogólna stopa wzrostu eksportu – porównuje starszy specjalista ds. analiz geoekonomicznych Banku Gospodarstwa Krajowego Bartłomiej Gieszczyk. 

Czytaj więcej

Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku

Zbytniewski podkreśla, że wojna na Ukrainie nie wystraszyła Grupy Raben, która cały czas rozwija się na tamtych rynkach. – W Kownie przy głównych ulicach widać dobrze oznaczone schrony i drogi do nich, ale nie czuć gospodarczego spowolnienia. Wspólne zagrożenie ze strony Rosji raczej łączy niż dzieli, cieplej na siebie patrzymy jako na potencjalnych sojuszników i to pomaga w interesach – przyznaje Zbytniewski.

Handlowy potencjał

Gieszczyk wskazuje, że skumulowana roczna stopa wzrostu eksportu towarów do grupy krajów bałtyckich i Finlandii w okresie 2018-2023 wyniosła 10,3 proc. w porównaniu do ogólnej stopy wzrostu polskiego eksportu na poziomie 9,1 proc. Dla porównania ten sam wskaźnik dla południowych sąsiadów Polski: Czech i Słowacji, wyniósł 8,4 proc. – To może sugerować, że polskie firmy coraz chętniej wysyłały swoje towary naszym północno-wschodnim sąsiadom, tym samym dając szansę na relatywny wzrost obecności polskich eksporterów w tym regionie – podkreśla Gieszczyk. 

Reklama
Reklama

Po spadku wymiany z Rosją polskie firmy coraz częściej traktują kraje bałtyckie jako alternatywny kierunek ekspansji. Gieszczyk zauważa przy tym, że udział wymiany handlowej Polski z krajami Bałtyckimi oraz Finlandią jest umiarkowany i stosunkowo stabilny - wg danych Eurostat za 2023 rok Litwa, Łotwa, Estonia i Finlandia odpowiadały łącznie za 3,8 proc. polskiego eksportu i 2 proc. importu towarów. 

Potencjał handlowy krajów nadbałtyckich (Litwy, Łotwy i Estonii) dla polskich firm w 2025 roku jest znaczący, zwłaszcza w sektorach spożywczym, logistycznym, technologicznym i e-commerce. Region ten, mimo niewielkiej liczby ludności (łącznie 6 mln), stanowi rosnący obszar gospodarczy o coraz silniejszych powiązaniach z rynkiem polskim. Polska jest jednym z pięciu największych partnerów handlowych Litwy i Łotwy, odpowiadając za 8–11 proc. ich wymiany handlowej. Bliskość powiązań widoczna jest po częstotliwości linii drobnicowych, np. Raben Polska oferuje codzienne transporty z Polski do 4 miast na Litwie, 2 na Łotwie i 2 w Estonii.

Kraje bałtyckie oferują stabilne otoczenie gospodarcze, wysoką cyfryzację i bliskość geograficzną, co znacząco obniża koszty transportu i skraca łańcuchy dostaw między Polską a regionem. Wzrost PKB w 2025 roku prognozowany jest na poziomie 2–3 proc., przy czym kluczowymi motorami rozwoju są eksport, konsumpcja wewnętrzna i inwestycje w technologie ICT oraz OZE. Polskie firmy korzystają z przewagi kosztowej i wysokiej jakości – szczególnie w eksporcie żywności, produktów mleczarskich, przetworów mięsnych i maszyn. 

Czytaj więcej

Rynek lubi emocje, ja wolę spokój

Mleczny eksport

Z grupy trzech państw bałtyckich i Finlandii najistotniejszym, zarówno pod względem wartości eksportowanych towarów, jak i liczby aktywnych podmiotów, partnerem handlowym Polski jest Litwa – odpowiada za niecałe 2 proc. wartości eksportu z Polski w ostatnich latach. – Towary wysyłane na Litwę obejmowały produkty z sektora transportowego, komponenty maszynowe, czy produkty chemiczne. Istotna była również wymiana energii elektrycznej pomiędzy Polską a Litwą – przypomina Gieszczyk.  

Z Polski do krajów bałtyckich trafiają głównie żywność, sprzęt AGD, maszyny oraz artykuły budowlane. Z kolei z Bałtyku importowane są przetwory rybne, produkty mleczne, drewno i komponenty metalowe. – BGK chętnie wspiera polski eksport do krajów nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia). W ostatnich latach doświadczenia BGK na tych rynkach dotyczą instrumentów gwarancyjnych dla polskich eksporterów (gwarancje przetargowe, należytego wykonania kontraktu, zwrotu zaliczki, zapłaty) – wylicza menedżer ds. finansowania handlu Banku Gospodarstwa Krajowego Karol Rozenberg. 

Reklama
Reklama

Przyznaje zarazem, że najwięcej doświadczeń banku dotyczy polskich eksporterów na Litwie, gdzie instrumentami BGK wsparci zostali eksporterzy z sektora energetycznego, środków transportu oraz obronnego. 

Związek Polskich Przetwórców Mleka szacuje, że polski eksport na Litwę i Łotwę jako procent eksportu ogółem wyniósł w pierwszych siedmiu miesiącach roku 6,14 proc. wartość w przypadku mleka i śmietany, 8,19 proc. dla jogurtów i maślanki, 7,8 proc. dla masła i innych tłuszczy otrzymywanych z mleka, 7,82 dla serów i twarogów. 

Wagowo odsetki są nawet wyższe i dla mleka oraz jogurtów przekraczają 9 proc. wywożonej masy. 

Skala drobnicowa

Największym wyzwaniem pozostaje stosunkowo mała skala rynków i rosnąca konkurencja lokalna. – Rynek jest mały, ale można na nim funkcjonować z sukcesem – uważa dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Fresh Logistics Polska. 

Czytaj więcej

W transporcie drogowym wdrażany jest 4-dniowy tydzień pracy

Kraje nadbałtyckie mają niewielką populację i do jej obsługi zbyt duże są nawet całosamochodowe ładunki. – W grę wchodzą małe dostawy żywności, co jest szansą systemu drobnicowego. Fresh Logistics Polska ma regularne połączenia ze świeżą żywnością 2 razy w tygodniu do krajów bałtyckich, a naszą ambicją jest zwiększenie częstotliwości tych połączeń – podkreśla Zbytniewski. 

Reklama
Reklama

Grodzisk Mazowiecki jest punktem konsolidacyjnym dla krajów nadbałtyckich. Odział w Grodzisku funkcjonuje blisko 24 lata i był już dwukrotnie rozbudowany. – Dwa lata temu podwoiliśmy powierzchnię magazynową, to nasz największy obiekt z dziewięciu posiadanych – opisuje Zbytniewski. 

W powiększeniu skali przewozów może pomóc mocniejsza obecność polskich firm w Finlandii. – Kraje nadbałtyckie są bramą do Finlandii, łatwo do niej się dostać promem z Estonii. Ładunki dla Finlandii konsolidujemy w Tallinie i cały potok towarów toczy się na kołach, prom z Tallina do Helsinek płynie około dwóch godzin – wylicza Zbytniewski. 

Przyznaje zarazem, że rynek spożywczy w Finlandii jest bardzo hermetyczny. – Finowie lubią swoje wytwory i są samowystarczalni z produktami mięsnymi i mlecznymi, więc rynek dla produktów świeżych jest mały. Natomiast rośnie eksport produktów spożywczych z Finlandii do EU, w tym Polski – zauważa dyrektor rozwoju z Fresh Logistics Polska. 

Komentarz partnera publikacji

Foto: Raben

Reklama
Reklama

Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Antoni Zbytniewski

Kraje bałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia – choć nie należą do największych rynków Europy, stanowią dziś jedną z najciekawszych nisz logistycznych na kontynencie. Ich strategiczne położenie, dynamiczny rozwój infrastruktury oraz otwartość na współpracę międzynarodową sprawiają, że coraz więcej firm dostrzega w nich potencjał do rozwoju. Grupa Raben, dzięki wieloletniemu doświadczeniu i znajomości lokalnych realiów, skutecznie buduje swoją pozycję w tym regionie.

Obecnie realizujemy dystrybucję drobnicową we wszystkich trzech krajach bałtyckich, a także rozpoczęliśmy dostawy z rynku fińskiego do Polski. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko bliskość geograficzna, ale również kulturowa i językowa. Nasze historyczne powiązania z tym regionem oraz głęboka znajomość ryzyka geopolitycznego pozwalają nam trafnie oceniać szanse i zagrożenia, co odróżnia nas od wielu zachodnich inwestorów.

Wymiana handlowa z krajami bałtyckimi opiera się głównie na produktach spożywczych – eksportujemy do nich polski nabiał i wędliny, a importujemy m.in. specjalistyczne produkty mleczarskie oraz przetwory rybne. Wysoka specjalizacja produkcji w krajach bałtyckich oraz rosnące wymagania konsumentów sprawiają, że kluczowa staje się szybka i efektywna konsolidacja ładunków oraz zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości.

Współpraca z krajami bałtyckimi to także wyzwania logistyczne, takie jak niska konsolidacja wolumenu w miejscu rozładunku czy wdrażanie rozwiązań proekologicznych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom transportowym, jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom i stale podnosić poziom satysfakcji naszych klientów.

Reklama
Reklama

Podsumowując, kraje bałtyckie to rynek o dużym, choć wciąż niewykorzystanym potencjale. Grupa Raben, dzięki doświadczeniu, elastyczności i zrozumieniu lokalnych uwarunkowań, jest idealnie przygotowana, by ten potencjał wykorzystać i dalej rozwijać swoją obecność w regionie.

Powstanie południkowych tras Via Baltica i Via Carpatia jest szansą rozwojową dla polskich firm. – Bardzo się cieszę, że powstanie Via Baltica i via Carpatia bo jest to zbieżne z naszym pomysłem na rozwój Fresh Logistics Polska. Lepsze drogi to niższe koszty dla logistyki – transport odbywa się szybciej i efektywniej – zaznacza dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Antoni Zbytniewski. 

Nowe korytarze ułatwią dotarcie na nowe rynki. – Eksport polskich towarów do krajów bałtyckich i Finlandii rósł nieco szybciej niż ogólna stopa wzrostu eksportu – porównuje starszy specjalista ds. analiz geoekonomicznych Banku Gospodarstwa Krajowego Bartłomiej Gieszczyk. 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Produkty i Usługi
Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Produkty i Usługi
Handel internetowy sprawia, że polskie firmy sięgają po nowe rynki
Produkty i Usługi
Nova Post bramą na Ukrainę
Produkty i Usługi
Kurierzy widzą szasnę na poprawę zysku w automatach paczkowych
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Produkty i Usługi
Poczta Polska inwestuje ćwierć miliarda złotych w sortery listów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama