Reklama

Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku

Przyszłością są współdzielone sieci automatów paczkowych. Zbliża się kolejny etap rozwoju rynku i widać gracza, który się najbardziej rozpycha.

Publikacja: 30.10.2025 08:43

Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku

Od lewej: Waldemar Hlebowicz i Marek Różycki

Foto: rp.pl

Prezes ORLEN Paczka zapowiada otwarcie sieci automatów paczkowych na innych graczy. – Uważam, że przyszłością jest sieć współdzielona i jestem zwolennikiem szeroko idących partnerstw różnego rodzaju. Nie zawsze jestem konkurentem, czasami mogę być partnerem. Automat paczkowy to jest droga inwestycja, maszyny stawia się w tysiącach. Nie ścigamy się kto więcej ich postawi, bo jest to droga donikąd. Proponujemy rynkowi współpracę – zapowiada prezes ORLEN Paczka Waldemar Hlebowicz. 

W 2024 roku ORLEN Paczka udostępnił sieć automatów paczkowych (APM) dla GLS Poland i była to pierwsza w Polsce współdzielona sieć maszyn, licząca w połowie tego roku 6345 APM. Według ORLEN Paczka to największa w Europie sieć współdzielonych automatów paczkowych. 

Czytaj więcej

Handel internetowy sprawia, że polskie firmy sięgają po nowe rynki

Hlebowicz zdradza, że umowa z GLS Poland nie jest ostatnią, a rynek przyklaskuje tym zapowiedziom. – Otwarcie sieci to dobre rozwiązanie, bo automatów paczkowych na wyłączność dla jednej firmy w Polsce mamy już za dużo. Można spodziewać się, że inne podmioty, które nie posiadają własnych maszyn lub mają ich mało, również będą wchodzić w rozwiązanie sieci współdzielonych automatów, by rozszerzyć ofertę – spodziewa się prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Arkadiusz Kawa. 

Jedyna szansa na konkurowanie

Z raportu „Dostawy Out Of Home w Polsce” przygotowanego dla Rzeczpospolitej przez Last Mile Experts wynika, że ORLEN Paczka dysponował w połowie roku 6541 maszynami, gdy InPost miał ich 26 807, DPD Polska 11 500, DHL eCommerce 6698, Allegro 5500, zaś Poczta Polska 2150. 

Reklama
Reklama

Inwestycje w APM są kosztowne i tylko w niektórych sytuacjach, ze względu na silną infrastrukturę, jeden gracz może potencjalnie samodzielnie stworzyć dominującą sieć. Dobrym przykładem wskazanym przez Last Mile Experts są Niemcy, gdzie jedyną realistyczną opcją, by konkurować z dominującą siecią OOH Deutsche Post, byłoby stworzenie przez kluczowych pozostałych operatorów alternatywnej sieci partnerskiej, najlepiej we współpracy z silnym graczem e-commerce, takim jak Amazon, Vinted, a może Zalando. 

Niekwestionowanym liderem polskiego rynku kurierskiego jest InPost. – Duża sieć niezależna to jedyna szansa, żeby stać się realną konkurencją dla InPostu – uważa prezes Last Mile Experts Marek Różycki. Jest przekonany, że współpraca firm kurierskich i współdzielenie infrastruktury jest bardzo potrzebne. 

Automaty podbiły rynek

Raport Last Mile Experts pokazuje także dominację na ostatniej mili automatów paczkowych. Ich uzupełnieniem jest sieć pobrań i nadań (PUDO), ale główny strumień doręczeń kierowany jest do automatów. – Standardowy kurier sprawnie doręczy 150-180 przesyłek dziennie, zaś kurier korzystający z sieci out of home, czyli automatów paczkowych i punktów PUDO może doręczyć w ciągu dnia półtora tysiąca przesyłek – porównuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

Nova Post bramą na Ukrainę

Połowa doręczeń w Polsce odbywa się przy pomocy AMP i PUDO, jednak Hlebowicz przypuszcza, że ten odsetek wzrośnie, a jedynie 20 proc. paczek trafi do odbiorców poprzez dostawy bezpośrednio do drzwi. Stąd tak ważna jest inwestycja w te maszyny, ale zarazem kłopot mają mniejsi gracze, przez których nie przepływają duże potoki przesyłek. 

Ostatnio ogłoszona współpraca pomiędzy Pocztą Polską, a ORLEN Paczka powinna wzmocnić ORLEN Paczka dodając do jego sieci kolejne automaty i zdolności operacyjne i jednocześnie pomóc Poczcie w konkurowaniu na rynku KEP. 

Reklama
Reklama

Kilka lat temu Polska stała się dzięki inwestycjom InPost jednym z najbardziej dynamicznych rynków dostaw OOH (czyli usługa „poza domem”) w Europie. Zbliża się kolejny etap rozwoju rynku, w którym zabiorą głos konkurenci. 

 

Raport Polski rynek dostaw poza domem (OOH) jest dostępny do pobrania na Logistyka.rp.pl 

 

Prezes ORLEN Paczka zapowiada otwarcie sieci automatów paczkowych na innych graczy. – Uważam, że przyszłością jest sieć współdzielona i jestem zwolennikiem szeroko idących partnerstw różnego rodzaju. Nie zawsze jestem konkurentem, czasami mogę być partnerem. Automat paczkowy to jest droga inwestycja, maszyny stawia się w tysiącach. Nie ścigamy się kto więcej ich postawi, bo jest to droga donikąd. Proponujemy rynkowi współpracę – zapowiada prezes ORLEN Paczka Waldemar Hlebowicz. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Produkty i Usługi
Mleczna droga krajów nadbałtyckich
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Produkty i Usługi
Handel internetowy sprawia, że polskie firmy sięgają po nowe rynki
Produkty i Usługi
Nova Post bramą na Ukrainę
Produkty i Usługi
Kurierzy widzą szasnę na poprawę zysku w automatach paczkowych
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Produkty i Usługi
Poczta Polska inwestuje ćwierć miliarda złotych w sortery listów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama