Ciężarówki bez granic w Bułgarii i Rumunii

Zniesienie kontroli na bułgarskich i rumuńskich granicach będzie dopalaczem dla handlu. Polskie firmy też mają apetyt na zwiększenie obrotów.

Publikacja: 12.12.2024 12:50

Ciężarówki bez granic w Bułgarii i Rumunii

Foto: Ministerstwo Transportu Rumunii

Przyjęcie Bułgarii i Rumunii na pełnoprawnych członków strefy Schengen i zniesienie kontroli na granicach lądowych powinno wpłynąć na gospodarkę narodową nie tylko obu państwa, ale całego regionu. WTO obliczał, że ubiegłoroczny import dóbr sięgnął 132 mld dol., eksport przekroczył 100 mld dol. Dla Bułgarii te liczby to (odpowiednio): 58 i 50,2 mld dol. 

IMF przewiduje, że eksport i import Rumunii będą rosły do 2027 roku w tempie ponad 6 proc. rocznie, dla Bułgarii będą niemal o połowę niższe. – Wymiana handlowa, zwłaszcza z naszymi europejskimi partnerami, jest kluczowa dla naszego rozwoju. Czynnikami napędzającymi gospodarkę są zarówno import, jak i eksport, które w ostatnich latach szybko wzrastały. Przykładowo w latach 2018–2022 import wzrósł o około 53,9 proc., a eksport o około 43,6 proc. Trend ten został zatrzymany w 2023 r. ze względu na pogorszenie koniunktury gospodarczej, ale liczby pozostały dodatnie – zaznacza dyrektor zarządzający w Rohlig Suus Logistics Romania Dragos Boranda. 

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Drogowy
Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach