Reklama
Rozwiń
Reklama

Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia

Nie widać końca spadków na rynku samochodów ciężarowych. Najmocniej uderzony segment przewoźników międzynarodowych.

Publikacja: 10.01.2025 09:21

Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W grudniu 2024 roku grudniowe rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 31,8 proc. do 1861 szt., gdy spadek w całym 2024 roku wyniósł 25,2 proc. do 25 703 sztuk. Rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 20,9 proc. do 28 084 sztuk, a w grudniu spadek wyniósł 22,9 proc. do 2300 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Czytaj więcej

Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku

Związek podlicza, że grudzień był piętnastym miesiącem spadku na rynku pojazdów użytkowych. Spadek trwa od września 2023 roku z wyjątkiem czerwca 2023 roku, kiedy rynek nieznacznie wzrósł. Cały rok zamknął się spadkiem w kategorii samochodów ciężarowych, głównie za sprawą zmniejszonego popytu na pojazdy do transportu dalekobieżnego. Wynik w okolicach 28,1 tysiąca pojazdów jest daleki od rekordowych wyników z ostatnich trzech lat. Jest on jednak na poziomie sprzedaży w latach przed pandemią. W okresie od 2015 do 2019 rejestrowano między 22,5 a 29,9 tysiąca pojazdów, porównuje PZPM.

Gorsza koniunktura i regulacje

W grupie używanych pojazdów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony sprowadzanych do Polski z zagranicy w grudniu 2024 roku zarejestrowano 2 243 samochody ciężarowe, co oznacza spadek o 1,3 proc. r/r oraz wynik mniejszy o 4,6 proc. m/m. W całym 2024 roku sprowadzono 29 503 samochodów ciężarowych, o 8,1 proc. więcej niż w 2023 roku. 

Foto: PZPM

Reklama
Reklama

PZPM tłumaczy, że załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w listopadzie 2024 spadł do poziomu 48,2 pkt. w porównaniu do 48,9 w poprzednim badaniu. Wg sondażu managerów napływ nowych zamówień do polskich fabryk ponownie spada, jednak najwolniej od listopada 2023 roku. Spadki zamówień mają związek z pogorszeniem koniunktury w UE, szczególnie w Niemczech. 

Czytaj więcej

To był dobry rok dla portów morskich

Położenie przewoźników jest także coraz gorsze z powodu regulacji. – W wyniku wprowadzonych przez administrację nadmiernych regulacji drastycznie wzrosły koszty działalności gospodarczej, co powoduje, że nie jesteśmy w stanie konkurować na otwartym rynku. Wyprzedzają nas przewoźnicy z państw, których rządy wykazały troskę i chęć współpracy z przedstawicielami branży – alarmuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Przesunięcia w rankingu marek

Spadek całej grupy samochodów ciężarowych to efekt spadku rejestracji ciągników samochodowych - ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 1 269 szt. (-31,8 proc. r/r). To jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2019 r (968 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2020 -2023 (średnio 2 153 szt.). Podwozia obniżyły się o 8 proc. do poziomu 1 031 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (778 szt.; +2,8 proc. r/r) i samochodów specjalnych (253 szt.; -30,5 proc.). 

W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 46,9 proc. (+329 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 55 proc. udz.) popyt zmniejszył się o 7,8 proc. m/m (-107 szt.). 

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5 t w 2024 roku najwięcej pojazdów wydała Scania (5 569; więcej o 6 proc). Drugie było Volvo (5 232; spadek o 21 proc.), które wyprzedza markę MAN (4 699; mniej o 9 proc.). Mercedes-Benz jest czwarty (4 047 szt. spadek o 34 proc.), a piąty DAF (spadek o 36 proc.) po wydaniu 3 678 szt. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski

Lider Scania w okresie styczeń-grudzień 2024 roku miał 20 proc. udziału w rynku zyskując 5,1 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Volvo miało 19 proc. (straciło 0,1 pkt. proc.), a MAN zdobył ponad 17 proc. udziału w rynku i zyskał 2,2 pkt. Mercedes-Benz miał 14 proc., tracąc 2,9 pkt. proc. DAF stracił 3,1 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024 roku ponad 83 proc. rynku wobec 82 proc. rok temu. 

Drogowy
Katastrofa finansowa przewoźników odbiła się na bilansie płatniczym państwa
Drogowy
Mińsk trzyma polskich przewoźników za gardło
Drogowy
Złe wieści dla nadawców: transport samochodowy podrożeje
Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama