Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem

Dobrze od ponad roku maleje finansowanie zakupów samochodów ciężarowych. Finansiści przekonują, że poprawa jest na wyciągnięcie ręki.

Publikacja: 01.02.2025 17:00

Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W kategorii pojazdów ciężkich finansowanie ciągników siodłowych w 2024 roku obniżyło się o jedną czwartą, a naczep i przyczep o 22 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Łącznie wartość nowych umów na finansowanie pojazdów ciężkich wyniosła 18,8 mld zł, co oznacza spadek o 14 proc. Wzrosło natomiast finansowanie pojazdów ciężarowych (o 8 proc.) i autobusów aż 1,5-krotnie, podliczył Związek Polskiego Leasingu. 

Od pięciu kwartałów na minusie

Finansowania pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie już od pięciu kwartałów. – Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęła trudna sytuacja finansowa firm transportowych. Poza tym nie pomagała recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami – wyjaśnia główny ekonomista ZPL i EFL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 20,9 proc. do 28 084 sztuk, a w grudniu spadek pogłębił się do 22,9 proc. (do 2300 sztuk), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

ZPL podkreśla, że sektor MŚP pozostaje głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową). Mikro i małe firmy, czyli o obrotach do 20 ml zł, stanowią największą grupę odbiorców produktów leasingowych. Według danych za 2024 rok mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 54,7 proc. klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to ponad 18 proc. klientów firm leasingowych, a 25 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. W porównaniu z rokiem 2023 w portfelu firm leasingowych nastąpił wyraźny wzrost z 49 proc. do 55 proc. firm o najniższych obrotach (do 5 mln zł), głównie kosztem największych firm, których udział obniżył się o 4 pkt. proc. do 25 proc.

Perspektywy na ten rok

W ostatnim kwartale firmy leasingowe znów wróciły do dwucyfrowego wzrostu, który wyniósł 10,2 proc. W pierwszym i drugim kwartale 2024 roku finansowanie leasingiem rosło w tempie odpowiednio 14,6 proc. i 12,4 proc. W trzecim kwartale dynamika wzrostu sięgnęła jedynie 4 proc. – Zgodnie także z naszymi prognozami, wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do tego jednego kwartału. I to jest bardzo dobra informacja. Optymistycznie patrzymy także w przyszłość – zapewnia prezeska Związku Polskiego Leasingu Monika Constant. – Spodziewamy się, że w bieżącym roku rynek urośnie w podobnym tempie. Prognozy dotyczące wzrostu PKB na 2025 rok są dobre. Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje. A dla 66 proc. z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji – dodaje. 

Czytaj więcej

Dla KE nie liczą się przewoźnicy drogowi, ważni są tylko producenci samochodów

Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w 2025 roku rynek wzrośnie o 13 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym obecnym roku przekroczą 125 mld zł.

Spożycie oraz inwestycje

Ekonomiści przewidują, że rosnące spożycie oraz inwestycje zapewnią wzrost gospodarczy. Analitycy PKO wskazują, że nowe zamówienia w przemyśle w grudniu wzrosły o 52,7 proc. r/r, przy stabilizacji (1,8 proc. r/r) zamówień eksportowych. Oznacza to, że za lwią część wzrostu odpowiadały zamówienia krajowe. Skala wzrostu jest zaskoczeniem biorąc pod uwagę, że PMI wskazywał na spadek, choć w najwolniejszym tempie w 2024. Rozbieżność wynika prawdopodobnie z koncentracji PMI na firmach eksportujących, będących częścią globalnych łańcuchów. Analitycy PKO nie wykluczają, że dobry wynik jest związany z wydatkami zbrojeniowymi i inwestycjami w ramach KPO, np. w transporcie kolejowym.

Czytaj więcej

Mroźnie rozgrzane do czerwoności

Wzrost PKB Polski w 2024 wyniósł 2,9 proc., wobec jedynie 0,1 proc. w 2023. Ożywienie przyspieszyło zwłaszcza w ostatnim kwartale (3,2-3,5 proc. r/r). PKO prognozuje w tym roku 3,5 proc. Jednak Bank Światowy (BŚ) obniżył prognozę wzrostu gospodarczego Polski w latach 2025-26 do odpowiednio 3,4 proc. i 3,2 proc. z szacowanych w październiku 3,7 proc. i 3,4 proc. - wynika z najnowszych szacunków BŚ.

W kategorii pojazdów ciężkich finansowanie ciągników siodłowych w 2024 roku obniżyło się o jedną czwartą, a naczep i przyczep o 22 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Łącznie wartość nowych umów na finansowanie pojazdów ciężkich wyniosła 18,8 mld zł, co oznacza spadek o 14 proc. Wzrosło natomiast finansowanie pojazdów ciężarowych (o 8 proc.) i autobusów aż 1,5-krotnie, podliczył Związek Polskiego Leasingu. 

Od pięciu kwartałów na minusie

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek
Materiał Promocyjny
Technologia daje odpowiedź na zmiany demograficzne
Drogowy
Koszmarny spadek rejestracji ciężarówek w grudniu
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe