Reklama

Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem

Dobrze od ponad roku maleje finansowanie zakupów samochodów ciężarowych. Finansiści przekonują, że poprawa jest na wyciągnięcie ręki.

Publikacja: 01.02.2025 17:00

Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W kategorii pojazdów ciężkich finansowanie ciągników siodłowych w 2024 roku obniżyło się o jedną czwartą, a naczep i przyczep o 22 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Łącznie wartość nowych umów na finansowanie pojazdów ciężkich wyniosła 18,8 mld zł, co oznacza spadek o 14 proc. Wzrosło natomiast finansowanie pojazdów ciężarowych (o 8 proc.) i autobusów aż 1,5-krotnie, podliczył Związek Polskiego Leasingu. 

Od pięciu kwartałów na minusie

Finansowania pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie już od pięciu kwartałów. – Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęła trudna sytuacja finansowa firm transportowych. Poza tym nie pomagała recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami – wyjaśnia główny ekonomista ZPL i EFL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 20,9 proc. do 28 084 sztuk, a w grudniu spadek pogłębił się do 22,9 proc. (do 2300 sztuk), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

ZPL podkreśla, że sektor MŚP pozostaje głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową). Mikro i małe firmy, czyli o obrotach do 20 ml zł, stanowią największą grupę odbiorców produktów leasingowych. Według danych za 2024 rok mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 54,7 proc. klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to ponad 18 proc. klientów firm leasingowych, a 25 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. W porównaniu z rokiem 2023 w portfelu firm leasingowych nastąpił wyraźny wzrost z 49 proc. do 55 proc. firm o najniższych obrotach (do 5 mln zł), głównie kosztem największych firm, których udział obniżył się o 4 pkt. proc. do 25 proc.

Reklama
Reklama

Perspektywy na ten rok

W ostatnim kwartale firmy leasingowe znów wróciły do dwucyfrowego wzrostu, który wyniósł 10,2 proc. W pierwszym i drugim kwartale 2024 roku finansowanie leasingiem rosło w tempie odpowiednio 14,6 proc. i 12,4 proc. W trzecim kwartale dynamika wzrostu sięgnęła jedynie 4 proc. – Zgodnie także z naszymi prognozami, wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do tego jednego kwartału. I to jest bardzo dobra informacja. Optymistycznie patrzymy także w przyszłość – zapewnia prezeska Związku Polskiego Leasingu Monika Constant. – Spodziewamy się, że w bieżącym roku rynek urośnie w podobnym tempie. Prognozy dotyczące wzrostu PKB na 2025 rok są dobre. Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje. A dla 66 proc. z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji – dodaje. 

Czytaj więcej

Dla KE nie liczą się przewoźnicy drogowi, ważni są tylko producenci samochodów

Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w 2025 roku rynek wzrośnie o 13 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym obecnym roku przekroczą 125 mld zł.

Spożycie oraz inwestycje

Ekonomiści przewidują, że rosnące spożycie oraz inwestycje zapewnią wzrost gospodarczy. Analitycy PKO wskazują, że nowe zamówienia w przemyśle w grudniu wzrosły o 52,7 proc. r/r, przy stabilizacji (1,8 proc. r/r) zamówień eksportowych. Oznacza to, że za lwią część wzrostu odpowiadały zamówienia krajowe. Skala wzrostu jest zaskoczeniem biorąc pod uwagę, że PMI wskazywał na spadek, choć w najwolniejszym tempie w 2024. Rozbieżność wynika prawdopodobnie z koncentracji PMI na firmach eksportujących, będących częścią globalnych łańcuchów. Analitycy PKO nie wykluczają, że dobry wynik jest związany z wydatkami zbrojeniowymi i inwestycjami w ramach KPO, np. w transporcie kolejowym.

Czytaj więcej

Mroźnie rozgrzane do czerwoności

Wzrost PKB Polski w 2024 wyniósł 2,9 proc., wobec jedynie 0,1 proc. w 2023. Ożywienie przyspieszyło zwłaszcza w ostatnim kwartale (3,2-3,5 proc. r/r). PKO prognozuje w tym roku 3,5 proc. Jednak Bank Światowy (BŚ) obniżył prognozę wzrostu gospodarczego Polski w latach 2025-26 do odpowiednio 3,4 proc. i 3,2 proc. z szacowanych w październiku 3,7 proc. i 3,4 proc. - wynika z najnowszych szacunków BŚ.

Drogowy
Złe wieści dla nadawców: transport samochodowy podrożeje
Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Drogowy
Łukaszenko aresztuje ciężarówki
Drogowy
Elektroniczne zezwolenia poprawią kontrolę dostępu do rynku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama