Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek

Brakuje ładunków do wożenia, więc przewoźnicy nie kupują taboru. Utrzymują się dwucyfrowe spadki rejestracji ciężarówek.

Publikacja: 06.02.2025 17:41

Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek

MAN Truck & Bus

Foto: MAN Truck & Bus

Nie widać końca spadków rejestracji nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony. W styczniu rejestracje wyniosły 1578 samochodów, o ponad 26 proc. mniej niż rok temu. W grupie ciągników siodłowych spadek jest nawet głębszy, przekroczył 29 proc. do 1083 pojazdów, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Prezes PZMP Jakub Faryś zaznacza, że to jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2020 r (994 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2022 -2024 (średnio 1 680 szt.). W porównaniu do grudnia rejestracje nowych ciągników siodłowych zmalały o 14,7 proc. 

Czytaj więcej

Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem

Podziale na dopuszczaną masę całkowitą, największą dynamikę spadku PZPM zanotowało w segmencie o dmc od 6 do 16 ton, gdzie wyniosła ona 36 proc. (rejestracje 122 sztuk). W najcięższym segmencie o dmc pow. 16 ton spadek sięgnął 25 proc. do 14167 sztuk i wśród najlżejszych aut, o dmc do 6 ton spadek wyniósł 17 proc. 

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony w styczniu 2025 roku

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony w styczniu 2025 roku

Foto: PZPM

Używane stoją pod płotem

Urzędy zarejestrowały 1540 pojazdów z dieslem (spadek o 28 proc.), 20 na CNG/LNG (wzrost o 186 proc.), 9 z napędem elektrycznym (wzrost o 350 proc.) i 9 z napędem innym (tyle samo co rok wcześniej). 

PZMP wylicza, że styczniowe rejestracje używanych pojazdów, zmniejszyły się do 2486 samochodów ciężarowych, czyli o 3,1 proc. w stosunku do stycznia 2024 roku. – W ślad za słabym popytem na nowe ciężarówki wpłynęło niewielkie zainteresowanie pojazdami używanymi. Eksport do Turcji znacznie spadł. Podobną sytuację zaobserwowano w takich krajach jak Kazachstan i Kirgistan – wskazuje szef wycen w Eurotax Polska Marcin Kardas. 

Wskazuje, że liczba ciężarówek na placach stale rośnie, co komplikuje i tak już trudną sytuację. – Kwartalne spadki wartości są coraz mniejsze, ale nie oznacza to wzrostu popytu. Jest to raczej wynik braku motywacji do zakupów poprzez obniżki cen i bardzo duże zawyżenie wyceny pojazdów w poprzednich kwartałach – tłumaczy Kardas.

Czytaj więcej

Rząd baskijski podbija stawkę przejęcia Talgo

Przyznaje, że sytuacja na rynku przewozów międzynarodowych ma swoje odzwierciedlenie także w transporcie regionalnym i krajowym. – Pojazdy logistyczne odnotowały gwałtowny spadek wartości, co potwierdza problemy na rynku wewnętrznym. Ceny pojazdów budowlanych pozostają stosunkowo stabilne. Jest to jednak rynek, na którym stale brakuje używanych modeli – zaznacza szef wycen w Eurotax Polska.

Ciężkie czasy przed nami

Kardas ostrzega, że biorąc pod uwagę realia rynku, w roku 2025 należy spodziewać się spadków cen we wszystkich segmentach rynku. – Naturalnie wkrótce potem nastąpi spadek wartości rezydualnej – podkreśla szef wycen. 

Rokowania dla gospodarki niemieckiej są słabe i nie poprawiają się. Niemal wszystkie gałęzie przemysłu w Niemczech chcą redukować zatrudnienie. W całej gospodarce przedsiębiorstwa w Niemczech są nieco mniej restrykcyjne w planowaniu personelu, co można przypisać sektorowi usług. Barometr zatrudnienia ifo wzrósł w styczniu do 93,4 punktu, w porównaniu z 92,4 punktu w grudniu. „Sytuacja na rynku pracy pozostaje napięta” – mówi Klaus Wohlrabe, dyrektor ds. badań w ifo. „Firmy nadal mają tendencję do zmniejszania zatrudnienia”. 

Czytaj więcej

Zaskakujące korekty opłat na kontach eToll przewoźników

Niemiecka Federacja Inżynierów Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau VDMA przeprowadziła ankietę wśród ponad 1000 firm członkowskich nt. ich sytuacji ekonomicznej. Coraz mniej z nich określa ją jako dobrą lub bardzo dobrą (tylko 22 proc.). Aż 35 proc. przedsiębiorstw określiło swoją obecną sytuację jako słabą lub bardzo słabą. – W 2024 roku liczba upadłości dostawców motoryzacyjnych w Niemczech wzrosła o 65 proc. w porównaniu do poprzedniego roku – podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. 

Nie widać końca spadków rejestracji nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony. W styczniu rejestracje wyniosły 1578 samochodów, o ponad 26 proc. mniej niż rok temu. W grupie ciągników siodłowych spadek jest nawet głębszy, przekroczył 29 proc. do 1083 pojazdów, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Prezes PZMP Jakub Faryś zaznacza, że to jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2020 r (994 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2022 -2024 (średnio 1 680 szt.). W porównaniu do grudnia rejestracje nowych ciągników siodłowych zmalały o 14,7 proc. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Drogowy
Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek
Drogowy
Koszmarny spadek rejestracji ciężarówek w grudniu
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie