Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina

Fatalna sytuacja przewoźników radykalizuje przedsiębiorców, którzy zapowiadają protesty, jeśli państwo nie obniży kosztów prowadzenia działalności.

Publikacja: 14.03.2025 17:19

Protest w Szczecinie 22 XII 23

Zachodniopomorskie Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych

Protest w Szczecinie 22 XII 23

Foto: Zachodniopomorskie Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych

W piątek przewoźnicy starali się zablokować centrum Szczecina, włączając się ciężarówkami do ruchu. Nie otrzymali zgody władz miasta na stacjonarny protest, zorganizowali więc nieformalny, który rozpoczął się na Pl. Żołnierza o 13.30 i potrwał do wczesnych godzin popołudniowych. 

Policja skutecznie rozładowała korki i zmusiła kilkadziesiąt ciężarówek do opuszczenia centrum, posypały się mandaty. Aresztowała jednego z kierowców i koordynatora protestu, Piotra Krzyżankiewicza, pod zarzutem znieważenia funkcjonariusza.  

Czytaj więcej

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych odcięło się od protestu. W oświadczeniu napisało „uważamy za słuszne przestrzeganie zasady, że tylko zgodne z prawem działania mogą przynieść jakakolwiek zmianę i rozwiązanie problemów naszej branży.”

Zbyt wysokie koszty przepisów

Zdesperowani przewoźnicy domagają się od państwa obniżenia kosztów prowadzenia działalności. Wskazują, że tracą konkurencyjność względem firm transportowych z Litwy, Rumunii i Ukrainy. 

Podstawowym problemem jest mała liczba zleceń i stagnacja w unijnej gospodarce. Sytuację pogorszyła wojna i nałożone sankcje. Od trzech lat niemiecka gospodarka jest w marazmie, na malejącą liczbę zleceń narzeka przemysł chemiczny, motoryzacyjny i stalowy. 

Na najważniejszym europejskim rynku, w Niemczech, samochody z polskimi rejestracjami zwiększyły w 2024 roku przebiegi po płatnych drogach o 0,1 proc., gdy całość rynku wzrosła o 1,2 proc. Zatem polskie firmy tracą udziały w Niemczech. 

Jednocześnie gwałtownie wzrosły koszty: nowe unijne regulacje zmuszają państwa do podniesienia opłat drogowych o emisję CO2. Rząd niemiecki podwyższył w grudniu 2023 roku myto o 84 proc., inne państwa o 15-30 proc. Klienci w znaczącej części nie przyjęli do wiadomości nowych stawek myta. W marcu Daimler zażądał od przewoźników drogowych obniżenia cen o 10 proc. 

Rosną także koszty pracy, a Pakiet Mobilności zmusił polski rząd do zmiany sposobu wyliczania wynagrodzeń kierowców, co dodatkowo podniosło koszty prowadzenia działalności. 

Padają firmy

Wszystkie utrudnienia sprawiają, że przedsiębiorcy zamykają firmy. Z danych Biura Transportu Drogowego wynika, że w 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce firm transportu międzynarodowego zmalała o 1,1 proc. do 45 054 podmiotów. Branżę przestał zasilać napływ nowych chętnych – ich liczba w 2024 roku wyniosła 3127 i zmalała o ponad 22 proc. w stosunku co 2023 roku. 

Czytaj więcej

Pojawiły się setki miejsc pracy u producentów kolejowych

Z danych wywiadowni gospodarczej MGBI wynika, że w rankingu branż zagrożonych niewypłacalnością transport drogowy znalazł się na czwartym miejscu – w 2024 roku zbankrutowały 34 firmy, co stanowi blisko 3-krotny wzrost rok do roku. Dodatkowo 639 firm poddało się restrukturyzacji, o blisko 25 proc. więcej niż w 2023 roku, wylicza MGBI. 

Firmy pozostające w ruchu nie redukują floty, jej wielkość w segmencie ciężkim zmalała zaledwie o 0,3 proc. do 304 120 wypisów, zaś w segmencie aut o dmc od 2,5 do 3,5 tony wzrosła o niemal 5 proc. do 37 882 wypisów. 

W piątek przewoźnicy starali się zablokować centrum Szczecina, włączając się ciężarówkami do ruchu. Nie otrzymali zgody władz miasta na stacjonarny protest, zorganizowali więc nieformalny, który rozpoczął się na Pl. Żołnierza o 13.30 i potrwał do wczesnych godzin popołudniowych. 

Policja skutecznie rozładowała korki i zmusiła kilkadziesiąt ciężarówek do opuszczenia centrum, posypały się mandaty. Aresztowała jednego z kierowców i koordynatora protestu, Piotra Krzyżankiewicza, pod zarzutem znieważenia funkcjonariusza.  

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Drogowy
Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności
Drogowy
Mniej ciężarówek przejechało przez ukraińską granicę
Drogowy
Hamują spadki rejestracji ciężarówek
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Drogowy
Nie widać końca spadków rejestracji naczep
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń