Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów

Przedsiębiorcy coraz częściej mają kłopoty z płynnością finansową. Wyraźnie zwiększa się liczba restrukturyzacji firm transportu drogowego.

Publikacja: 22.04.2025 07:56

Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Z analiz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, iż do końca września 2024 roku ogłoszono 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. W tym samym okresie 2023 roku takich ogłoszeń było 3214. W trzech kwartałach postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęto w stosunku do 503 firm branży transport i gospodarka magazynowa. W całym 2023 roku takich firm było 513, blisko siedem razy więcej niż w 2020 roku. 

Udział firm zajmujących się transportem drogowym w ogólnej liczbie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych wzrósł z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024 roku. 

Skok zadłużenia

Łączny dług branży TSL w kwietniu br. sięgnął 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku. Najwięcej z tej kwoty do spłaty ma transport drogowy towarów, którego zobowiązania opiewają na 1,26 mld zł, wskazują dane Krajowego Rejestru Długów. 

Czytaj więcej

Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny

Liczba zadłużonych podmiotów to obecnie 31,7 tys., podczas gdy jeszcze rok temu było ich 29,3 tys. – Zaległości finansowych w sektorze TSL od kilku lat przybywa, jednak największy skok zadłużenia – o ćwierć miliarda złotych – dokonał się między 2024 a 2025 rokiem. Z kolei liczba dłużników jest obecnie najwyższa od 4 lat – podkreśla prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Średnie zadłużenie jednego dłużnika z całej branży transportowej to 50,3 tys. zł, a wśród zajmujących się transportem drogowym – 54,5 tys. zł. Na drugim miejscu pod względem kwoty do spłaty ma sektor magazynowania i usług wspierających transport (118 mln zł), a na trzecim: działalność pocztowa i kurierska – 46,7 mln zł. 

Ponad dwie trzecie firm z sektora TSL notowanych w KRD to jednoosobowe działalności gospodarcze. Należy też do nich większa część łącznego długu, czyli 922,4 mln zł. Rekordzistką pod względem wartości zadłużenia jest jednak spółka prawa handlowego z Warszawy, która zajmuje się transportem drogowym towarów. Musi zwrócić 6,8 mln zł m.in. firmom z branży ubezpieczeniowej, paliwowej, leasingowej oraz dostawcom części zamiennych. KRD podlicza, że na liście dłużników „milionerów” branża TSL jest na czwartym miejscu ze zobowiązaniami wartości przeszło 228 mln zł. 

Wśród dłużników-rekordzistów warto wspomnieć też o innej firmie transportowej z Warszawy, która ma na koncie rekordową liczbę 614 przeterminowanych zobowiązań finansowych na łączną kwotę 6,75 mln zł. Z kolei firma z największą liczbą wierzycieli (91) i ponad 644 tys. zł długu działa w województwie kujawsko-pomorskim.

Czytaj więcej

InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii

Pod względem regionów największe zadłużenie mają firmy mazowieckie – są winne wierzycielom 325,4 mln zł. Następnie firmy ze Śląska: 211,3 mln zł, a tuż za nimi – z Wielkopolski: 195,4 mln zł. 

Maleje wiarygodność płatnicza

Trójkę największych wierzycieli sektora TSL tworzą: firmy z branży zarządzania wierzytelnościami (czekają na zwrot 459 mln zł), firmy leasingowe (338,8 mln zł) oraz firmy z branży paliwowej (245 mln zł). Oprócz tego 171,3 mln zł przewoźnicy są winni towarzystwom ubezpieczeniowym, 146,2 mln zł – firmom handlowym, a 142 mln zł – bankom oraz innym instytucjom finansowym.

Zaledwie niecałe dwie trzecie wszystkich firm z tego sektora (65 proc.) odznacza się najwyższą wiarygodnością płatniczą. Co czwarta firma przewozowa (22 proc.) ma średnią wiarygodność, a 13 proc. firm to przedsiębiorstwa najmniej rzetelne, czyli współpraca z nimi obarczona jest dużym ryzykiem. 

Na przestrzeni minionego roku można zaobserwować pogorszenie wiarygodności płatniczej firm z branży transportowej. Znacząco wzrósł udział podmiotów w kategorii G, czyli wysokiego ryzyka (o 9 proc.), a także w kategorii uśrednionej – D i E. Jednocześnie spadł udział firm najbardziej rzetelnych – A i C. Taka sytuacja może sugerować przesunięcie się większej liczby firm do średniego lub wysokiego poziomu ryzyka. 

Sytuacji przedsiębiorców nie ułatwia długi czas oczekiwania na płatność. W I kwartale 2025 roku średni czas oczekiwania na przelew wydłużył się do 21,5 dnia, z 20,9 dnia w I kw. 2024 roku, porównuje Platforma faktura.pl co kwartał sprawdza podstawowe parametry miliona faktur wystawionych przez małe i średnie firmy (MŚP). 

Czytaj więcej

Kurierzy wylani z kąpielą?

W tej sytuacji rośnie znaczenie faktoringu. – W 2025 roku szczególnie widoczny jest wzrost wykorzystania eGotówki. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba przedsiębiorców z branży TSL, którzy sięgnęli po to rozwiązanie, podwoiła się, a wartość finansowań wzrosła o ponad 110 procent. Średnia wartość pojedynczego finansowania wynosi obecnie 6,3 tys. zł – podlicza ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak. 

Z analiz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, iż do końca września 2024 roku ogłoszono 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. W tym samym okresie 2023 roku takich ogłoszeń było 3214. W trzech kwartałach postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęto w stosunku do 503 firm branży transport i gospodarka magazynowa. W całym 2023 roku takich firm było 513, blisko siedem razy więcej niż w 2020 roku. 

Udział firm zajmujących się transportem drogowym w ogólnej liczbie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych wzrósł z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024 roku. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii
Drogowy
Hamują spadki rejestracji cieżarówek
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa