Z analiz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, iż do końca września 2024 roku ogłoszono 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. W tym samym okresie 2023 roku takich ogłoszeń było 3214. W trzech kwartałach postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęto w stosunku do 503 firm branży transport i gospodarka magazynowa. W całym 2023 roku takich firm było 513, blisko siedem razy więcej niż w 2020 roku.
Udział firm zajmujących się transportem drogowym w ogólnej liczbie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych wzrósł z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024 roku.
Skok zadłużenia
Łączny dług branży TSL w kwietniu br. sięgnął 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku. Najwięcej z tej kwoty do spłaty ma transport drogowy towarów, którego zobowiązania opiewają na 1,26 mld zł, wskazują dane Krajowego Rejestru Długów.
Czytaj więcej
Ruszają zamrożone projekty, firmy powiększają banki ziemi i zdobywają finansowanie na nowe projekty.
Liczba zadłużonych podmiotów to obecnie 31,7 tys., podczas gdy jeszcze rok temu było ich 29,3 tys. – Zaległości finansowych w sektorze TSL od kilku lat przybywa, jednak największy skok zadłużenia – o ćwierć miliarda złotych – dokonał się między 2024 a 2025 rokiem. Z kolei liczba dłużników jest obecnie najwyższa od 4 lat – podkreśla prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.