Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek

Importerzy samochodów ciężarowych oraz dilerzy inwestują w nowe obiekty sprzedaży i obsługi samochodów. Rocznie nakłady sięgają ćwierć miliarda złotych.

Publikacja: 22.05.2025 12:17

Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek

Otwarcie w Nadarzynie centrum szkoleniowego Daimler Truck Polska, 7 maja 2025

Foto: Robert Przybylski

Wysokie wydatki są pokłosiem rekordowej sprzedaży w 2021 i 2022 roku, sięgającej 35 tys. ciężarówek. Ich rejestracje zmalały w tym i ubiegłym roku do poziomu 25-27 tys. rocznie, jednak znacząco powiększona flota wymaga większej sieci serwisowej. Tym bardziej, że rośnie popularność kontraktów serwisowych, np. w Scanii Polska 55 proc. sprzedanych samochodów ciężarowych objętych jest takimi umowami, w Daimler Truck Polska 54 proc. Kontrakty trwają z reguły 3 lata i dają zajęcie autoryzowanej sieci. 

Dlatego też każdy z importerów samochodów ciężarowych regularnie każdego roku wznosi jeden lub dwa serwisy. Renault Trucks przystąpiło 12 maja do budowy nowej siedziby marki w Polsce i serwisu, który otwarty zostanie na początku przyszłego roku.

Czytaj więcej

Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

W ostatnich dwóch latach dilerzy Mercedes-Benz otworzyli sześć nowych lub poważnie rozbudowanych serwisów. Partnerzy Daimler Truck Polska otworzą w tym roku dwie nowe placówki serwisowe. Daimler Truck ma w Polsce 19 punktów sprzedaży i 39 serwisów, zatrudniające 1,5 tys. osób. Do tego Daimler Truck Polska uruchomił pod Warszawą centrum szkoleniowe dla podnoszenia kwalifikacji personelu stacji obsługi. 

W tym roku dwa nowe serwisy otworzy MAN. – Odległość od autoryzowanego warsztatu nie może przekraczać 50 km – tłumaczy szef sprzedaży MAN w Polsce Bernard Wieruszewski. Liczba zatrudnionych w 34 serwisach monachijskiej marki (w tym jest 27 partnerskich i 7 własnych) sięga 660. 

Scania w ub. roku (podobnie jak w latach poprzednich) otworzyła dwa serwisy i dwa zmodernizowała powiększając obiekty. Ma w Polsce 41 serwisów zatrudniających przeszło tysiąc osób, w tym ponad połowa to mechanicy.

Nowe warsztaty wznoszą lokalni przedstawiciele Volvo, DAF, Iveco i Forda. Każda placówka to wydatek rzędu 25 mln zł, a wymnożone przez siedem marek, daje ok. 250 mln zł łącznych inwestycji. 

Elektryfikacja zwiększy tę poważną sumę, ponieważ serwisy są jednymi z pierwszych punktów na mapie kraju, wyposażonymi w niezbędne do ładowania elektrycznych ciężarówek ładowarki wysokiej mocy. Ich podłączenie do sieci energetycznej kraju wymaga z reguły instalacji transformatora i ciągnięcia kabla. Sama ładowarka to koszt 300-400 tys. zł. 

Czytaj więcej

Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale

Napędy akumulatorowe wymagają szkoleń produktowych. Daimler Truck Polska podszedł do zagadnienia kompleksowo i uruchomił centrum szkoleniowe wzniesione na 1,5-hektarowej działce. Obiekt o powierzchni 700 m kw. jest wyposażony w 3 stanowiska przejazdowe, sale wykładowe mieszczą 50-60 osób. 

Szkolenia trwają nawet 3-4 dni, więc przy łącznym zatrudnieniu 1,5 tys. osób w sieci serwisowej, mające pięciu trenerów centrum szkoleniowe ma obłożenie na cały rok. Ok. 5 proc. szkolących się to pracownicy przewoźników używający Mercedesów. 

Wysokie wydatki są pokłosiem rekordowej sprzedaży w 2021 i 2022 roku, sięgającej 35 tys. ciężarówek. Ich rejestracje zmalały w tym i ubiegłym roku do poziomu 25-27 tys. rocznie, jednak znacząco powiększona flota wymaga większej sieci serwisowej. Tym bardziej, że rośnie popularność kontraktów serwisowych, np. w Scanii Polska 55 proc. sprzedanych samochodów ciężarowych objętych jest takimi umowami, w Daimler Truck Polska 54 proc. Kontrakty trwają z reguły 3 lata i dają zajęcie autoryzowanej sieci. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale
Drogowy
Wielton inwestuje w robotyzację
Drogowy
W Dorohusku to nie zgromadzenie, a blokada. Jest wyrok Sądu Apelacyjnego
Drogowy
W transporcie stagnacja i słabe perspektywy
Drogowy
Rozpoczął się protest na granicy w Dorohusku