Delikatne ożywienie w rejestracjach samochodów ciężarowych

Rosną rejestracje naczep, ale przyhamował popyt na samochody ciężarowe. Poprawa jest delikatna i spowodowana wymiana taboru.

Publikacja: 10.06.2025 19:53

Delikatne ożywienie w rejestracjach samochodów ciężarowych

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Majowe rejestracje nowych ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 6,6 proc. (do 2499 szt.). Po pięciu miesiącach dynamika spadku jest taka sama (11 509 szt.). Także o 6,6 proc. zmalały pierwsze rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony sprowadzonych z zagranicy (w maju do 2135 szt. i po pięciu miesiącach 11 820 szt.), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Naczepy w górę

PZPM przypomina, że spadki rejestracji samochodów ciężarowych trwają od września 2023 roku. Tymczasem rejestracje nowych naczep i przyczep o dmc powyżej 3,5 tony rosną czwarty miesiąc z rzędu i w maju zwiększyły się o 3,8 proc. do 1806 sztuk. Naczep przybyło 22,1 proc. (1600 sztuk), a przyczep 12,6 proc. (206 szt.). 

Czytaj więcej

Jaki jest udział transportu w PKB Polski?

Narastająco od początku roku przyrost w tym segmencie wyniósł 8,3 proc. (do 8677 szt.) i skorzystał na tym przede wszystkim Schmitz Cargobull (59 proc. wzrostu), Krone (poprawa o 32 proc.) i Wielton (zwiększył rejestracje o 12 proc.), podlicza PZPM. 

Wśród naczep najpopularniejsze naczepy kurtynowe poprawiły wyniki o 4 proc., furgony o 90 proc. (w tym chłodnie o 129 proc.), zaś zmalały rejestracje wywrotek o 36 proc. 

Analityk rynku pojazdów użytkowych Marcin Kardas tłumaczy przyrost rejestracji koniecznością wymiany taboru, a zakupy w latach 2021-2022 były rekordowe. Następnie przez blisko 2 lata przewoźnicy kupowali coraz mniej naczep, ubiegłoroczny spadek sięgnął 33 proc. w stosunku do 2023 roku. 

Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt rośnie od początku roku, trzeci kwartał z rzędu. Co więcej, nastroje od niemal dwóch lat są stabilne, gdyż ostatni raz wartość wskaźnika spadła poniżej 50 pkt. w III kwartale 2023 roku. Wśród przedstawicieli sektora TSL 24 proc. prognozuje wyższą sprzedaż, a 21 proc. większe inwestycje. Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne nie sygnalizują także większych problemów z płynnością, gdyż tylko 8 proc. wskazuje na możliwą słabszą kondycję finansową. 

Na zachodzie bez zmian

Do tego 79 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim. samym poziomie jak w I kwartale br. – Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – przekonuje prezes zarządu Truck Care Silvestr Ochrimovic. 

Czytaj więcej

Raben przyspiesza tempo w regionalnym wyścigu firm logistycznych

Na poprawę liczą także inne kraje UE. W Niemczech rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony były o 9,6 proc. mniejsze niż rok wcześniej, a po pięciu miesiącach o 12,2 proc. mniejsze. W przypadku ciągników siodłowych widać poważne ożywienie: majowy wzrost o 7,2 proc., gdy po pięciu miesiącach rejestracje są jeszcze o 27 proc. mniejsze niż rok wcześniej, wynika z danych KBA. 

We Francji spadek rejestracji ciężarówek o dmc pow. 5,1 tony w maju sięgnął 23,7 proc., a skumulowany tegoroczny wynik jest o 19 proc. gorszy od ubiegłorocznego, porównuje CCFA. 

W maju rejestracje pojazdów ciężarowych i autobusów w Rumunii wzrosły o 20,4 proc. w porównaniu z majem 2024 r., przy czym liczba rejestracji pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton plus ciągniki powiększyła się o 18,5 proc., podlicza APIA. 

Majowe rejestracje nowych ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony zmalały o 6,6 proc. (do 2499 szt.). Po pięciu miesiącach dynamika spadku jest taka sama (11 509 szt.). Także o 6,6 proc. zmalały pierwsze rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony sprowadzonych z zagranicy (w maju do 2135 szt. i po pięciu miesiącach 11 820 szt.), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Naczepy w górę

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Niemcy i Japończycy wspólnie będą opierać się chińskiej konkurencji
Drogowy
Duże zamówienia na ciężarówki
Drogowy
Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek
Drogowy
Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek
Drogowy
Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale