Firmy kurierskie patrzą na drugie półrocze z ostrożnym optymizmem

Wyniki z marca trzech globalnych graczy rynku przesyłek kurierskich dają nadzieję na lekką poprawę w drugiej połowie roku. Możliwe, że wśród konsumentów najgorsze już minęło.

Publikacja: 10.05.2023 15:02

Firmy kurierskie patrzą na drugie półrocze z ostrożnym optymizmem

DHL Express

Foto: DHL Express

Z danych zebranych przez Salesforce wynika, że po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła o 2% w porównaniu rok do roku. W pierwszym kwartale 2023 Europa Wschodnia może się pochwalić wzrostem handlu online na poziomie 14% w porównaniu z 9% wzrostem w poprzednim kwartale.

W tym samym okresie w Holandii zanotowano spadek sprzedaży online o 12%, w krajach nordyckich i w Wielkiej Brytanii sprzedaż zmalała o 10%, zaś w Niemczech o 5%. Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4% i 6%, a Hiszpania o 19 proc. 

Dane potwierdzają także wyniki największych operatorów kurierskich i pocztowych. Z powodu malejącej sprzedaży internetowej tonaż przetransportowany drogą lotniczą w pierwszym kwartale przez DHL Global Forwarding zmalał o 19 proc., ale w marcu spadek sięgnął 17 proc. 

Czytaj więcej

Finansiści widzą poprawę nastrojów w transporcie drogowym

W przypadku transport morskiego spowolnienie w pierwszym kwartale sięgnęło 17 proc., zaś w marcu dynamika spadku zmalała do 10 proc. Lekka poprawa z upływem miesięcy widoczna jest także w przesyłkach paczek. Liczba obsłużonych przez DHL Express przesyłek w pierwszym kwartale wykazała 1-procentowy spadek, ale w marcu już 3-procentowy wzrost, licząc rok do roku. 

UPS szacuje spadek liczby przesyłek B2C w pierwszym kwartale o 5,5 proc. (w Europie spadek przekroczył 6 proc.), a w kanale B2B o 5,4 proc. Wśród przesyłek obsłużonych przez UPS 57 proc. należy do B2C. 

FedEx raportuje od grudnia malejące ilości przesyłek. W ruchu krajowym (w USA) w grudniu wyniosły 18 proc. r/r, w styczniu 21 proc. i w lutym 11 proc. W przesyłkach międzynarodowych liczba paczek priorytetowych zmniejszyła się w grudniu o 15 proc. w styczniu o 17 proc i w lutym o 2 proc. 

FedEx zaraportował w trzecim kwartale, który skończył się 28 lutego, że zmniejszył liczbę godzin lotów o 8 proc. Firma spodziewa się w bieżącym kwartale (kończy się w maju) poprawy operacyjnej, jednak zmniejsza inwestycje z 7,9 proc. przychodów w latach 2018-2021 do 6,9 proc. w 2025 roku. 

Nakłady rosną w DPDHL, firma zamówiła od Jetran dziewięć Boeingów 777-200LR, których przebudową zajmie się firma Mammoth. Nowe samoloty, które zużywają mniej paliwa, zastąpią w latach 2024-2027 starsze frachtowce B747. 

Z danych zebranych przez Salesforce wynika, że po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła o 2% w porównaniu rok do roku. W pierwszym kwartale 2023 Europa Wschodnia może się pochwalić wzrostem handlu online na poziomie 14% w porównaniu z 9% wzrostem w poprzednim kwartale.

W tym samym okresie w Holandii zanotowano spadek sprzedaży online o 12%, w krajach nordyckich i w Wielkiej Brytanii sprzedaż zmalała o 10%, zaś w Niemczech o 5%. Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4% i 6%, a Hiszpania o 19 proc. 

Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Firmy
Raben przejął firmę w Holandii
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń