Firmy kurierskie patrzą na drugie półrocze z ostrożnym optymizmem

Wyniki z marca trzech globalnych graczy rynku przesyłek kurierskich dają nadzieję na lekką poprawę w drugiej połowie roku. Możliwe, że wśród konsumentów najgorsze już minęło.

Publikacja: 10.05.2023 15:02

Firmy kurierskie patrzą na drugie półrocze z ostrożnym optymizmem

Foto: DHL Express

Z danych zebranych przez Salesforce wynika, że po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła o 2% w porównaniu rok do roku. W pierwszym kwartale 2023 Europa Wschodnia może się pochwalić wzrostem handlu online na poziomie 14% w porównaniu z 9% wzrostem w poprzednim kwartale.

W tym samym okresie w Holandii zanotowano spadek sprzedaży online o 12%, w krajach nordyckich i w Wielkiej Brytanii sprzedaż zmalała o 10%, zaś w Niemczech o 5%. Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4% i 6%, a Hiszpania o 19 proc. 

Dane potwierdzają także wyniki największych operatorów kurierskich i pocztowych. Z powodu malejącej sprzedaży internetowej tonaż przetransportowany drogą lotniczą w pierwszym kwartale przez DHL Global Forwarding zmalał o 19 proc., ale w marcu spadek sięgnął 17 proc. 

Czytaj więcej

Finansiści widzą poprawę nastrojów w transporcie drogowym

W przypadku transport morskiego spowolnienie w pierwszym kwartale sięgnęło 17 proc., zaś w marcu dynamika spadku zmalała do 10 proc. Lekka poprawa z upływem miesięcy widoczna jest także w przesyłkach paczek. Liczba obsłużonych przez DHL Express przesyłek w pierwszym kwartale wykazała 1-procentowy spadek, ale w marcu już 3-procentowy wzrost, licząc rok do roku. 

UPS szacuje spadek liczby przesyłek B2C w pierwszym kwartale o 5,5 proc. (w Europie spadek przekroczył 6 proc.), a w kanale B2B o 5,4 proc. Wśród przesyłek obsłużonych przez UPS 57 proc. należy do B2C. 

FedEx raportuje od grudnia malejące ilości przesyłek. W ruchu krajowym (w USA) w grudniu wyniosły 18 proc. r/r, w styczniu 21 proc. i w lutym 11 proc. W przesyłkach międzynarodowych liczba paczek priorytetowych zmniejszyła się w grudniu o 15 proc. w styczniu o 17 proc i w lutym o 2 proc. 

FedEx zaraportował w trzecim kwartale, który skończył się 28 lutego, że zmniejszył liczbę godzin lotów o 8 proc. Firma spodziewa się w bieżącym kwartale (kończy się w maju) poprawy operacyjnej, jednak zmniejsza inwestycje z 7,9 proc. przychodów w latach 2018-2021 do 6,9 proc. w 2025 roku. 

Nakłady rosną w DPDHL, firma zamówiła od Jetran dziewięć Boeingów 777-200LR, których przebudową zajmie się firma Mammoth. Nowe samoloty, które zużywają mniej paliwa, zastąpią w latach 2024-2027 starsze frachtowce B747. 

Z danych zebranych przez Salesforce wynika, że po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła o 2% w porównaniu rok do roku. W pierwszym kwartale 2023 Europa Wschodnia może się pochwalić wzrostem handlu online na poziomie 14% w porównaniu z 9% wzrostem w poprzednim kwartale.

W tym samym okresie w Holandii zanotowano spadek sprzedaży online o 12%, w krajach nordyckich i w Wielkiej Brytanii sprzedaż zmalała o 10%, zaś w Niemczech o 5%. Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4% i 6%, a Hiszpania o 19 proc. 

Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost