Barometr EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. – W tym kwartale przekroczyliśmy kolejną optymistyczną granicę – próg ograniczonego rozwoju. Po raz pierwszy od ponad roku subindeks branżowy dla transportu wyniósł powyżej 50 pkt. Ostatni taki wynik odnotowaliśmy pod koniec 2021 roku – przypomina prezes zarządu EFL Radosław Woźniak.
Przyznaje, że przewoźnicy mogą zwiększyć zyski dzięki aktywności transportowej ludności, jednak z uwagi na dużą niepewność na globalnych rynkach finansowych i w naszej gospodarce, wysoką inflację, cały czas trudno prognozować i formułować optymistyczne wnioski.
Czytaj więcej
Zdesperowani polscy przewoźnicy zablokowali Koroszczyn, domagając się zakazu wjazdu do Polski naczep z rejestracjami białoruskimi i rosyjskimi.
95 proc. ankietowanych w branży transportu drogowego nie przewiduje zmian w inwestycjach i 94 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom sprzedaży jak w I kwartale br. Na negatywny wpływ wojny na ich działalność wskazuje 7,5% zapytanych, podczas gdy wśród pozostałych sektorów wyniki oscylują na poziomie 20%-40%.
Więcej firm transportowych obawia się inflacji, choć jest to i tak mniej liczna grupa niż w przypadku pozostałych branż. 32,5% przedsiębiorstw transportowych boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku z rosnącą inflacją, podczas gdy w innych sektorach wyniki są nawet dwa razy wyższe.