Finansiści widzą poprawę nastrojów w transporcie drogowym

Z ankiety EFL wynika, że inwestycje przewoźników pozostaną na ubiegłorocznym poziomie, podobnie jak przychody.

Publikacja: 10.05.2023 12:19

Finansiści widzą poprawę nastrojów w transporcie drogowym

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Barometr EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. – W tym kwartale przekroczyliśmy kolejną optymistyczną granicę – próg ograniczonego rozwoju. Po raz pierwszy od ponad roku subindeks branżowy dla transportu wyniósł powyżej 50 pkt. Ostatni taki wynik odnotowaliśmy pod koniec 2021 roku – przypomina prezes zarządu EFL Radosław Woźniak.

Przyznaje, że przewoźnicy mogą zwiększyć zyski dzięki aktywności transportowej ludności, jednak z uwagi na dużą niepewność na globalnych rynkach finansowych i w naszej gospodarce, wysoką inflację, cały czas trudno prognozować i formułować optymistyczne wnioski. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy blokujący Koroszczyn i Dorohusk mają mocne poparcie środowiska

95 proc. ankietowanych w branży transportu drogowego nie przewiduje zmian w inwestycjach i 94 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom sprzedaży jak w I kwartale br. Na negatywny wpływ wojny na ich działalność wskazuje 7,5% zapytanych, podczas gdy wśród pozostałych sektorów wyniki oscylują na poziomie 20%-40%. 

Więcej firm transportowych obawia się inflacji, choć jest to i tak mniej liczna grupa niż w przypadku pozostałych branż. 32,5% przedsiębiorstw transportowych boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku z rosnącą inflacją, podczas gdy w innych sektorach wyniki są nawet dwa razy wyższe.

Barometr EFL dla transportu jest najwyższym wynikiem wśród sześciu badanych sektorów. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu, tym razem o 0,6 pkt. w ujęciu kwartalnym. Na taki wynik wpływ miały prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. Tylko 6% firm spodziewa się mniejszych zamówień, podczas gdy w handlu ponad 30%, a w HoReCa prawie 50%. 

Pewnym wskaźnikiem nastrojów mogą być rejestracje, choć one odzwierciedlają optymizm sprzed roku, gdy były składane zamówienia. Lekko wzrosły rejestracje naczep, w kwietniu były o 1,2 proc. większe niż rok wcześniej. W pierwszych czterech miesiącach wzrost wyniósł 2,2 proc. do 8509 sztuk, głównie za sprawą furgonów i wywrotek, ponieważ najpopularniejsze plandekowe zanotowały 9-procentowy spadek do 4845 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Liderem rynku pozostaje Schmitz Cargobull z 30-procentowym udziałem przed Krone (20 proc.) i Wieltonem (ponad 13 proc.). 

Czytaj więcej

Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Rejestracje ciągników zmalały w kwietniu o 4,1 proc., a od początku roku wzrosły o 11,7 proc., podlicza PZPM. W przypadku samochodów ciężarowych kwietniowe rejestracje były o 2,6 proc. niższe niż rok wcześniej, zaś po czterech miesiącach wynik jest o 13,3 proc. lepszy. Na pierwszym miejscu jest Mercedes-benz (20 proc. udziału w rynku), przed Volvo (blisko 20 proc.) i DAF (niecałe 18 proc.). Importerzy nie alarmują, aby spadało zainteresowanie nowym taborem. 

Barometr EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. – W tym kwartale przekroczyliśmy kolejną optymistyczną granicę – próg ograniczonego rozwoju. Po raz pierwszy od ponad roku subindeks branżowy dla transportu wyniósł powyżej 50 pkt. Ostatni taki wynik odnotowaliśmy pod koniec 2021 roku – przypomina prezes zarządu EFL Radosław Woźniak.

Przyznaje, że przewoźnicy mogą zwiększyć zyski dzięki aktywności transportowej ludności, jednak z uwagi na dużą niepewność na globalnych rynkach finansowych i w naszej gospodarce, wysoką inflację, cały czas trudno prognozować i formułować optymistyczne wnioski. 

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów