Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy.

Publikacja: 05.05.2023 13:51

Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

BAG

Foto: BAG

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Ostrzega, że obecne regulacja zmierzają do znacznego zwiększenia kosztów dla przewoźników. Widać to po projekcie nowych stawek maut, jakie przedstawił niemiecki rząd. Są one niemal dwa razy większe od dotychczasowych. – Jest to nie do zaakceptowania. Dyrektywa o eurowinietach jasno stwierdza, że wprowadzanie opłat za emisje dwutlenku węgla nie powinno prowadzić do spekulacji – podkreśla Marian. 

Czytaj więcej

Początek roku z rekordowym wzrostem niewypłacalności wśród firm transportowych

Dodaje, że obliczanie emisji CO2 ciężarówek jest bardzo skomplikowane, a dodanie naczep jeszcze skomplikuje cały proces. Przeprowadzenie certyfikacji taboru i przedstawienie dokumentów operatorom dróg (poborcom myta) będzie bardzo kłopotliwe dla przewoźników i kierowców, KE powinna ten proces uprościć.

Przedstawicielka IRU zaznacza, że przewoźnicy, którzy do tej pory inwestowali w samochody najnowszej generacji, spełniające normy Euro VI, po wejściu w życie dyrektywy będą płacili znacznie wyższe opłaty drogowe. 

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy
Regulacje Ue
Unia Europejska dobija polskich przewoźników
Regulacje Ue
PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych