Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy.

Publikacja: 05.05.2023 13:51

Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

BAG

Foto: BAG

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Ostrzega, że obecne regulacja zmierzają do znacznego zwiększenia kosztów dla przewoźników. Widać to po projekcie nowych stawek maut, jakie przedstawił niemiecki rząd. Są one niemal dwa razy większe od dotychczasowych. – Jest to nie do zaakceptowania. Dyrektywa o eurowinietach jasno stwierdza, że wprowadzanie opłat za emisje dwutlenku węgla nie powinno prowadzić do spekulacji – podkreśla Marian. 

Czytaj więcej

Początek roku z rekordowym wzrostem niewypłacalności wśród firm transportowych

Dodaje, że obliczanie emisji CO2 ciężarówek jest bardzo skomplikowane, a dodanie naczep jeszcze skomplikuje cały proces. Przeprowadzenie certyfikacji taboru i przedstawienie dokumentów operatorom dróg (poborcom myta) będzie bardzo kłopotliwe dla przewoźników i kierowców, KE powinna ten proces uprościć.

Przedstawicielka IRU zaznacza, że przewoźnicy, którzy do tej pory inwestowali w samochody najnowszej generacji, spełniające normy Euro VI, po wejściu w życie dyrektywy będą płacili znacznie wyższe opłaty drogowe. 

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Regulacje Ue
Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Regulacje Ue
Opakowania w e-commerce to dla logistyki szansa, wyzwanie i dylemat
Regulacje Ue
Więcej funduszy dla bogatych krajów UE
Regulacje Ue
Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Regulacje Ue
Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście