Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy.

Publikacja: 05.05.2023 13:51

Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Foto: BAG

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Ostrzega, że obecne regulacja zmierzają do znacznego zwiększenia kosztów dla przewoźników. Widać to po projekcie nowych stawek maut, jakie przedstawił niemiecki rząd. Są one niemal dwa razy większe od dotychczasowych. – Jest to nie do zaakceptowania. Dyrektywa o eurowinietach jasno stwierdza, że wprowadzanie opłat za emisje dwutlenku węgla nie powinno prowadzić do spekulacji – podkreśla Marian. 

Czytaj więcej

Początek roku z rekordowym wzrostem niewypłacalności wśród firm transportowych

Dodaje, że obliczanie emisji CO2 ciężarówek jest bardzo skomplikowane, a dodanie naczep jeszcze skomplikuje cały proces. Przeprowadzenie certyfikacji taboru i przedstawienie dokumentów operatorom dróg (poborcom myta) będzie bardzo kłopotliwe dla przewoźników i kierowców, KE powinna ten proces uprościć.

Przedstawicielka IRU zaznacza, że przewoźnicy, którzy do tej pory inwestowali w samochody najnowszej generacji, spełniające normy Euro VI, po wejściu w życie dyrektywy będą płacili znacznie wyższe opłaty drogowe. 

KE proponuje, aby regulacja weszła w życie 1 lipca 2030 roku, gdy uzależnienie myta od emisji CO2 samochodów ciężarowych i ciągników nastąpi najpóźniej od 25 marca 2024 roku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że powiązanie opłat drogowych z klasą emisji naczep powinno nastąpić szybciej, najlepiej w tym samym czasie co ciągników siodłowych. – Naczepa może obniżyć klasyfikację zestawu i przyczynić się do zmniejszenia myta – wskazuje przedstawicielka IRU przy Komisji Europejskie Raluca Marian. 

Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce