KEP wydaje miliardy na roboty

Automatyzacja wkracza do logistyki, przy obawach pracowników o stabilność zatrudnienia.

Publikacja: 22.10.2020 09:14

KEP wydaje miliardy na roboty

Foto: logistyka.rp.pl

Prawie połowa badanych firm na świecie (45 proc.) w tym roku inwestuje w automatyzację magazynów, a do 2023 roku liczba robotów w branży przemysłowej ma wzrosnąć nawet o 127 proc.

Czytaj więcej w: Zaskakująco szybkie odbicie w transporcie

W 2020 roku badane przedsiębiorstwa na całym świecie zainwestowały w logistykę w chmurze (46 proc.), automatyzację magazynów (45 proc.), analitykę predykcyjną (43 proc.) czy sztuczną inteligencję (40 proc.).

Branża KEP wchodzi w automatyzację

Z roku na rok tempo automatyzacji w firmach zwiększa się. W 2019 roku Deloitte wskazał, że liczba podmiotów, które w ostatnich dwunastu miesiącach postawiły mocniej na ten obszar wzrosła dwukrotnie. Amerykańska firma doradcza oszacowała, że w najbliższych trzech latach automatyzacja zwiększy wydajność pracowników o 27 procent.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności to otwarcie raju dla złodziei

– Rozwój technologii w logistyce wskazuje na jeden większy trend: rosnący poziom robotyzacji branży, będący efektem gwałtownego rozwoju cyfryzacji. W ten sposób sektor logistyczny odpowiada na potrzeby klientów – przekonuje dyrektor zarządzający DHL Express Poland Tomasz Buraś.

W nadchodzących pięciu latach Grupa DP DHL planuje inwestycje 2 mld euro w cyfryzację i zaawansowaną analizą danych. Przykładem technologii wykorzystywanej w DHL Express jest Operational Volume Prediction, która umożliwia przewidywanie przepływu przesyłek. Do 2025 roku grupa będzie oszczędzać rocznie do 1,5 mld euro na kosztach związanych m.in. z transportem, który pochłania ponad 20 mld euro. Konkurencja podąża podobną drogą.

Pracownicy boją się o miejsca pracy

Według raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki, globalny kryzys gospodarczy związany z pandemią COVID-19 w długofalowej perspektywie ukształtuje sprzedaż robotów przemysłowych.

Czytaj więcej w: Producenci automatyzują magazyny

W Polsce w szybkim tempie przybywa robotów przemysłowych. W 2019 r. polskie firmy zakupiły ok. 2,6 tys. sztuk, co dało nam 14. miejsce na świecie.

Robotyzacja dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: przemysłową, gdzie maszyny wykonują czynności manualne za ludzi oraz biurową, gdzie program komputerowy, zwany robotem, może zautomatyzować do 30 proc. zadań administracyjnych. Oba rodzaje są względem siebie komplementarne – zwraca uwagę wiceprezes Abile Consulting Mariusz Gołębiewski.

Czytaj więcej w: Hakerzy atakują koncerny logistyczne

Fala automatyzacji budzi obawy wśród pracowników. Prawie, co piąty badany (18,7%) obawia się zautomatyzowania swojego stanowiska, które może zostać zastąpione przez nową technologię, wynika z badania przeprowadzonego przez Procontent Communication pt. „Pandemia automatyzuje Polskę?”.

Automatyzacja pracy pozwoli zapewnić ciągłość funkcjonowania i bezpieczeństwo w trudnych warunkach sanitarnych. Jest to nieuniknione. Nasz kraj i świat zostaną wkrótce zdefiniowane przez nowoczesne technologie cyfrowe, algorytmy i sztuczną inteligencję. Już obecnie są to supertrendy, na których warto budować swoją strategię – uważa Emil Muciński, Instytut Interwencji Gospodarczych Business Centre Club.

Prawie połowa badanych firm na świecie (45 proc.) w tym roku inwestuje w automatyzację magazynów, a do 2023 roku liczba robotów w branży przemysłowej ma wzrosnąć nawet o 127 proc.

Czytaj więcej w: Zaskakująco szybkie odbicie w transporcie

Pozostało 91% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach