W budżecie na 2021 rok Norwegia przewidziała wsparcie dla projektów wodorowych w wysokości 9 mln euro. Szczególny nacisk zostanie położony na wspieranie rozwoju infrastruktury skupiającej się na hubach i łańcuchach dostaw ułatwiających komercyjne wykorzystanie wodoru.
Czytaj więcej w: Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek
Norwegia rozwija jednocześnie możliwości współpracy międzynarodowej w dziedzinie technologii wodorowej. O tymświadczy projekt Hyship. Ten badawczy, współfinansowany przez Unię Europejską projekt wspiera Hyship kwotą 8 mln euro. W konsorcjum biorą udział głównie norweskie ośrodki badawcze oraz firmy jak Equinor, francuski Air Liquide, holenderskie i greckie firmy oraz szwajcarskie i brytyjskie uczelnie. Zaskakujący jest całkowity brak prezencji niemieckich firm i ośrodków badawczych, jak i krajów regionu Europy środkowej.
Czytaj więcej w: Lotos dostarczy wodór na Podkarpacie
Hyship ma na celu budowę pierwszego dużego promu na wodór skroplony do 2024 roku. Jednostka o nazwie Topeka ma zostać wyposażona w ogniwa paliwowe o mocy 3 MW wspierane przez baterie litowo-jonowe o pojemności 1000 kWh. –Wodór jako paliwo oferuje możliwości dla niskoemisyjnej lub bezemisyjnej żeglugi. Topeka będzie naszym pierwszym krokiem w kierunku skalowalnych operacji morskich LH2. Stworzymy pełną infrastrukturę LH2 i system komercyjny, a jednocześnie wyeliminujemy około 25 tys. samochodów ciężarowych z norweskich dróg – powiedział koordynator projektu Per Brinchmann.