Pierwsza próba cyfrowej płatności na stacji miała miejsce tej wiosny w Stuttgarcie. W produkcyjnej ciężarówce programiści zainstalowali prototyp cyfrowego identyfikatora pojazdu Mercedes-Benz Trucks, współpracujący z prototypem cyfrowej karty paliwowej. Identyfikator (Truck-ID) działa jak wbudowany dowód tożsamości, za pomocą którego ciężarówka autonomicznie uwierzytelnia transakcje. Transfer danych, dzięki któremu pokładowy system komputerowy może na stacjach paliw Shell realizować płatności z użyciem cyfrowej karty paliwowej, odbywa się poprzez interfejs programowy Shell SmartPay API.
Czytaj więcej w: Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku
Oprogramowanie samochodu zawiera także Truck Wallet („portfel samochodu ciężarowego”), który jest centralnym programem użytkownika. Ta platforma skupia wszystkie aplikacje, które uzyskują dostęp do identyfikatora Truck-ID i wykorzystują go do różnych celów. Jedną z tych aplikacji jest cyfrowa karta paliwowa.
Pokładowy system ciężarówki wskaże stację i zapłaci za paliwo. Fot. Mercedes-Benz Trucks
Podczas tankowania, pojazd na podstawie swojego identyfikatora Truck-ID był rozpoznawany przez system Shell, następnie aplikacja Shell SmartPay API zezwoliła na transakcję. Elementem kontroli bezpieczeństwa było porównanie współrzędnych GPS danego samochodu z lokalizacją stacji paliw – ich zgodność stanowiła warunek aktywacji dystrybutora. – Gdy pomyślnie ukończymy pozostałe testy, będziemy mogli skupić się na wdrożeniu tej technologii w produkcie seryjnym. Dążymy do tego, aby Truck Wallet i Truck-ID stały się bazą szerokiego spektrum produktów, wymagających dwustronnej komunikacji między samochodem ciężarowym a jego otoczeniem – przewiduje szef projektu „Truck-ID & Truck Wallet” w Daimler Trucks Helge Königs.