Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek

Firmy transportowe i ich klienci próbują wykorzystywać biopaliwa. Na razie jest ich jak na lekarstwo i są drogie, ale koncerny paliwowe obiecują zwiększenie dostaw i obniżenie cen.

Publikacja: 27.11.2024 08:19

Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek

Grupa Raben

Foto: Grupa Raben

Troska o środowisko jest dla nas bardzo ważna, dlatego już kilka lat temu powstała strategia ESG Grupy Raben, obejmująca także Raben Transport. Nasze działania w obszarze transportu opierają się na 3 filarach. Jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy (wspólnie z Ikea) już w 2022 roku akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) – wyjaśnia dyrektor ds. Transportu Krajowego w Raben Transport Andrzej Wardzyński. 

Druga możliwość dekarbonizacji to bioLNG. – Już w 2016 roku rozpoczęliśmy użytkowanie pierwszego auta zasilanego gazem LNG. W Polsce nie mamy możliwości tankowania 100% bioLNG. Bacznie obserwujemy jednak rynek i widzimy szansę na wdrożenie tego paliwa już w 2025 roku. Trzecią możliwością jest HVO, czyli uwodorniony olej roślinny. Zaczęliśmy poszukiwać możliwości wykorzystania HVO 100 już siedem lat temu, jednak wtedy było ono dostępne jedynie w Skandynawii. Od tego roku jest już możliwe tankowanie komercyjnie w Niemczech. Nie jest to jeszcze produkt masowy, ale dostępny na coraz liczniejszej sieci stacji paliw. Pierwszym rynkiem, na którym wdrożyliśmy to paliwo jest Austria, kolejnymi są Niemcy, Czechy oraz finalnie Polska – wskazuje dyrektor Raben. 

Przepisy jeszcze nie gotowe

W sumie Raben Transport posiada kilkanaście ciężarówek zasilanych HVO100 tankowanych w Polsce, Niemczech, Austrii oraz Czechach. Współpracuje z kilkoma dostawcami, wykorzystując stacje zewnętrzne oraz własne. – W minionych latach zdarzały się pojedyncze zapytania ofertowe lub przetargowe o możliwość wykorzystania paliw alternatywnych, od tego roku jednak stają się one coraz bardziej powszechne, szczególnie ze strony dużych, międzynarodowych koncernów – opisuje Wardzyński. 

Czytaj więcej

Raben wchodzi do Szwajcarii

Klienci badają możliwości głównie poprzez zapytania ofertowe lub przy okazji organizowanych cyklicznie przetargów. – W przypadku ciężarówek elektrycznych rozmowy kończyły się przeważnie na etapie złożenia oferty. Elektryczne ciężarówki akumulatorowe wymagają wysokich nakładów finansowych na infrastrukturę do ładowania aut. Ponadto cena zakupu ciężarowego auta elektrycznego jest 3-krotnie wyższa od ceny zakupu nowego auta z silnikiem diesla. Z tego powodu koszty użytkowania auta elektrycznego rosną nawet 2-krotnie, w stosunku do tradycyjnej oferty. W przypadku zastosowania HVO100 koszty transportowe rosną o kilkanaście procent. Zależnie od wielkości kontraktu oferujemy naszym klientom kilka wariantów wdrożenia tego paliwa – zaznacza dyrektor Raben Transprot. 

IRU podlicza, że w ostatnim roku średnie ceny HVO w Europie zmalały na koniec trzeciego kwartału z 2,41 euro za litr do 1,62. Tego typu paliwo dostępne jest w Niemczech (1,63 euro/litr), Holandii (2,08), Belgii (2,11), Danii (1,80), Szwecji (1,73), Estonii (1,65), Austrii (1,74), Czechach (1,62), Słowenii (2,41) i Włoszech (1,64). 

Orlen wyjaśnia, że wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych. Normy jakości paliw ograniczają ilość biokomponentów w paliwach. 

W Niemczech Grupa Orlen rozpoczęła sprzedaż paliwa HVO100 Paliwo w dwóch lokalizacjach: w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy. Koncern zaznacza, że w najbliższym czasie dojdą kolejne stacje. W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż HVO100 ruszy w I kwartale 2025 roku. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach. Orlen rozważa także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym. 

Czytaj więcej

Transport będzie musiał wyliczyć się z emisji CO2

To paliwo sprzedaje także Unimot. Biuro prasowe firmy przyznaje, że wiele firm działających w Polsce pyta o HVO100, przy czym dominuje zainteresowanie różnej skali testami oraz pilotażami. Unimot nie przewiduje produkcji tego biopaliwa.

Certyfikowane paliwo

Raben ma dwie umowy w Niemczech na tankowanie HVO100 na zewnętrznych stacjach paliw. W Polsce podpisał umowę z firmą Unimot na tankowanie na stacjach w Myszęcinie Wlkp. i Brzeźniku. – Od samego początku projektu związanego z dekarbonizacją transportu ciężkiego, naszym celem było posiadanie własnej stacji HVO. Prace nad tym projektem zaczęliśmy w kwietniu tego roku i trwały pół roku, a 12 listopada uruchomiliśmy w Gądkach pierwszą własną stację Raben Transport, zasilaną paliwem z Unimot i dwupłaszczowym zbiornikiem Kingspan Water & Energy o pojemności 5 tys. litrów, który spełnia wszystkie wymogi jakościowe i użytkowe. To rozwiązanie jest początkiem na naszej drodze do popularyzacji HVO100. Weryfikujemy możliwość uruchomienia takiego samego zbiornika w naszej bazie w Gliwicach – zapowiada dyrektor Raben. 

Celem wszystkich wysiłków jest zmniejszenie emisji CO2, co trzeba udowodnić w raporcie ESG. – Przygotowaliśmy do tego stosowne narzędzia, które umożliwiają właściwe raportowanie oraz wystawienie certyfikatu. Każda nowa partia paliwa posiada zaktualizowany certyfikat. Poziom redukcji emisji CO2 wynosi między 85-93 proc., więc różnice pomiędzy poszczególnymi partiami nie są duże. Istotne jest również źródło pochodzenia. Na rynku dostępne są zarówno paliwa HVO produkowane z roślin jak i odpadów przemysłowych, takich jak oleje lub tłuszcze zwierzęce – tłumaczy Wardzyński. 

Raben Transport współpracuje z BM Solutions, właścicielem DoPaliw.pl – Zajmujemy się kompleksowym wdrażaniem infrastruktury paliwowej, czyli zbiornikami oraz systemami kontroli rozchodu paliwa. Wdrażamy systemy zarządzania paliwem, które umożliwiają także rozliczanie emisji CO2. Oferujemy także rozwiązania pozwalające na kompleksowe rozliczanie emisji CO2 z uwzględnieniem różnych typów paliw – opisuje prezes zarządu BM Solutions Wojciech Mikołajczyk. 

Czytaj więcej

Elektryki zmuszą do wydania miliardów na drogi

System BM Solutions nadaje się do wykorzystania również u małych przewoźników. – Niebawem oni także zostaną objęci normami ESG i koniecznością wykazania się certyfikatem wielkości emisji CO2 oraz ich redukcji. Duże firmy są zajęte redukcją CO2 w swoich procesach, ale z czasem, aby transformacja miała sens, zaczną wymagać zmniejszenia emisji od swoich dostawców, a więc i w mniejszych firmach transportowych. Dzięki dedykowanym HVO100 zbiornikom Kingspan i systemom oprogramowania DoPaliw.pl mamy dla nich już dziś rozwiązanie gotowe do wdrożenia – podkreśla Mikołajczyk.

Ceny wolnego rynku

Komisja Europejska szacuje, że produkcja HVO wzrośnie z 5 mln ton w 2020 roku do 32 mln ton w 2025 roku, a 5 lat później już 39 mln ton. Jednak pomimo planów, przedsiębiorcy mają przed sobą ryzykowną ścieżkę. Shell zawiesił na 2 miesiące budowę w Rotterdamie rafinerii na 820 tys. ton HVO rocznie. Jako powód opóźnienia podał nikłe zainteresowanie. 

Orlen wznosi na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku instalację do produkcji HVO, o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego, inwestycja planowana jest do oddania w 2025 roku. 

Z uwagi na małą dostępność oraz zmieniające się przepisy krajowe, również użytkownik musi mieć świadomość ryzyka. – W przypadku HVO100 nie mamy referencyjnego wskaźnika jak np. cena hurtowa ON Orlen, a dla każdej nowej partii paliwa cena ustalana jest indywidualnie – zaznacza Wardzyński. 

Czytaj więcej

Co trzecia firma transportowa z długami

Prezes BM Solutions uważa, że popularyzacja HVO, które zapewnia samochodom takie same zasięgi i osiągi jak paliwo mineralne, pozwoli na obniżenie cen do poziomu ON i upowszechnienie alternatywnego paliwa. Kolejną zaletą będzie brak konieczności stosowania zimowego paliwa, bowiem HVO radzi sobie dobrze w niskich temperaturach. 

KOMENTARZ PARTNERA PUBLIKACJI

BM Solutions

Foto: BM Solutions

Wojciech Mikołajczyk

Prezes zarządu BM Solutions, właściciela DoPaliw.pl

Europa stoi przed wyzwaniem dekarbonizacji transportu i przemysłu. Osiągnięcie neutralności klimatycznej wymaga rewolucyjnych zmian w technologii i infrastrukturze. Choć elektromobilność to obiecujący kierunek, napotyka na bariery takie jak niedostatecznie rozwinięta sieć ładowania, mały zasięg pojazdów czy brak dofinansowania. Modernizacja sieci energetycznych i infrastruktury drogowej zajmie lata.

Wobec tych wyzwań konieczne staje się poszukiwanie alternatyw, które można wdrożyć szybciej. Jednym z takich rozwiązań jest paliwo HVO100 – innowacyjny zamiennik diesla, który dzięki niższej emisji CO2 stanowi realną odpowiedź na potrzeby dekarbonizacji. Ponadto, niemal wszystkie pojazdy spełniające normę EURO 6 mogą być zasilane paliwem HVO100 bez modyfikacji. Problemem jest jednak jego ograniczona dostępność w Polsce.

Aby wspierać rozwój tej technologii, wspólnie z Kingspan Water & Energy, największym producentem zbiorników polietylenowych w Europie, opracowaliśmy dwupłaszczowe zbiorniki, dedykowane do bezpiecznego magazynowania i dystrybucji HVO100, wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania paliwem i rozliczania emisji spalin. Dzięki temu firmy mogą wdrażać niskoemisyjne rozwiązania, jak pokazuje nasza współpraca z Grupą Raben.

Transformacja transportu to wyzwanie, ale i szansa. Duże koncerny coraz częściej wymagają niskoemisyjności od swoich podwykonawców. Zmiany, inicjowane przez największe firmy, stopniowo obejmą także mniejsze przedsiębiorstwa, zmuszając rynek do dostosowania się. 

Od blisko 20 lat dostarczamy rozwiązania w zakresie magazynowania i zarządzania gospodarką paliwową, śledząc trendy i reagując na zmiany. Redukcję emisji CO2 traktujemy priorytetowo, opracowując rozwiązania z wyprzedzeniem. Współpraca z liderami, takimi jak Kingspan Water & Energy czy Grupa Raben, pozwala przecierać szlaki w zakresie innowacji. Liderzy powinni działać wspólnie, aby budować zrównoważoną przyszłość.

Troska o środowisko jest dla nas bardzo ważna, dlatego już kilka lat temu powstała strategia ESG Grupy Raben, obejmująca także Raben Transport. Nasze działania w obszarze transportu opierają się na 3 filarach. Jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy (wspólnie z Ikea) już w 2022 roku akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) – wyjaśnia dyrektor ds. Transportu Krajowego w Raben Transport Andrzej Wardzyński. 

Druga możliwość dekarbonizacji to bioLNG. – Już w 2016 roku rozpoczęliśmy użytkowanie pierwszego auta zasilanego gazem LNG. W Polsce nie mamy możliwości tankowania 100% bioLNG. Bacznie obserwujemy jednak rynek i widzimy szansę na wdrożenie tego paliwa już w 2025 roku. Trzecią możliwością jest HVO, czyli uwodorniony olej roślinny. Zaczęliśmy poszukiwać możliwości wykorzystania HVO 100 już siedem lat temu, jednak wtedy było ono dostępne jedynie w Skandynawii. Od tego roku jest już możliwe tankowanie komercyjnie w Niemczech. Nie jest to jeszcze produkt masowy, ale dostępny na coraz liczniejszej sieci stacji paliw. Pierwszym rynkiem, na którym wdrożyliśmy to paliwo jest Austria, kolejnymi są Niemcy, Czechy oraz finalnie Polska – wskazuje dyrektor Raben. 

Pozostało 88% artykułu
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Innowacje w logistyce
Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką