Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem

Od 1 stycznia zacznie działać Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny.

Publikacja: 20.12.2021 08:50

Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Nowa placówka powstanie z połączenia pięciu instytutów wchodzących w skład Łukasiewicza: Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Łukasiewicz – Instytut Technologii Drewna, Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych, Łukasiewicz - Instytut Obróbki Plastycznej oraz Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. 

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny stanie się drugim pod względem wielkości w Polsce instytutem badawczym. Pokieruje nim dr hab. Arkadiusz Kawa, który do tej pory był dyrektorem Łukasiewicz — Instytutu Logistyki i Magazynowania i p.o. dyrektora Łukasiewicz — Instytutu Pojazdów Szynowych „TABOR”.

Prowadzony przez niego instytut jest jednostką badawczo-rozwojową, spełanijącą funkcję polskiego centrum kompetencji w logistyce i e-gospodarce. Współpracuje m.in. z Grupą Raben, Leroy Merlin, Jeronimo Martins Polska i kilkoma producentami wyrobów szybkozbywalnych, wykonuje dla Poczty Polskiej projekty optymalizacyjne. 

Pozostałe instytuty jak np. Łukasiewicz - Instytut Technologii Drewna, ma wiele projektów komercyjnych, jednak celem konsolidacji jest udział w dużych projektach finansowanych ze środków publicznych, jak i samych przedsiębiorstw. – Silny i stabilny instytut o rozpoznawalnej marce zwiększa możliwości dotarcia z szeroką i komplementarną ofertą do klientów, a pracownikom daje poczucie bezpieczeństwa i lepsze możliwości rozwoju — przekonuje prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz dr Piotr Dardziński. 

Połączone poznańskie instytuty osiągają 120 mln zł przychodów. Nowy instytut ma śmielej sięgać po projekty unijne, choćby kolejowe, których jest cały wysyp. – Integracja instytutów pozwoli nam na stworzenie silnego ośrodka badawczego o znaczącej pozycji międzynarodowej. Nowy instytut będzie zatrudniał ok. 700 osób, a w jego skład wejdzie 6 centrów badawczych i ponad 70 unikatowych urządzeń badawczych, co uczyni go drugim największym instytutem Łukasiewicza w Polsce – zapowiada dr hab. Arkadiusz Kawa. – Jako jeden organizm będziemy mogli pozyskiwać większe środki m.in. na badania, unowocześnienie infrastruktury czy programy rozwoju talentów. Połączone kompetencje eksperckie w wielu dyscyplinach naukowych zwiększą potencjał nowej jednostki w konkursach europejskich i umożliwią podniesienie poziomu komercjalizacji prac B+R. Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny to ogromna szansa rozwojowa – dodaje dyrektor Łukasiewicz-ILiM. 

Przygotowania do połączenia trwały rok. Arkadiusz Kawa wyjaśnia, że analizy pokazały przewagę zalet połączenia nad obecną strukturą. Wskazuje, że Łukasiewicz-ILiM ma kompetencje informatyczne i wesprze pozostałe instytuty. Przewiduje współpracę i autonomię działania. Zapewnia, że nie straci z oczu specjalności logistycznej i – podobnie jak pozostałe – będzie ją rozwijać. 

W przyszłości planowane jest wzniesienie kampusu, który pomieści rozproszone centra badawcze, a nowoczesną infrastrukturą przyciągnie nowych pracowników. 

Sieć Badawcza Łukasiewicz powstała w 2019 roku, jej celem jest ścisła współpraca nauki z biznesem z naciskiem na komercjalizację prac badawczo-rozwojowych. Z liczbą ponad 7,5 tys. pracowników w tym 4,5 tys. naukowców oraz infrastrukturą badawczą, na którą składa się 440 laboratoriów i blisko 4000 urządzeń kluczowej aparatury badawczo-rozwojowej, stanowi trzecią pod względem wielkości sieć badawczą w Europie. 

Nowa placówka powstanie z połączenia pięciu instytutów wchodzących w skład Łukasiewicza: Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Łukasiewicz – Instytut Technologii Drewna, Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych, Łukasiewicz - Instytut Obróbki Plastycznej oraz Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. 

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny stanie się drugim pod względem wielkości w Polsce instytutem badawczym. Pokieruje nim dr hab. Arkadiusz Kawa, który do tej pory był dyrektorem Łukasiewicz — Instytutu Logistyki i Magazynowania i p.o. dyrektora Łukasiewicz — Instytutu Pojazdów Szynowych „TABOR”.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Polska chce produkować własne ogniwa do akumulatorów
Innowacje w logistyce
Producent taboru, wodoru i przewoźnik kolejowy uruchomią wodorowe pociągi
Innowacje w logistyce
Polska projektuje własne ogniwa paliwowe
Szynowy
Czy Komisja Europejska chce utopić polskich producentów taboru?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki – jak je naładować?