Reklama

Zrobotyzowane przesyłki

Automatyzacja wkracza do logistyki dzięki nowym technologiom, które potrafią zwrócić się w kilka lat. Przykładem inwestycji jest nowe centrum dostaw e-handlu Auchan.

Publikacja: 01.12.2025 22:19

Zrobotyzowane przesyłki

Auchan otworzyło 20 listopada 202 5 roku w Wilczej Górze pod Warszawą zautomatyzowane centrum dystrybucyjne.

Foto: Auchan

Sieć handlowa Auchan otworzyła 20 listopada w Wilczej Górze pod Warszawą ultranowoczesne centrum dystrybucyjne. Właściciel okrzyknął je sztandarową inwestycją lidera e-grocery w Polsce i jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie inwestycji logistycznych na świecie. Firma zapowiada, że jest to kamień milowy w transformacji polskiego rynku e-commerce.  

Technologiczna wizytówka

Wartość inwestycji to blisko 34 mln euro. Budynek obejmuje wielopoziomową antresolę technologiczną, rozbudowaną infrastrukturę chłodniczą i mroźniczą oraz wzmocnioną posadzkę spełniającą wymogi zaawansowanej robotyki. Samo przyłącze energetyczne ma 7 km długości, a okablowanie całego obiektu – 100 km. – Ani w Polsce, ani w całym regionie CEE nie zastosowano do tej pory systemu automatyzacji Ocado na taką skalę. Wspólnie z naszymi partnerami stworzyliśmy budynek referencyjny, który nie ma benchmarków na rynku. On sam wyznacza kierunki rozwoju logistyki spożywczej i obsługi zamówień online – zaznacza partner w Panattoni Marek Dobrzycki.

Czytaj więcej

Kurierzy prężą muskuły przed szczytem paczkowym

Nowe centrum wspierać będzie obsługę klientów platformy zakupowej Auchan z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań Inteligentnej Platformy Ocado, w tym po raz pierwszy wdrożonej nowej generacji robotów serii 600. – Z chwilą uruchomienia centrum nasza sieć osiągnęła pełną digitalizację procesów handlowych oraz integrację wszystkich kanałów sprzedaży i obsługi naszych klientów w Polsce, tak by zapewnić im w każdym z tych kanałów najwyższą jakość obsługi i szeroki asortyment – podkreśla prezes Auchan Polska Alexandre Saussard. 

Inwestycja zrealizowana w zaledwie 12 miesięcy stanowi światowy rekord w zakresie budowy i wdrożeń autorskich rozwiązań brytyjskiej firmy Ocado. System Ocado integruje robotykę, sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, umożliwiając pracę setek autonomicznych robotów w trójwymiarowym gridzie technologicznym. 

Reklama
Reklama

Centrum wykorzystuje Ocado Smart Platform – innowacyjny i zaawansowany system automatyzacji procesów logistycznych, wykorzystujący sztuczną inteligencję i mechanizmy uczenia maszynowego, który znacząco zwiększa efektywność i precyzję realizacji zamówień online. 

Sygnał epoki

Na powierzchni 16 tys. m2 centrum utworzone zostały trzy strefy temperaturowe, co pozwala na znaczącą rozbudowę oferty asortymentowej, w tym produktów świeżych. – Rozwiązania zastosowane w nowym centrum pozwalają na wysokie zautomatyzowanie procesu przygotowywania zamówień, zwiększenie niezawodności i kompletności dostaw i zapewnienie naszym klientom najwyższej jakości obsługi, a przy tym dostępność wyjątkowo szerokiego asortymentu – docelowo będzie to nawet 40 tysięcy produktów – przewiduje Saussard. 

Czytaj więcej

Przedsiębiorcy przeciwko przymusowej elektryfikacji flot

To, co zrobił Auchan, nie jest już kosmicznym eksperymentem, tylko sygnałem epoki – uważa dyrektor Rozwoju Biznesu CEE w IPP Pooling Tomasz Sączek. Przekonuje, że logistyka nadrabia opóźnienia względem produkcji. — Robi to w tempie, które jeszcze pięć lat temu wywołałoby zadyszkę nawet u najbardziej wytrenowanego operatora wózka. Automaty trafiły najpierw tam, gdzie marże były tłuste, a procesy przewidywalne jak ruchy w tai chi. Ale dziś technologia weszła na taki poziom elastyczności, że zaczyna automatyzować procesy, które dotąd uchodziły za „zbyt zmienne”, „zbyt drogie”, „zbyt skomplikowane” – przypomina Sączek.Okazuje się, że klienci chcą płacić za automatyzację, ale z kalkulatorem w ręku. – Logistyka to branża o marżach cieńszych niż kartka z manifestem start-upu. Dlatego automatyzacja przechodzi dziś przez filtr bardzo konkretnego „co mi to da?”. Mniej błędów, szybsze operacje, stabilność w czasach niedoborów ludzi, mniejszy ślad węglowy — to argumenty, które zaczynają wygrywać nie z emocją, ale z Excellem – dodaje dyrektor IPP Pooling.

Gwałtownie skraca się horyzont zwrotu z inwestycji. – Jeszcze niedawno mówiliśmy o 10 latach. Dziś standard to 4–7. W najlepszych projektach — 2–3 lata. Ten skracający się ROI to największy „game changer”, który przyspieszył decyzje zarządów. I tu już nie chodzi o roboty dla samej technologii, tylko o przyszłą odporność firm i ich łańcuchów dostaw. Bo prawda jest taka — albo inwestujesz teraz i budujesz przewagę, albo za chwilę gonisz tych, którzy już przestali gonić ręczne procesy. Automatyzacja nie jest już ekstrawagancją. Stała się podstawowym wyposażeniem zdrowego łańcucha dostaw – przekonuje Sączek.Zastrzega, że nie wszędzie i nie za wszelką cenę. – Kierunek jest jasny: logistyka wreszcie dogania produkcję, a miejscami zaczyna ją wyprzedzać – zapewnia przedstawiciel IPP Pooling. 

Innymi przykładami automatyzacji są magazyny np. LPP Logistics, Raben, funkcjonowanie sortowni kurierskich jak InPost, DHL, DPD lub Orlen Paczka.  

Reklama
Reklama

Zadyszka z braku specjalistów

Analiza Polskiego Stowarzyszenia Informatycznego wskazuje, że znaczna część firm logistycznych znajduje się dopiero na początkowym etapie cyfrowej transformacji – działania skupiają się na pilotażowych wdrożeniach w takich obszarach jak prognozowanie popytu, optymalizacja tras czy zarządzanie stanami magazynowymi. 

Czytaj więcej

Trans Polonia podwoi przychody

Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, że automatyzację i sztuczną inteligencję wykorzystuje 20% firm branży transportowej i logistycznej, a 31% robi to częściowo. Jednocześnie 19% planuje ich wdrożenie, natomiast 27% nie rozważa podjęcia takich kroków. 

Zaawansowane systemy technologiczne trafiają przede wszystkim do dużych centrów logistycznych i dystrybucyjnych, gdzie skala operacji uzasadnia inwestycje w takie rozwiązania jak przenośniki, automatyczne regały czy roboty mobilne. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa – odpowiadające za większość rynku – wciąż bazują na manualnych procesach. – Barierami są zarówno wysokie koszty technologii, jak i ograniczony dostęp do wykwalifikowanej kadry zdolnej do ich wdrażania i utrzymania – ocenia Manager – Manufacturing & Supply Chain w Wyser Executive Search Agnieszka Mazurek-Szulim.

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Wsparcie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw – wnioski na przyszłość”, największe przeszkody to wysokie koszty inwestycji, brak kompetencji technologicznych oraz niedostateczne przygotowanie organizacyjne. 

Z kolei jak wynika z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding, to ograniczenia techniczne najczęściej hamują rozwój automatyzacji w sektorze transportowo-logistycznym (30% wskazań). Innym istotnym czynnikiem jest deficyt specjalistów oraz kompetencji (27%), przy czym równie ważnym powodem jest brak wiedzy kadry zarządzającej – 26%.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Unia Europejska zamierza walczyć z nielegalną chińską konkurencją

Koszty wdrożenia wydają się mniejszą przeszkodą w przypadku firm sektora, wskazuje na nie 17% ankietowanych firm. 

Także badania MIT i Mecalux przeprowadzonego globalnie wśród 2 tys. specjalistów wynika, że dla 49% badanych przeszkodą w automatyzacji procesów jest brak wiedzy i doświadczenia technicznego. W tym badaniu Polska uzyskała 3,71 punktu i znalazła się w gronie państw o średnim zaawansowaniu we wdrażaniu AI/ML. Autorzy wskazują na nieproporcjonalnie niskie wskaźniki pełnej automatyzacji w porównaniu z wysokim odsetkiem łącznej automatyzacji. Na czele automatyzacji znajdują się magazyny stosujące model wielokanałowej sprzedaży. 

Sieć handlowa Auchan otworzyła 20 listopada w Wilczej Górze pod Warszawą ultranowoczesne centrum dystrybucyjne. Właściciel okrzyknął je sztandarową inwestycją lidera e-grocery w Polsce i jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie inwestycji logistycznych na świecie. Firma zapowiada, że jest to kamień milowy w transformacji polskiego rynku e-commerce.  

Technologiczna wizytówka

Pozostało jeszcze 96% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Roboty
Coraz popularniejsze automatyczne magazyny
Roboty
Od robotów RPA do agentów AI
Roboty
Cyfrowe bliźniaki logistyków
Roboty
Zwolniło tempo inwestycji w magazyny i automatyzację
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Roboty
Polskie magazyny na ścieżce automatyzacji
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama