Cyfrowe bliźniaki logistyków

Cyfrowe światy są wielką szansą dla logistyki, ale niosą też zagrożenia.

Publikacja: 31.03.2023 10:25

Cyfrowe bliźniaki logistyków

Raben Logistics

Foto: Raben Logistics

Z badań agencji Gartner wynika, że 2 na 3 dyrektorów finansowych planuje zwiększenie wydatków na IT w tym roku. Wśród ekspertów 80 proc. wskazuje automatyzację za najlepszy sposób zwiększenia efektywności firmy. Jednocześnie, jak wynika z Barometru Polskiego Rynku Pracy Personnel Service, 77 proc. Polaków nie zna nikogo, kto straciłby pracę w związku z wdrożeniem automatyzacji. RPA (Robotic Process Automation) odpowiada w za automatyzację powtarzalnych, monotonnych zadań. Może to być np. odczytanie maila i wpisanie danych do systemu. 

Biorąc pod uwagę automatyzację warto zwrócić uwagę na zagrożenia, w tym cyberatakami. – W ostatnich czterech latach nasilił się nacisk na zabezpieczenia. Bezpieczeństwo jest na pierwszym planie, wiele firm doświadczyło ataków hackerskich i klienci zwracają uwagę na bezpieczeństwo. W 2022 roku wdrożyliśmy system zarządzania bezpieczeństwem danych oraz uzyskaliśmy certyfikat ISO 27001 i dzięki temu pozyskaliśmy klientów – podkreśla Edyta Staszczyk, Menedżer Wsparcia Operacji Logistyki Kontraktowej, Raben Logistics Polska. 

Brak rąk do pracy

Ponad połowa polskich kierowników uważa, że automatyzacja spowoduje wzrost zatrudnienia, zmieniając jednocześnie rolę pracowników produkcyjnych i ich profil kompetencyjny.  Zarazem technologia staje się coraz skuteczniejszym sposobem na rozwiązanie problemu braku pracowników – 78% firm ma trudności w znalezieniu zarówno pracowników fizycznych, jak i wykwalifikowanej kadry – wynika z raportu „Branża produkcyjna – Globalne trendy HR 2023”, opublikowanego przez Gi Group Holding. 

Czytaj więcej

InPost zapowiada rewolucję w płatnościach

Podobnie sytuacja wygląda w branży TSL. – Koszty personelu to najważniejszy czynnik zachęcający do automatyzacji. Do tego trudno znaleźć pracowników o wyższych kwalifikacjach. Automatyzacja staje się bardziej opłacalna, zwrot z inwestycji następuje po dekadzie, gdy kilka lat temu trzeba było czekać 15-20 lat – porównuje Karol Pawlicki, Dyrektor ds. Operacji Magazynowych, Raben Logistics Polska. 

W Polsce 90% firm (podobny odsetek odnotowano w Wielkiej Brytanii) zadeklarowało, że wprowadziło już niektóre technologie wspomagające transformację cyfrową, np. przetwarzanie w chmurze czy integrację cyfrową. Polskie firmy wykazują też wysoką skłonność do wdrażania nowych technologii - 32% rodzimych przedsiębiorstw ma zamiar zainwestować w takie rozwiązania w najbliższych pięciu latach (średnia dla wszystkich badanych krajów – 26%). 

W przypadku logistyki przeszkodą w popularyzacji automatyzacji są stosunkowo krótkie kontrakty, zawierane na 3-4 lata. – Jest grupa klientów, którzy patrzą w dłuższych horyzontach czasowych, dla nich zmiana operatora logistycznego co parę lat jest niewygodna – zaznacza Pawlicki.

Rosnące ceny

Na świecie 53% managerów uważa, że wdrożenie nowoczesnych systemów poprawi produktywność, a 42% twierdzi, że wygeneruje wzrost wydajności, 30% natomiast liczy na redukcję kosztów. Przedsiębiorcy wskazują również potencjalne trudności. Ponad połowa z nich uważa, że największą przeszkodą we wdrożeniu nowych rozwiązań stanowią koszty urządzeń. 

W tym aspekcie trudno oczekiwać poprawy. – Rozwiązania są coraz droższe i wydłużyły się czasy oczekiwania nie tylko skomplikowanych urządzeń, ale nawet na najprostsze wózki trzeba czekać rok, gdy wcześniej 3 miesiące. W ostatnim roku ceny wózków wzrosły 1,5-krotnie. Mocno rosły ceny stali, co pociągnęło za sobą wzrost cen np. regałów automatycznych o 20-30 proc. – wskazuje Kamil Kucharski, Manager ds. Projektów Logistycznych, Raben Logistics Polska. 

Czytaj więcej

Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Realizacja projektów wydłużyła się. – Czekamy dłużej na budynki, składanie zamówień wymaga dużo większego wyprzedzania. Informujemy klientów, że w momencie nabycia elementów ich cena może się zmienić, ceny rosną z dnia na dzień, a nawet po podpisaniu umowy dostawcy domagają się wyższych cen. Im bardziej wyrafinowany i skomplikowany obiekt tym czas oczekiwania jest dłuższy. W sumie jego przygotowanie może trwać 2 lata. Nowszy, pachnący świeżością magazyn może oznaczać dla klienta wyższe stawki niż w starym. Stawki czasami rosną po 30 proc., w górę idą koszty mediów, wynagrodzeń – wskazuje Pawlicki.

Świat wirtualny

Rosnące ceny podnoszą koszt ewentualnego błędu w planowaniu. Firma EpicVR stworzyła symulator czynności magazynowych w wirtualnym magazynie, odwzorowanym zgodnie z realną rzeczywistością. Podobne narzędzia stosowane są do projektowania nowych magazynów i usprawniania pracy w obecnych. – Od ponad 2 lat naszym oczkiem w głowie jest świat wirtualny. Pozwala na weryfikację ustawienia i projektowanie przepływów w magazynie. Umożliwia wprowadzenie wielu czynników, których w arkuszu kalkulacyjnym nie wprowadzimy. Cyfry tak dobitnie nie pokazują ewentualnych błędów czy wąskich gardeł w dynamicznie pracującym systemie. Gdy mamy wątpliwości który wariant jest najlepszy, model pozwoli sprawdzić oba i da wiarygodny wynik. Przekonanie pracowników do słuszności wdrażanych rozwiązań jest bardzo ważne – podkreśla Kamila Kluska, Manager ds. Projektów Logistycznych, Raben Logistics Polska.

Eksperci polskiego resortu cyfryzacji uważają, że organizacje, które nie będą wdrażać rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję lub będą z tym zwlekać, w najbliższych 5 latach mogą całkowicie stracić przewagę konkurencyjną. Specjaliści zaliczyli do priorytetowych sektorów m.in. przemysł, transport i logistykę. 

Czytaj więcej

Szybciej wydawane wizy dla kierowców

Omega Pilzno testuje silnik sztucznej inteligencji, który ma pomóc w planowaniu transportu. Chmurowe oprogramowanie stworzyła firma Snarto, zajmująca się automatyzacją dla branży TSL. – Algorytmy pracują szybko, nie popełniają błędów i nieustannie korygują wyjściowe założenia, np. na podstawie aktualnej sytuacji na drogach lub w oparciu o czas pracy poszczególnych kierowców. Daje to nieskończony potencjał do wielopoziomowej optymalizacji procesów transportowych – przekonuje dyrektor zarządzający w Omedze Pilzno Grzegorz Borowicz.  

Komentarz partnera publikacji

Raben Logistics

Foto: Raben Logistics

Karol Pawlicki, Dyrektor ds. Operacji Magazynowych, Raben Logistics Polska

Automatyzację w Raben Logistics Polska można podzielić na trzy główne obszary.  Pierwszy, budzący najwięcej emocji i zainteresowania to kwesta magazynów automatycznych, gdzie udział człowieka jest mocno ograniczony tylko do niezbędnych czynności. Obecnie prowadzimy rozmowy w tej kwestii rozważamy różne możliwości. 

Z drugiej strony mamy istniejące obiekty magazynowe, w których zmiany dotyczących automatyzacji toczą się w sposób ewolucyjny. Zaczynając od takich elementów jak chociażby instalacja na skanerach aplikacji, zmieniających wygląd ekranu z analogowego na graficzny – bardziej przyjazny dla użytkownika. W naszych magazynach dokonujemy zmian przez wprowadzanie rozwiązań typu Put to Light, Pick by Weight, Pick by Light, automatyczne linie foliujące, autonomiczne wózki AGV czy też wózki VNA i wąskie alejki itp. Nie są nam też obce roboty administracyjne RPA, czy też mocno przez nas analizowane regały windowe. Od pewnego czasu działamy też w świecie wirtualnym. Aplikacja Flexim, pozwala na tworzenie wirtualnych magazynów – zarówno nowych - w fazie projektowania, jak i cyfrowych bliźniaków istniejących już obiektów, po to, żeby weryfikować czy te ustawienia które mamy w danym magazynie są najbardziej optymalne.

Z kolei trzecim obszarem, który rozwijamy jest automatyzacja systemowa. Nie zależy nam tylko tworzeniu w przyszłości magazynów automatycznych, w których paleta poruszać się samodzielnie od wejścia do wyjścia. Szukamy takich rozwiązań i takich algorytmów w naszym systemie, które maksymalnie ograniczą udział pracowników administracyjnych w zarządzaniu procesem. Stawiamy też na rozwiązanie, które będą eliminować możliwość pojawienia się błędów w obsłudze, a jednocześnie pozwolą na lepsze i bardziej optymalne ustawienia procesu. 

„Zaszywając” w naszym WMS czy też w innych aplikacjach peryferyjnych, algorytmy, które wiedzą o godzinach wyjazdów samochodów, przyjazdów dostaw, czy też zasadach „budowania” palet dla konkretnego klienta, odbiorcy czy towaru mamy pewność, że system doskonale zarządzi całym procesem, ułatwiając tym samym pracę ludziom. Oddanie pewnych kompetencji systemowi spowoduje, że będziemy po prostu pracować optymalnie.

Z badań agencji Gartner wynika, że 2 na 3 dyrektorów finansowych planuje zwiększenie wydatków na IT w tym roku. Wśród ekspertów 80 proc. wskazuje automatyzację za najlepszy sposób zwiększenia efektywności firmy. Jednocześnie, jak wynika z Barometru Polskiego Rynku Pracy Personnel Service, 77 proc. Polaków nie zna nikogo, kto straciłby pracę w związku z wdrożeniem automatyzacji. RPA (Robotic Process Automation) odpowiada w za automatyzację powtarzalnych, monotonnych zadań. Może to być np. odczytanie maila i wpisanie danych do systemu. 

Pozostało 94% artykułu
Roboty
Zwolniło tempo inwestycji w magazyny i automatyzację
Roboty
Polskie magazyny na ścieżce automatyzacji
Roboty
Europa prowadzi w sieciach 5G i automatyzacji magazynów
Roboty
Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Roboty
Pierwsze regularne loty dronami dopuszczone w Polsce
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką