Rada Europejska, Komisja Europejska i Parlament Europejski osiągnęły 28 marca porozumienie, które zakłada zagęszczenie infrastruktury tankowania paliw alternatywnych.
Nowelizuje ono rozporządzenie AFIR, ładowarki mają znaleźć się co 120 km na drogach TEN-T lub do końca 2025 roku pokryć 15 proc. długości tej sieci, na bezpiecznych parkingach i w miastach. Państwa mają stworzyć także informatyczny system mówiąc o zajętości ładowarek.
Po 2025 roku gęstość rozstawienia ładowarek zwiększy się do 60 km, a na drogach sieci uzupełniającej do 100 km. Do 2027 roku połowa sieci TEN-T ma otrzymać ładowarki, a do 20230 roku cała.
Czytaj więcej
Silniki tłokowe nadal w grze, trwają przepychanki w jaki sposób paliwa „neutralne węglowo” będą rozliczane.
Przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU w Brukseli Raluca Marian stwierdza, że 15-porocentowe pokrycie nie spełni zakładanego celu. – Legislator zakłada elektryfikację transportu ciężkiego po 2030 roku. Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o pełnej popularyzacji bateryjnych ciężarówek szczególnie w transporcie średnio- i dalekodystansowym – uważa przedstawicielka IRU.