Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Pomimo wojny na Ukrainie, KE walczy z klimatem, domagając się od państw członkowskich potężnych inwestycji w infrastrukturę.

Publikacja: 29.03.2023 17:50

Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Foto: Ekoenergetyka Polska

Rada Europejska, Komisja Europejska i Parlament Europejski osiągnęły 28 marca porozumienie, które zakłada zagęszczenie infrastruktury tankowania paliw alternatywnych. 

Nowelizuje ono rozporządzenie AFIR, ładowarki mają znaleźć się co 120 km na drogach TEN-T lub do końca 2025 roku pokryć 15 proc. długości tej sieci, na bezpiecznych parkingach i w miastach. Państwa mają stworzyć także informatyczny system mówiąc o zajętości ładowarek. 

Po 2025 roku gęstość rozstawienia ładowarek zwiększy się do 60 km, a na drogach sieci uzupełniającej do 100 km. Do 2027 roku połowa sieci TEN-T ma otrzymać ładowarki, a do 20230 roku cała. 

Czytaj więcej

Auta bezemisyjne, ale z paliwami neutralnymi

Przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU w Brukseli Raluca Marian stwierdza, że 15-porocentowe pokrycie nie spełni zakładanego celu. – Legislator zakłada elektryfikację transportu ciężkiego po 2030 roku. Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o pełnej popularyzacji bateryjnych ciężarówek szczególnie w transporcie średnio- i dalekodystansowym – uważa przedstawicielka IRU. 

Przypomina, że dyrektywa AFIR nie porusza sprawy sieci, która nie jest przystosowana do dużych obciążeń ładowarek dla samochodów ciężarowych. – Ładowarki bez zasilania są bezużyteczne – stwierdza Marian. 

Porozumienie zakłada instalację ładowarek na bezpiecznych parkingach już w 2027 roku, gdy propozycja KE przewidywała o 3 lata późniejszy termin. – To dobrze, że unijna administracja przejawia ambicję rozbudowy infrastruktury do ładowania na parkingach, niepokoi jednak, że państwa członkowskie nie wspierają zrewidowanych reguł TEN-T – wskazuje reprezentantka IRU. 

Pozytywną zmianą jest zwiększenie mocy punktów ładowania w obszarach miejskich, jednak treść porozumienia nie jest na tym etapie jasna. 

Podczas negocjacji zniknął punkt o rozbudowie infrastruktury do ładowania pojazdów wodorowych, przewidywany we wcześniejszych zapisach do 2027 roku. Państwa członkowskie będą gotowe z wodorowymi stacjami dopiero w 2030 roku. – IRU apelowała o równoczesną instalacje ładowarek i stacji wodorowych, aby przewoźnicy mieli wybór technologii. Niestety ta okazja została stracona – ocenia Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Za rok myto zależne od emisji CO2

IRU z zadowoleniem przyjęło informację o zamiarze stworzenia przez KE bazy danych o dostępności ładowarek, cenach i czasie ładowania. – Rozumiemy, że jest to najlepsze porozumienie jakie mogło być zawarte w tych okolicznościach. Mamy nadzieję, że państwa członkowskie wypełnią swoje zadania – dodaje Marian. 

Z kolei 23 marca Rada i Parlament osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie paliw alternatywnych w żegludze, zakładające jej neutralność węglową w 2050 roku. Musi zatwierdzić je parlamentarna Komisja Transportu oraz plenarne zgromadzenie, podobnie jak Rada w pełnym składzie. 

Rada Europejska, Komisja Europejska i Parlament Europejski osiągnęły 28 marca porozumienie, które zakłada zagęszczenie infrastruktury tankowania paliw alternatywnych. 

Nowelizuje ono rozporządzenie AFIR, ładowarki mają znaleźć się co 120 km na drogach TEN-T lub do końca 2025 roku pokryć 15 proc. długości tej sieci, na bezpiecznych parkingach i w miastach. Państwa mają stworzyć także informatyczny system mówiąc o zajętości ładowarek. 

Pozostało 85% artykułu
Regulacje Ue
Kary dla kierowców na wszystkie kraje Unii Europejskiej
Regulacje Ue
Europarlamentarzyści za ostrym ograniczeniem CO2
Regulacje Ue
Nierealistyczne cele emisji dwutlenku węgla przez ciężarówki
Regulacje Ue
Nowe tachografy obowiązkowe od końca roku
Regulacje Ue
Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości