Rada przyjęła 28 marca rozporządzenie w sprawie emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy zakładają zmniejszenie emisji CO2 o 55% dla nowych samochodów osobowych i o 50% dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.
Od 2035 roku redukcja emisji CO2 ma wynieść 100% zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych.
Czytaj więcej
Popyt na przewozy nadal jest niski, dane z gospodarki wskazują, że konsumenci cały czas zaciskają pasa.
Rozporządzenie odnosi się do e-paliw, na których nagle zaczęło zależeć m.in. Niemcom. Komisja Europejska przedstawi po konsultacjach z zainteresowanymi stronami wniosek w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r. Dla koncernów samochodowych ważne jest, że pozostaną one poza zakresem norm floty oraz zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej.
KE przygotowała zachęty dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV), które będą obowiązywały od 2025 r. do końca 2029 r. W ramach tego mechanizmu, jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2. Poziom odniesienia ustalono na 25% dla samochodów osobowych i 17% dla samochodów dostawczych.