Europa prowadzi w sieciach 5G i automatyzacji magazynów

Zrobotyzowana wewnętrzna logistyka możliwa jest dzięki sieciom 5G. Pierwsze wdrożenia ma za sobą przemysł przetwórczy, a logistyka jest następna w kolejce do robotyzacji. Są już pierwsze wdrożenia w Polsce.

Publikacja: 23.07.2022 15:40

Europa prowadzi w sieciach 5G i automatyzacji magazynów

VersaBox

Foto: VersaBox

Według GlobalData Europa jest liderem w wykorzystaniu 5G i sieci prywatnych, a region zyskuje przewagę we wdrożeniach „inteligentnych fabryk” Przemysłu 4.0. Raport Connected Enterprise Tracker pokazuje, że sektor produkcyjny odpowiada za prawie jedną trzecią wdrożeń 5G i sieci prywatnych, a znaczna część tej działalności koncentruje się w Europie. Do tej pory odpowiada za 56% wdrożeń, jednak analitycy GlobalData oczekują, że udział się zmniejszy, ponieważ Ameryka Północna i inne regiony również będą się rozwijać.

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Prywatne sieci komórkowe są wdrażane, aby wspierać przedsiębiorstwa i podmioty sektora publicznego w tworzeniu połączeń w miejscach, w których publiczne sieci komórkowe lub Wi-Fi są nieodpowiednie lub niedostępne. – Spodziewam się, że każda nowa fabryka zbudowana po 2025 roku będzie wykorzystywała bezpieczną łączność o dużej przepustowości, niezbędną dla zaawansowanej automatyzacji. Wielu większych producentów wdraża teraz prywatne 4G i 5G w zakładach. Europa jest liderem w Przemyśle 4.0, ale inne regiony nadrobią zaległości – zapewnia główny analityk ds. technologii w firmie GlobalData John Marcus. 

Connected Enterprise Tracker firmy GlobalData pokazuje, że 5G i sieci prywatne zostały wdrożone przez organizacje rządowe (11%), górnictwo (11%), transport (10%) i edukację (7%).

Czytaj więcej

InPost dystansuje konkurencję w Wielkiej Brytanii

Marcus zauważa, że w transporcie sieci prywatne, w tym 5G są instalowane zwłaszcza w portach, w których wiele różnych organizacji przemysłowych współpracuje w ramach szerszego łańcucha dostaw. Szybka i bardzo bezpieczna łączność umożliwia śledzenie kontenerów w czasie rzeczywistym oraz kontrolę sprzętu i pojazdów, wraz z analizą przepływu pracy, zarządzaniem inteligentnymi bramami i nadzorem dronów w terminalach portowych na całym świecie. OECD podaje, że w czerwcu 2022 roku handlowo dostępne sieci 5G były dostępne w 36 krajach z 39 należących do OECD. 

Próby w Polsce

Łódzka firma Inovatica przeprowadziła jesienią 2021 roku w zakładzie produkcyjnym testy autonomicznych wózków widłowych. Przez dwa tygodnie pracowały one w Łodzi, w hali magazynowo-produkcyjnej, wyposażonej w łączność 5G. – Testowaliśmy wykorzystanie 5G w autonomizacji transportu wewnętrznego z Polkomtelem. Technologie bardzo dobrze pasują do siebie. Połączenie 5G jest bardziej niezawodne i szybsze od Wi-fi. Do sterowania robotami stabilność połączenia jest niezbędna, a 5G to bezpieczna technologia – zapewnia prezes Inovativca Bogumił Zięba. 

Wskazuje, że największym ryzykiem jest wdrożenie automatycznych wózków pracujących pomiędzy ludźmi. – Dla wdrożenia autonomicznych wózków widłowych kluczowe jest 5G. Wi-fi nie jest przystosowane do przemysłowego funkcjonowania. Nas interesują fale milimetrowe, 5G w tej częstotliwości pozwala na stabilną pracę wielu urządzeń – wyjaśnia prezes Inovatica. 

W tym roku Inovatica podpisała umowę na wdrożenie automatycznych wózków widłowych w magazynie na Śląsku. Prezes firmy uważa, że automatyzacja będzie gorącym tematem. Rozwiązanie staje się coraz bardziej dostępne kosztowo.

Czytaj więcej

Niedobre sygnały płyną od małych firm

Klasyczny wózek widłowy kosztuje kilkadziesiąt tys. euro, a różnica w cenie z automatycznym maleje. Brakuje też operatorów wózków widłowych i rosną ich wynagrodzenia. Automat pracujący na 2—3 zmiany zwraca się w 2-3 lata. Dodatkową korzyścią jest możliwość przerzucenia operatorów do innych prac. Rutynowe zadania wykonuje automat, a ludzie kierowani są do bardziej wymagających czynności. – Dostajemy dużo próśb o analizy przedwdrożeniowe. Firmy proszą o demonstracje trwające np. przez tydzień. Chcą przekonać się, że technologia działa, bo już wiedzą, że jest opłacalna – opisuje Piotr Anuszczyk z Inovatiki. 

Intralogistyka fabryk

W suwalskiej fabryce firmy Padma (branża meblarska i dekoracyjna, zatrudnienie 1500 osób), od września 2021 roku funkcjonuje system autonomicznej intralogistyki, wykorzystujący dwa autonomiczne roboty firmy VersaBox. Jest to efekt kilku miesięcy wspólnej pracy zespołów po stronie klienta i dostawcy. System składa się z dwóch robotów oraz platformy Autonomy@Work, służącej do cyfrowego zarządzania całym procesem. 

Czytaj więcej

Otwiera się wart kilka mld zł rynek ładowarek do elektrycznych ciężarówek

Dzięki wirtualnej symulacji procesu intralogistycznego z wykorzystaniem autonomicznych robotów klient mógł się przekonać, jakie rozwiązania są optymalne z punktu widzenia efektywności i zwrotu z inwestycji. – Na koniec dnia liczy się to, jak szybko nasze rozwiązania zaczną zarabiać pieniądze dla klienta. Dlatego na etapie pracy handlowej z klientem musimy zaprojektować proces transportu w danej fabryce. W tym celu aranżację wnętrza fabryki w wersji cyfrowej wgrywamy do naszego software’u i z wykorzystaniem cyfrowych bliźniaków naszych robotów – sterowanych za pomocą dokładnie tych samych algorytmów, które będą sterowały rzeczywistymi robotami – projektujemy cały proces intralogistyczny. Patrzymy, ile robotów będzie potrzebnych, gdzie rozstawić ładowarki, jak będzie przebiegał proces, jaką będzie miał wydajność przy użyciu danej floty albo jaką może osiągnąć maksymalną wydajność – opisuje dyrektor sprzedaży PL VersaBox Szymon Kubicki. 

Versaboty VB500, wraz z kilkoma rodzajami wózków dostosowanych do transportu różnych ładunków przewożą w Padmie towary z magazynu komponentów na linie produkcyjne. Od września 2021 roku przetransportowały w pół roku ponad 1100 ton ładunków i pokonały trasy liczące przeszło 2000 km. 

Z badań firmy analitycznej International Data Corporation wynika, że zwrot z inwestycji w Versabota następuje po niespełna dwóch latach użytkowania. – Popyt na tego typu rozwiązania będzie rósł, na co wpływają starzenie się społeczeństwa oraz spodziewany powrót produkcji do Europy i związane z tym zapotrzebowanie na tworzone lokalnie, zaawansowane systemy – argumentuje prezes VersaBox Jacek Królik.

Czytaj więcej

Łączą się polskie spółki sterowania ruchem kolejowym

Autorski produkt spółki, który wyróżnia się na rynku zaawansowanym oprogramowaniem z zastosowaniem sztucznej inteligencji sprawdził w praktyce w takich firmach jak Maspex, Faurecia, Padma. VersaBox szacuje, że rynek robotów przemysłowych w Europie wart jest 0,5 mld euro, a do 2027 roku jego wartość wzrośnie do ponad 2 mld euro. 

Logistyka w przededniu robotyzacji

Do logistyki robotyzacja dopiero wchodzi. – Tylko 5% centrów dystrybucyjnych jest zautomatyzowanych, zatem minie jeszcze wiele lat zanim nastąpi pełna automatyzacja – szacuje wiceprezes ds. Centrów Doskonalenia GXO Phil Shaw.

Jego koncern, współpracując z partnerami technologicznymi, takimi jak Dematic i SwissLog, może zaprojektować systemy magazynowe, które automatyzują zadania dostępu i pobierania dla dużej ilości towarów, zachowując wymaganą dokładność i precyzję. – Ten obszar automatyzacji stale się rozwija, wykorzystując coraz szybsze systemy, które są coraz lepiej skoordynowane i zarządzane przez inteligentniejsze systemy kontroli magazynu – podkreśla Shaw. 

W najbliższych kilku latach spodziewa się kluczowych zmian w wykorzystaniu automatyzacji. – Uczenie maszynowe pozwoli na dopracowanie zautomatyzowanych procesów. Już teraz widzimy to w naszym centrum dystrybucji Nestlé, gdzie jeden system bramowy służy do budowania palet, a drugi do ich rozkładania. Wykorzystując uczenie maszynowe i systemy wizyjne, urządzenia do pobierania warstw uczą się, jak usprawnić operacje i wiedzą, jak reagować na anomalie i jak samodzielnie usuwać błędy – opisuje Shaw. 

Czytaj więcej

Koleje przejmą pasażerów linii lotniczych

W e-commerce zastosowanie technologii w postaci autonomicznych robotów mobilnych lub cobotów może stanowić uzupełnienie pracy ludzi zwiększając bezpieczeństwo, dokładność i produktywność. – Kompletowanie takich elementów jak odzież jest pracochłonne, ale stworzenie maszyny, która mogłaby zidentyfikować produkt i ocenić jego jakość, byłoby wielkim krokiem w kierunku automatyzacji procesu zwrotów – przyznaje Shaw. 

Według GlobalData Europa jest liderem w wykorzystaniu 5G i sieci prywatnych, a region zyskuje przewagę we wdrożeniach „inteligentnych fabryk” Przemysłu 4.0. Raport Connected Enterprise Tracker pokazuje, że sektor produkcyjny odpowiada za prawie jedną trzecią wdrożeń 5G i sieci prywatnych, a znaczna część tej działalności koncentruje się w Europie. Do tej pory odpowiada za 56% wdrożeń, jednak analitycy GlobalData oczekują, że udział się zmniejszy, ponieważ Ameryka Północna i inne regiony również będą się rozwijać.

Pozostało 94% artykułu
Morski
Świnoujście będzie przeładowywać niemieckie kontenery
Morski
Organy antykartelowe ułatwiły armatorom zmowę
Szynowy
Siemens wydał 2 mld euro na cyfryzację kolei
Morski
Morska blokada Ukrainy wciąż trwa, transport lądowy nadal niezbędny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Sztuczna inteligencja zdobywa logistykę