Organy ds. konkurencji na całym świecie ułatwiły zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, tworząc „ramy prawne dla sojuszy i konsorcjów” w celu zarządzania globalnymi stawkami.
Taki wniosek wypływa z raportu International Transport Forum (ITF), czyli sekretariatu spotkań ministrów transportu, organizacji, która jest częścią OECD. Ministrowie przyznali, że regulacje mające zapobiegać konkurencji zawiodły spedytorów, doprowadzając do sytuacji, w której armatorzy mogli bezkarnie tworzyć wąskie gardła w transporcie morskim kontenerów.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
ITF nawołuje w raporcie do antymonopolowych urzędów na całym świecie, w tym Federalnej Komisji Morskiej oraz Dyrekcja ds. Konkurencji Komisji Europejskiej o ograniczenie wspólnego zarządzania możliwościami przewozowymi w celu pobudzenia konkurencji między armatorami.
ITF podkreśla, że globalny charakter morskiego transportu kontenerów spowodował, że lokalne problemy (przede wszystkim opóźnienia i korki w przewozach do portów USA) rozprzestrzeniły się na inne rynki.