Doskonałe stawki przyciągają przewoźników do transportu na Ukrainę

Rozruszał się transport na Ukrainę, a stawki sią 2-3 razy wyższe od normalnych.

Publikacja: 13.07.2022 08:52

Doskonałe stawki przyciągają przewoźników do transportu na Ukrainę

KAS, granica terminal Ukraina

Foto: KAS

Zboże, drewno, pelet rozruszały transport drogowy. – Wojna wojną, ale trzeba funkcjonować. Przedsiębiorstwa na Ukrainie znów działają i stąd rosnące zapotrzebowanie na transport. Jednak kontrole są na granicach są dokładne, stąd przejazd nie jest płynny – uprzedza Andrzej Kuca z podkarpackiego regionu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. 

Czytaj więcej

Ukraina wypuści do Unii kierowców ciężarówek

Do czerwca samochody stały w kolejkach nawet po 3 dni. – Teraz jest lepiej, w Korczowej władze podwoiły liczbę pasów do odpraw i wzmocniły odpowiednio obsadę terminalu, od 1 lipca zniknęły też samochody osobowe, bo Ukraina wprowadziła cła na importowane samochody – tłumaczy przewodniczący Regionu Podkarpackiego ZMPD Tadeusz Furmanek. 

Wysokie stawki jednak pozostały, ponieważ tego typu przewozy niosą ze sobą ryzyko i są trudne do zorganizowania. – Firmy ubezpieczeniowe odmawiają ubezpieczenia samochodu ciężarowego oraz powierzonego mienia na czas transportu po terenie Ukrainy. Ukraina jest krajem objętym działaniami wojennymi. Drugi problem to ryzyko, że wysyłając ukraińskiego kierowcę zatrudnionego w polskiej firmie, wjedzie na Ukrainę, ale już jej nie opuści – opisuje dyrektor zarządzający Sobańscy Transport Grzegorz Sobański. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Okazuje się, że towarzystwa ubezpieczeniowe podchodzą elastycznie. – Radzimy sobie z opisanym problemem od samego początku. Nie istnieje rozwiązanie systemowe, natomiast znajdujemy rozwiązania dla konkretnego przypadku – wyjaśnia dyrektor ds. rozwoju biznesu w MAK Ubezpieczenia Michał Parol. 

Problemy oczywiście są. – Jest jeden tylko kłopot: wymiar realny likwidacji. Kto zrobi oględziny np. w Zaporożu? Jak dokonać bezpiecznie przeładunku albo zmagazynować towar czekając na przeładunek? Papier przyjmie wszystko a chyba chodzi o to aby przewoźnicy mieli to, za co płacą, bo to że opłaca się jeździć to wszyscy wiedzą – przyznaje główny specjalista ds. ubezpieczeń transportowych w Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group Paweł Niemiec.

Władze Ukrainy luzują także przepisy dotyczące kierowców i wypuszczają także tych w wieku poborowym. W rezultacie ruch na terminalach granicznych gęstnieje. – Radzimy sobie z transportem do i z Ukrainy od początku i nie ma problemu. Stawki do i na Ukrainę obecnie są tak wysokie, że dopóki myślenie przewoźników jest takie a nie inne, to przynajmniej ci co jeżdżą zarabiają. Trzeba działać, póki rynek transportowy na tym kierunku jest opłacalny i to 2-3-krotnie – zachęca Mateusz Urbaniak z VGL Solid Group.

Czytaj więcej

Polscy przewoźnicy z samochodami rejestrowanymi za granicą

Zgadza się z nim przewodniczący Regionu ZMPD, który zauważa sporo zagranicznych ciężarówek wwożących do Polski zboże z Ukrainy. – Bardzo aktywni są przewoźnicy z Rumunii, wożący ziarno wywrotkami z plandeką. Rynek teraz trzeba zająć, bo inaczej zostaniemy bez zleceń. A spieszyć się trzeba, bo za miesiąc będą nowe zbiory – przypomina Furmanek. 

Zboże, drewno, pelet rozruszały transport drogowy. – Wojna wojną, ale trzeba funkcjonować. Przedsiębiorstwa na Ukrainie znów działają i stąd rosnące zapotrzebowanie na transport. Jednak kontrole są na granicach są dokładne, stąd przejazd nie jest płynny – uprzedza Andrzej Kuca z podkarpackiego regionu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. 

Do czerwca samochody stały w kolejkach nawet po 3 dni. – Teraz jest lepiej, w Korczowej władze podwoiły liczbę pasów do odpraw i wzmocniły odpowiednio obsadę terminalu, od 1 lipca zniknęły też samochody osobowe, bo Ukraina wprowadziła cła na importowane samochody – tłumaczy przewodniczący Regionu Podkarpackiego ZMPD Tadeusz Furmanek. 

Elektromobilność
Zapycha się rynek elektrosamochodów
Szynowy
Transport drogowy ma zazielenić się bez unijnej pomocy
Morski
We wrześniu DCT Gdańsk zacznie budowę terminala kontenerowego za ponad miliard zł
Drogowy
Jesienią przewidywana fala bankructw przewoźników drogowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Wodór jest zbyt kosztowny dla transportu drogowego