Ukraińscy przewoźnicy samochodowi czekają na oficjalną publikację dokumentu pozwalającego na wykonywanie bez zezwoleń przewozów dwustronnych i tranzytowych w krajach UE. Aby ukraińskie firmy mogły skorzystać z tego przepisu, Kijów musi złagodzić przepisy dotyczące wyjazdu kierowców.
Obecnie obowiązuje rozporządzenie Gabinetu Ministrów Ukrainy z dnia 20 maja 2022 r. nr 615 regulujące wyjazd mężczyzn kierowców transportu międzynarodowego. – Maksymalny okres, przez który kierowca może przebywać poza granicami Ukrainy jest ograniczony do 45 dni kalendarzowych. W przypadku niedochowania terminu na powrót, firma transportowa może stracić dostęp na 3 miesiące do systemu rejestracji wyjazdu kierowców mężczyzn „UkrTransBezpieka”. Dodatkowym problemem hamującym liberalizację na wyjazd jest coraz częstsze nadużycie takich pozwoleń przez mężczyzn celem opuszczenia terytorium Ukrainy i pozostania poza jej granicami, co z kolei skutkuje w niektórych przypadkach utratą przez przewoźników możliwości wysyłania kierowców za granicę – przypomina specjalista ds. legalizacji zatrudnienia w spółce Flexidea Andrii Arkaniuk.
Konieczność zwiększenia wywozu ziarna transportem samochodowym zmusi do liberalizacji przepisów. – Będziemy kontynuować prace nad jak najszybszą integracją transportu z UE. Kryzys żywnościowy, który teraz się rozwija, jest wyraźnym dowodem, że taka integracja leży w interesie nie tylko Ukrainy, ale całej społeczności światowej – podkreślił minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubakow.
W Radzie Najwyższej Ukrainy jest procedowany projekt ustawy nr 7484-1 o zmianach w ustawie o przygotowaniu do mobilizacji i mobilizacji oraz ustawie o zasadach przekroczenia granicy Ukrainy przez obywateli Ukrainy. – Pojawiły się w nim propozycje liberalizacji wyjazdu obywateli Ukrainy płci męskiej, które mogą mieć także wpływ na branżę logistyczną – zaznacza Arkaniuk.
Czytaj więcej
Polska zdobyła 1,27 mld euro dofinansowania, które pozwoli zbudować m.in. połączenie S-19 ze Słowacją.