Komisja Europejska wybrała 29 czerwca 135 projektów infrastruktury transportowej do dotacji UE spośród 399 wniosków złożonych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), unijnego instrumentu finansowania strategicznych inwestycji w infrastrukturę transportową. Wartość finansowania sięga 5,4 mld euro.
Napaść Rosji na Ukrainę spowodowała, że kilka projektów na Słowacji i w Polsce otrzymało dofinansowanie, aby ułatwić transport towarów między Europą a Ukrainą. Na Słowacji jest to modernizacja przeładunkowego terminalu kolejowo-drogowego w Koszycach, który ułatwi połączenia z Ukrainą.
Polska otrzyma 1,27 mld euro na budowę drogi ekspresowej S19 przy granicy ze Słowacją (Via Carpatia) oraz prace na liniach kolejowych E30 i E65 na terenie województwa śląskiego. - kolejny raz potwierdzone zostało znaczenie szlaku Via Carpatia dla rozwoju europejskiej sieci transportowej. Naszym priorytetem pozostają również połączenia kolejowe na osi północ-południe. Unijne dofinansowanie zostało przyznane na modernizację połączenia pomiędzy Katowicami i Republiką Czeską – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia na Słowację
Transgraniczny projekt drogowy, zgłoszony we współpracy ze Słowacją, będzie realizowany przy wsparciu środków unijnych i budżetu państwa. Wkład CEF w realizację odcinka S19 Miejsce Piastowe – Dukla – Barwinek to 327 mln euro, co stanowi 66 proc. wartości inwestycji. Beneficjentem zadania „Realizacja transgranicznego połączenia drogowego z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Via Carpatia między Polską a Słowacją” będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Na Via Carpatia, głównej drodze wschodnich kresów Polski, toczą się przetargi także na innych odcinkach. Ruszył przetarg na zaprojektowanie i budowę dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Odcinki Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz to łącznie około 12 kilometrów nowej trasy, która na długości prawie 4 km pobiegnie w tunelach. – Via Carpatia na odcinku Jawornik - Lutcza - Domaradz to wyjątkowo skomplikowana i wymagająca technicznie inwestycja. Będzie przebiegać w trudnym trenie po estakadach i w tunelach. Po jej zakończeniu kierowcy zyskają nowoczesną, bezpieczną i przy okazji jedną z ciekawszych tras widokowych w Polsce – zapowiada wiceminister infrastruktury Rafał Weber.