Kierowca ciężarówki i blogerka Iwona Blecharczyk zaapelowała do austriackiej firmy Europlast o ludzkie traktowanie. Firma zmusza kierowców do samodzielnego załadunku towaru. Potem, powołując się na regulamin COVID odmawia kierowcy skorzystania z prysznica, po załadunku w 34-stopniowym upale. – Szkoda, że nas - kierowców zawodowych, którzy na czas załadunku pracujemy na równi z Waszymi pracownikami, traktujecie jak podludzi, którzy na zasługują na ludzkie traktowanie – zaapelowała do dyrekcji Europlast Blecharczyk.
Trudno dziwić się, że tak traktowani odchodzą z zawodu, a nowi nie garną się. Z ankiety IRU wynika, że liczba wolnych miejsc pracy w Europie wzrosła o 42 proc. w latach 2020-2021. Największy niedobór kierowców jest w Wielkiej Brytanii, gdzie według IRU brakuje 100 tys., w Polsce i Niemczech 80 tys., a w Rumunii 71 tys.Według IRU podwyżki płac kierowców w 2021 roku nie doprowadziły do zmniejszenia wąskich gardeł. Brak samochodów na rynku jest coraz bardziej odczuwalny. Najnowszy wskaźnik giełdy transportowej Timocom pokazuje poważną przewagę liczby ładunków (84 proc.) nad wolnymi samochodami (16 proc.). W poprzednich latach, nawet w szczycie sezonu transportowego, czyli jesienią, przewaga wolnych ładunków dochodziła jedynie do 70-80.
Obowiązki dla zleceniodawców
Przewoźnicy wskazują, że Pakiet Mobilności, który nakłada obowiązki głównie na przewoźników, powinien nałożyć je także na zleceniodawców oraz za- i rozładowców. Dyrektor Rhenus Road Central Cluster Paweł Trębicki uważa, że niezbędne są następujące wymogi:
Czytaj więcej
Parlament Europejski włączył 22 czerwca transport drogowy i morski do systemu handlu dwutlenkiem węgla ETS II. Przewoźnicy protestują, producenci taboru zadowoleni.
1. Podzlecanie powinno być dozwolone tylko jeden poziom. Kolejnym, ogniwem musi być bezpośredni przewoźnik.