Budowana jest droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nakłady na ten projekt sięgają 2 mld zł z budżetu państwa. Druga inwestycja (warta 1 936 mln zł) to modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.  Na te dwa projekty budżet państwa wydał w 2021 roku 930 mln zł. – Inwestycje morskie są realizowane zgodnie z planem, mimo tych wszystkich perturbacji, które się pojawiają już od kilkunastu miesięcy, najpierw covid, teraz wojna na Ukrainie, zakłócone łańcuchy dostaw, brak pracowników, ceny stali, inflacja i inne, nasi wykonawcy realizują inwestycje zgodnie z planem – zapewnia wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. 

Budowane są także falochrony na Zatoce Gdańskiej, pogłębiane są tory podjeściowe do Portu Gdyni i Gdańska, a niedawno otwarto Terminal Publiczny w Porcie Gdyni. – Gospodarka morska to obecnie jeden wielki plac budowy – podkreśla Witkowski. 

Inwestycje państwowe i prywatne

Łącznie na projekty dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu Polska pozyskała w okresie 2014-2020 z budżetu UE 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. Ministerstwo Infrastruktury planuje, że 17 września otworzy kanał i w tym roku zakończy pierwszy etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Docelowo nowy kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Po zakończeniu wszystkich części projektu w 2023 roku do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do czterech i pół metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów. 

Przygotowywane są prywatne inwestycje. DCT Gdańsk buduje trzeci terminal BH3. – Nasz projekt BH3 jest kontynuowany zgodnie z programem i spodziewamy się, że rozpoczniemy budowę po lecie i przyjmiemy pierwszy statek przed końcem pierwszej połowy 2024 roku – prognozuje dyrektor generalny DCT Gdańsk Charles Baker. 

Czytaj więcej

Polska podwoiła przepustowość głównego przejścia drogowego z Ukrainą

Witkowski podkreśla, że porty polskie doskonale realizują założoną strategię, prowadząc inwestycje, co ma swoje odwzorowanie w wynikach. Trzy wiodące porty morskie: w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu przeładowały w 2021 roku 113 mln ton, o 9 proc. więcej rok do roku. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU. Gdańsk jest zdecydowanym liderem z przeładunkiem 53,2 mln ton, a władze portu mają ambicje przyjmowania jeszcze większych ilości ładunków. – W kolejnych pięciu latach dojdziemy do przeładunków ponad 70 mln ton – zapowiada prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke. 

Gdynia z połączeniem kolejowym i drogowym

Port Gdynia ma najsłabsze połączenie z siecią dróg kolejowych i kołowych wśród dużych polskich portów. Prowadzi jednak wiele inwestycji, mających na celu zwiększenie i polepszenie dostępu do portu od strony wody oraz lądu. 

Linia kolejowa nr 201 jest częścią międzynarodowej linii kolejowego C-65, głównego szlaku towarowego łączącego bezpośrednio Port Gdynia ze Śląskiem, ma podstawowe znaczenie dla gospodarki krajowej jak i bezpieczeństwa oraz organizacji przewozów kolejowych w Trójmieście, a w efekcie dla możliwości przeładunkowych.

Czytaj więcej

Rośnie zdenerwowanie przewoźników oczekujących na wizy dla kierowców

Przy obecnym natężeniu ruchu pasażerskiego i towarowego w węźle trójmiejskim oraz przy stale wzrastającym przeładunku kontenerów w Porcie, modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku z Gdyni do Bydgoszczy zapewni podstawowy dostęp do Portu Gdynia. Bez niej, obecnie prowadzona przez PKP PLK kosztowna inwestycja pn. Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia będzie niewykorzystana. 

Drugim ważnym połączeniem jest tzw. Droga Czerwona. Planowana przez GDDKiA umożliwi dojazd do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta (S6). Warunkiem koniecznym jest zapewnienie bezpośredniego i bezpiecznego połączenia drogowego do portu morskiego poprzez separację na odcinku ostatniej mili w Gdyni ruchu ciężkiego i osobowego/miejskiego. GDDkiA spodziewa się, że do 2025 roku zakończy projektowanie drogi, a wartość projektu szacowana jest na 2,7 mld zł.