Budowana jest droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nakłady na ten projekt sięgają 2 mld zł z budżetu państwa. Druga inwestycja (warta 1 936 mln zł) to modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Na te dwa projekty budżet państwa wydał w 2021 roku 930 mln zł. – Inwestycje morskie są realizowane zgodnie z planem, mimo tych wszystkich perturbacji, które się pojawiają już od kilkunastu miesięcy, najpierw covid, teraz wojna na Ukrainie, zakłócone łańcuchy dostaw, brak pracowników, ceny stali, inflacja i inne, nasi wykonawcy realizują inwestycje zgodnie z planem – zapewnia wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Budowane są także falochrony na Zatoce Gdańskiej, pogłębiane są tory podjeściowe do Portu Gdyni i Gdańska, a niedawno otwarto Terminal Publiczny w Porcie Gdyni. – Gospodarka morska to obecnie jeden wielki plac budowy – podkreśla Witkowski.
Inwestycje państwowe i prywatne
Łącznie na projekty dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu Polska pozyskała w okresie 2014-2020 z budżetu UE 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. Ministerstwo Infrastruktury planuje, że 17 września otworzy kanał i w tym roku zakończy pierwszy etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Docelowo nowy kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Po zakończeniu wszystkich części projektu w 2023 roku do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do czterech i pół metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.
Przygotowywane są prywatne inwestycje. DCT Gdańsk buduje trzeci terminal BH3. – Nasz projekt BH3 jest kontynuowany zgodnie z programem i spodziewamy się, że rozpoczniemy budowę po lecie i przyjmiemy pierwszy statek przed końcem pierwszej połowy 2024 roku – prognozuje dyrektor generalny DCT Gdańsk Charles Baker.
Czytaj więcej
Za 1,5 miesiąca także Ukraina powiększy o 5 liczbę pasów odpraw wyjeżdżających ciężarówek na przejściu w Krakowcu-Korczowej.