Para klimatologów z Brown University wraz z prawnikiem z University of Maine School of Law prognozują, że do 2065 roku uwolnienie Arktyki od lodów stworzy nowe szlaki handlowe na wodach międzynarodowych, a Rosja straci kontrolę nad żeglugą w Arktyce.
Według Charlesa Norchi, dyrektora Center for Oceans and Coastal Law at Maine Law, wizytującego naukowca w Brown's Watson Institute for International and Public Affairs oraz jednego ze współautorów badania, zmiany te mogą mieć poważne konsekwencje dla handlu światowego i globalnej polityki.
Od 1982 roku Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza przyznała państwom nadbrzeżnym Arktyki większą władzę nad głównymi szlakami żeglugowymi. Artykuł 234 konwencji stanowi, że w imię „zapobiegania, ograniczania i kontroli zanieczyszczenia mórz przez statki” kraje, których wybrzeża znajdują się w pobliżu arktycznych szlaków żeglugowych, mają możliwość regulowania ruchu morskiego na trasie, o ile obszar pozostaje skuty lodem przez większość roku.
Rosja wykorzystuje Artykuł 234 do własnych interesów gospodarczych i geopolitycznych. Rosyjskie prawo wymaga, aby wszystkie statki przepływające przez Północną Drogę Morską były pilotowane przez Rosjan. Przepływające statki muszą płacić Rosji oraz informować jej administrację z wyprzedzeniem o planach korzystania z trasy. Zgodę wydaje Rosatom.
Czytaj więcej
Słabnie globalna sprzedaż i dynamika wzrostu e-commerce, jednocześnie sprzedawcy i dostawcy odziedziczyli pandemiczne nawyki klientów, które zwiększają presję na wydajność łańcucha logistycznego i podnoszą jego koszt.